De geschiedenis van de Google update: van ondergedoken Panda tot killer-Penguin
De langverwachte tweede generatie Penguin update is afgelopen nacht uitgerold. Van de Engelse zoekopdrachten heeft 2,3% last gekregen van deze algoritme verandering. En ook in andere landen is de update inmiddels succesvol uitgerold. Weken waarin webmasters met spanning hebben gewacht op deze grootste Penguin ooit zijn voorbij. En in de komende dagen zal duidelijk worden wie de grote winnaars, en verliezers, zijn van deze update. Oogst kijkt terug naar het ontstaan van de gevreesde Google updates en geeft adviezen om ook in de toekomst beter voorbereid te zijn.
De Google update: hoe het begon
Bijna dagelijks maakt Google kleine aanpassingen aan het algoritme. Deze updates gaan vaak aan de gemiddelde gebruiker en webmaster voorbij. Seomoz heeft een aardig naslagwerk gemaakt van deze updates. De lijst begint met de lancering van de Google Toolbar in het jaar 2000 en eindigt met de meest recente Panda, halverwege maart dit jaar. Een van de eerste, gevaarlijke updates werd gedaan eind 2003. Hierbij verloren een groot aantal websites hun rankings. Na deze volgden er nog veel updates, maar slechts een klein aantal had echt een grote impact op de rankings en zoekresultaten. Elk jaar werd het algoritme verbeterd met nieuwe functionaliteiten en de veelzijdige zoekmachine die Google voor ogen had kreeg steeds meer vorm.
En toen kwamen de grote updates
In februari 2011 werden webmasters opgeschrikt door een grote update. Deze, zogenoemde Farmer/Panda-update had impact op meer dan 12% van de Amerikaanse zoekresultaten. Snel hierna volgde de tweede. Het verschil met de vorige was dat nu alle Engelstalige zoekresultaten werden geraakt, niet alleen de Amerikaanse. In augustus van dat jaar waren de overige talen aan de beurt. De Panda update rolde vanaf dat moment maandelijks van de band. In maart 2012 kwam er een nieuwe, gevreesde update bij: de Penguin. Deze “over-optimalisatie”-update had een impact op 3.1% van alle Engelse zoekresultaten en werd al snel opgevolgd door nog twee kleine kleinere updates in mei en oktober. En de volgende (zeer grote) Penguin update, die eerder al werd aangekondigd tijdens het SMX west panel evenement, heeft afgelopen nacht de Nederlandse zoekresultaten bereikt.
Verschil tussen de Panda en Penguin
Behalve dat beiden een zeer grote invloed kunnen hebben op rankings en verkeer is het vaak niet bij iedereen duidelijk wat het verschil is tussen deze twee Google updates. Allebei hebben ze een hekel aan websites die op een oneerlijke manier hun positie in de zoekresultaten hebben verkregen. De Panda pakt websites aan die gebruik maken van slechte content om beter te scoren. Vooral websites met zeer slechte of gekopieerde content werden geraakt door deze update. In maart 2013 kwam er een einde aan de Panda. Deze dook onder, werd één met het algoritme en zal langzaamaan steeds zwakker worden.
Hierdoor heeft de Penguin nog meer ruimte gekregen om te groeien. Het doel van deze update is om websites af te straffen die de Google kwaliteitsrichtlijnen niet opvolgen. Een aantal methodes die als spam werden gezien, waren ‘Keyword stuffing’, slechte backlinks en cloaking. De verbeterde Penguin die afgelopen nacht werd uitgerold zal op zoek gaan naar onnatuurlijke linkprofielen en deze bestraffen.
Toekomst van de Google update
Naast de bekende updates zijn er het afgelopen jaar nog veel meer de revue gepasseerd. In januari begon Google met het bestraffen van websites met advertenties boven de fold. Gevolgd door een serie aan link waarschuwingen in Webmaster Tools. En ook exact-match domeinen werden harder aangepakt. Ook werden afgelopen jaar de “7-result SERPS” en de “Knowledge Graph” geïntroduceerd. Dit is slechts een kleine greep uit de grote hoeveelheid updates die Google maakte aan het algoritme. En ook dit jaar staan er weer een groot aantal updates te trappelen om het algoritme op te schudden.
Voorbereiden op volgende Google updates
De impact van deze tweede generatie Penguin update zal in de komende dagen duidelijk worden. Tijdens de aankondiging maakte Matt Cutts al bekend dat dit de grootste update ooit zal worden.
Om ook in de toekomst goed voorbereid te zijn op eventuele updates is het belangrijk om linkwaardige en deelbare content te realiseren. Een van de populairste manieren om dit te doen is content marketing, dat door menigeen ook wel het nieuwe linkbuilden wordt genoemd. Ga niet zelf aan de slag om een groot linkprofiel te krijgen, maar laat de bezoeker dit realiseren door het creëren van deelbare content. Met deze content zal je niet vatbaar zijn voor deze en toekomstige veranderingen aan het Google algoritme. En met een natuurlijk linkprofiel is jouw website zeker Penguin proof!
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
Bram De Vos
Ik zocht naar een korte update over de laatste Pinguin-update en kreeg als resultaat dit overzichtelijke artikel. Dit valt zeker onder de categorie deelbare content.
Egbert
Hoi Bram,
Fijn te horen.
Dank je wel.
Egbert
Christian
Leuk dat jullie hier een overzicht van hebben gemaakt, top!
Voorlopig zie ik dat veel mensen nog niet echt veel last hebben van de nieuwe update, maar dat kan natuurlijk nog gaan komen.
Daarnaast goed om te lezen dat jullie ook de meerwaarde van waardevolle en unieke content (content marketing) inzien. Hopelijk wordt dit in de markt verder opgepakt in plaats van al die ‘simpele trucjes’.
Christian
Hebben jullie trouwens geen probleem dat hetzelfde artikel ook op jullie eigen website staat http://www.oogstonline.nl/blog/Google-update-geschiedenis-van-ondergedoken-Panda-tot-killer-Penguin.html? Dan is het toch dubbele content?
Arjen
@Christian, Google een willekeurige zin uit het artikel, zoals bijvoorbeeld:” Elk jaar werd het algoritme verbeterd met nieuwe functionaliteiten en de veelzijdige zoekmachine die Google voor ogen had kreeg steeds meer vorm.” en alleen Emerce komt naar boven.
Antwoord is dus ja.
Gijs Vroom - Emerce
@Arjan
Gelukkig komt Emerce iig naar boven.
Ja, duplicate content is minder optimaal, maar we vinden het begrijpelijk dat auteurs op eigen website willen publiceren. Men kan dan ook ‘as published by Emerce’ opnemen.
Peter
Ik zie bij de laatste up-date dat sterke grote “Brands” om hoog gingen in Google, ten koste van kleine / dunne sites, die jaren lang onterecht hoog in Google domineerde…
Ben benieuwd wat in Nederland verder de grootste stijgers of dalers zijn.
Joris
De lijst van stijgers en dalers in Nederland is inmiddels bekend: http://www.viaa.nl/penguin-2-0-the-dutch-winners-and-loser/