Informatiedeling biedt webshop extra slagkracht
Veel webshops zijn nog onvoldoende in staat hun marketingbeloften na te komen. Het vraagt om een nauwe samenwerking tussen webshop, gespecialiseerde partnerbedrijven en logistieke dienstverleners.
Terecht is in de (e-)retail sector nu meer aandacht voor logistieke optimalisatie en het delen van zoveel mogelijk informatie met de klant. E-fulfillment leidt immers tot een betere klantwaardering. Webshops die echt het verschil willen maken doen er goed aan om alvast aan de volgende stap van informatiedeling te denken en zo de klant nog beter van dienst zijn: door informatie te delen met organisaties buiten de traditionele keten kunnen (e-)retailers in de toekomst concurrerend blijven.
In de praktijk is het een enorme klus om informatiestromen inzichtelijk te maken en de klant op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien. Dit leidt ertoe dat koeriers soms twee ritten maken omdat de ontvanger niet thuis bleek te zijn, of dat er meerdere busjes per dag door de straat rijden om één pakketje per adres te leveren. Door het delen van informatie is een hoop winst te behalen. Niet alleen voor de klant, maar uiteraard ook voor de webshops en partners. Denk alleen al aan besparing op benzine en de reductie van files en CO2-uitstoot. Veel (online) retailers weten echter niet met welke partijen ze hun informatie nog meer kunnen delen om de keten verder te optimaliseren.
Informatie-uitwisseling kan op drie vlakken helpen om de webshop extra slagkracht te geven.
Seamless experience: Informatiedeling binnen de keten
De informatievoorziening en deling tussen de webshop en zijn business partners moet optimaal zijn om de logistieke activiteiten goed af te stemmen. De logistieke dienstverlener is immers het gezicht van de webshop die de bestelling aflevert. Wil de klant op de valreep nog het afleveradres aanpassen? Dan moeten alle betrokken partijen tegelijkertijd over de gewijzigde informatie beschikken. De consument wordt zo een seamless experience geboden in zowel het bestellings-, afleverings- en retourproces. Over alle kanalen heen.
4th party logistics: Informatiedeling via een regisseur
Steeds vaker bestelt een consument op hetzelfde moment iets bij webshop A en bij webshop B. Hij wil graag dat het de volgende dag geleverd wordt. De volgende dag blijken er twee koeriers van dezelfde maatschappij voor de deur te staan met ieder één pakketje. Zonde van de reistijd, de benzine en de dubbele reis terug naar het distributiecentrum. Om de transportketen te optimaliseren kunnen logistiek dienstverleners ook onderling informatie gaan delen. Door te werken met een 4PL (4th party logistics) zet je een ketenregisseur in die het aanspreekpunt is voor alle betrokken partijen. Hij zoekt bij iedere order naar de beste oplossing en stuurt als een dirigent de koeriersdiensten aan voor logistieke optimalisatie.
Shop-in-Shop: Informatiedeling buiten traditionele keten
Nog een stap verder in de informatiedeling is het delen van data tussen complementaire, en concurrerende webshops. Kleinere detailhandelszaken en boetiekjes kunnen samengebracht worden in één groot ‘digitaal warenhuis’. Dit warenhuis bevat een breed aanbod aan producten en bestellingen die tegelijkertijd worden bezorgd door één vervoerder. De verzameling van webshops wordt samengesteld op relevantie en profiel (bijvoorbeeld via likes op social media), zodat de klant één plek heeft om zijn inkopen te doen. De boekenwinkel om de hoek die online gaat samenwerken met een reis- en watersportwinkel om zijn klant te voorzien van een compleet pakket voor een watersportvakantie. Of een exclusieve herenschoenenwinkel die online gaat samenwerken om volledige herenmode aan te bieden om de klant in één keer te voorzien van een pak, schoenen, overhemd en stropdas. De bundeling van meerdere webshops via één platform geeft de klant eenvoudig toegang tot het bijzondere aanbod en de service van gespecialiseerde winkels. Daarnaast hoeft hij door middel van een single sign-on ook maar één keer zijn of haar gegevens in te voeren.
Aan de achterkant is er ook een groot voordeel voor kleinere webshops: ze kunnen een vuist maken tegen de grote online ketens. Grote ketens kunnen makkelijker volume draaien en onderhandelen om lagere inkoopprijzen. De kleinere retailers hebben deze mogelijkheid niet en zitten vaak op kleine marge of hogere prijzen. Door net als in de traditionele retailwereld een inkoopfront te vormen is het mogelijk om betere afspraken te maken met leveranciers en een grotere diversiteit aan producten aan te bieden. Als de webshops ook in de logistieke keten samenwerken ontstaat er minder druk op de Nederlandse infrastructuur en kunnen ze goedkoper bestellingen laten afleveren.
Door slim informatie te delen over alle delen van de keten en met concullega’s, kunnen webshops dus niet alleen competitiever worden maar ook de veeleisende consument beter bedienen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Ronald Smits
Het delen van informatie is het begin van een totaal veranderingsproces. Het maakt veel meer mogelijk dan alleen het afnemen van het aantal transportbewegingen. Denk bijvoorbeeld ook aan het delen van assortiments- en voorraadinformatie of klantenbestanden. Het aanbod van de webshop neemt hierdoor een vlucht.
De traditionele webshop heeft het moeilijk door de steeds maar toenemende norm. Een norm die gesteld wordt door enkele grote webwinkels met ruim volume, om bijvoorbeeld gratis te kunnen verzenden. Een digitaal warenhuis van complementaire webshops maakt marketingbeloften haalbaar.
Digitaal warenhuis
Als webshop ben je een roepende in de woestijn. Samenwerken in de vorm van een digitaal warenhuis biedt veel voordelen. Wanneer de benodigde vakkennis aanwezig is, kan een totaal aanbod worden gerealiseerd. Met de juiste opbouw van het warenhuis wordt de seamless experience een reële mogelijkheid. Samenwerken is niet alleen het delen van informatie, maar ook kosten kunnen worden gedeeld. Als mogelijk nadeel kan het opgeven van een stukje individualiteit worden gezien. Het is ondernemen met ondernemers, die vaak een eigen mening hebben. En natuurlijk moet er, buiten de complementaire producten, een persoonlijke klik zijn.
e-Fulfilment
De afhandeling van een digitaal warenhuis door een logistiek specialist, geeft extra voordelen. Door zijn / haar expertise en – over het algemeen – hogere volumeverwerkingen, zijn de verzendkosten, verpakkingskosten, handelingskosten en opslagkosten veelal lager. Daarnaast wordt de consument voorzien van informatie over de bestelling en komt er maar één vervoerder aan de deur.
Kostentechnisch een groot voordeel, maar hoe wordt deze verdeeld over de deelnemers? De verdeelsleutel zal altijd een discussiepunt blijven bij tegenvallende resultaten.
Het digitaal warenhuis zal zeker een vuist kunnen maken naar dienstverleners en retailers. Het succes ervan wordt mede bepaald door de onderlinge samenwerking en het vertrouwen.
Slagkracht
De slagkracht van gedeelde informatie is groot. De mate van het samenvoegen van beschikbaar gestelde informatie is relevant voor de succesfactor. Enkele potentiële systemen zijn: ‘verwerking binnen een alles in één systeem’, of ‘deelsystemen, die communiceren met een regie-systeem’. Beide hebben voor- en nadelen.
Regie
Het is onmogelijk om allerlei individuele afspraken te maken met de diverse deelnemers. Er zal gezocht moeten worden naar een goede coördinatie. Eén van de deelnemers kan deze regiefunctie op zich nemen, of hier kan een derde partij voor worden aangetrokken.
Kortom: het delen van informatie biedt veel mogelijkheden, zoals een toename van slagkracht. Tegelijkertijd is het één van de moeilijkste stappen, die een webshophouder (ooit) zal nemen. Het vraagt om het opgeven van een stukje identiteit en vergt daarbij veel vertrouwen en flexibiliteit van de deelnemende webshophouder.
Wil
Zelfs HEMA lukt het niet om hun belofte dat ze de dag erna de strijkplank zullen leveren waar te maken.