Doe je blog (nog) niet weg
Volgens studies laten steeds meer marketeers blogs links liggen ten faveure van sociale media. Met andere woorden: het lange baan-werk wordt ingeruild voor korte sprints. Maar is dat verstandig?
93 procent van de B2B-marketeers gebruiken tegenwoordig sociale media voor content marketing, veel meer dan de 87 procent in 2013. Dat is duidelijk ten koste gegaan van het schrijven van lange artikelen op websites. Bloggen ging van 83 naar 81 procent.
Is dat het begin van het einde? Onderzoek van Didit onder sociale marketeers lijkt dat wel te suggereren. Nog maar 34 procent van deze marketeers houdt een blog bij. Niet verstandig, vindt Kevin Lee van Didit. Want bloggen heeft een aantal voordelen.
1. Controle. Op je eigen website bepaal jij wat de opmaak in indeling wordt en je kunt overal naar linken. In Facebook of LinkedIn zijn de mogelijkheden tamelijk beperkt, dat zijn dat ook niet echte uitgeefplatforms. Daar komt bij dat er altijd reclame omheen zit, als je pech hebt zelfs van je concurrenten.
2. Makkelijker te meten. Je kunt veel beter dan sociale media het rendement van je publicaties meten, bijvoorbeeld met Google Analytics. Het aantal bezoekers en impressies, maar ook de tijd die bezoekers besteden aan bijvoorbeeld het lezen white papers.
3. Je wordt beter gevonden. Blogs scoren beter in de zoekresultaten van Google als je bijvoorbeeld lange artikelen schrijft, die voordelen vallen volledig weg als je extern publiceert.
4. Beter doseren. Blogs zijn zonder meer toegankelijker dan sociale media. Nieuws en achtergrond kun je beter doseren of anders gezegd indelen. Bij sociale media moet je eindeloos scrollen om oudere artikelen te vinden. Zoeken is ook beperkt mogelijk.
Het helpt om je website te zien als de hub van al je content marketing, waarnaar je vanuit LinkedIn, Facebook en Twitter kunt verwijzen. Sociale media zijn goed voor het genereren van verkeer naar je site en je bent ook minder afhankelijk van modegrillen. Als er een nieuw sociaal platform opkomt (zoals Ello) kun je die makkelijk toevoegen. Voor PR en reputatie zijn blogs nog altijd onmisbaar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond