Introductie in Twitter Ads & Twitter Cards
Vorige week mocht ik bij KittyHawk een presentatie geven over de mogelijkheden die Twitter biedt voor online zakendoen. Daarbij richtte ik me op twee belangrijke zaken. Enerzijds de opties van Twitter Ads, omdat ik verwacht dat het zelfbedieningsstation dit jaar verder uitgerold gaat worden. Anderzijds de Twitters Card-technologie, omdat nog te weinig websites gebruikmaken van de mogelijkheden van deze deze technologie.
Twitter Ads
Twitter Ads zijn de advertentieproducten die je op Twitter.com, Twitter mobiele apps voor de verschillende platformen en HootSuite als grote businesspartner tegenkomt.
Als je dus geen Ads wil zien moet je een andere mobiele app kiezen. Voor de website ken ik geen browserplugins die ze verwijderen, maar als die er wel zijn staan dan hoor ik dat graag.
We herkennen Twitter ads aan de bijschriften ‘promoted’ of ‘uitgelicht’. Ze worden verkocht, afhankelijk van het soort, via een veiling die veel lijkt op Google Adwords. Je betaalt alleen als er daadwerkelijk een interactie heeft plaatsgevonden. De prijs en mogelijkheden variëren.
Wat de toekomst van Twitter Ads veelbelovend maakt is de visie van Twitter. Zijn willen niet meer advertenties, maar betere en rekenen daardoor voor een hogere prijs. Een win-win uitgangspunt, waarbij de eindgebruiker nu eens wel meetelt. Betere Twitter Ads wil zeggen: advertenties die goed aansluiten bij interesses en koopintenties. Die gebruikers zijn dus heel goed te targeten, omdat Twitter een berg aan data tot haar beschikking heeft. Daardoor weet Twitter precies wat ik vind, denk en wil hebben.
Promoted accounts
Promoted tweets vind je in je tijdlijn of thuistab. Ze staan redelijk bovenaan en verversen zich regelmatig, anders zakken ze weg. Ze zijn af te stemmen op interesse, geslacht en ook op locatie. Twitter heeft naast geo-tagging meer mogelijkheden om de locatie te bepalen.
Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van een promoted account. Anderzijds kan dit via een gerichte tweet waarbij een aanbieding kan worden getoond. Zolang de inhoud en toonzetting maar aansluit bij die van de doelgroep, heb je kans dat je commerciële uiting niet als irritante reclame gezien wordt, maar als waardevolle informatie!
Met het zelfbedieningsstation kan dan bijvoorbeeld de ambachtelijke bioslager op de hoek gericht targeten op consumenten die eerlijk vlees willen in de directe omgeving van zijn winkel. Je hebt dan niet de ‘waste’ die optreedt als je tweet zonder geografische bepaling.
Promoted search
Een variant van de promoted tweet is de promoted search. Die duikt op bij zoekopdrachten, dus ook bij het gebruik van hashtags! Opnieuw moet hierbij rekening gehouden worden met relevantie. Elke promoted uiting kan ‘gerapporteerd’ worden als ongepast. Daarbij kunnen ontvangers adverteerders die de targetingopties te ruim kiezen (en dus voor meer in plaats van beter kiezen) als het ware afgestraft worden.
Barack Obama zette ze ooit in bij de hashtag #250gas die door de republikeinen bedacht en gepusht werd om de hoge benzineprijs in Obama’s schoenen te schuiven. Wie echter op de hashtag klikte zag als eerste tweet een promoted tweet van het campagneteam van Obama. Daarin stond dat de hoge benzineprijs de reden was dat Obama, door te investeren in groene energie, minder afhankelijk van de oliesheiks uit het Midden-Oosten wilde worden.
Pas daarna kwamen de republikeinse tweets met de hashtag die Obama ‘verantwoordelijk’ maakten voor de hoge benzineprijs. een perfecte guerrilla actie van team Obama.
Promoted trend
Een andere, iets vreemde eend in de bijt is de promoted trend. Die koop je niet op basis van een veiling via pay-per-action, maar voor de zichtbaarheid gedurende dag. Uit de jongste cijfers uit de VS blijkt dat een promoted trend daar zo’n 200.000 dollar per dag kost.
Amplify en targeted audience
TV-adverteerders hebben nog iets extra’s waar wij allemaal via een spin-off gebruik van kunnen maken: Amplify en ‘targeted audience’. Amplify is een tool voor tv-adverteerders waarmee zij hun tweets kunnen afstemmen reclames die op de buis verschijnen. Amplify is in te zetten als versterking of herhaling van de boodschap in de tv-commercial. Hierbij kan je met een tweet meer informatie bieden. Of om direct de informatievraag te stimuleren met een speciale Direct Response Card.
Targeted Audience maakt gebruik van dezelfde optie, namelijk gerichtr tweets in de tijflijn sturen van mensen die op dat moment een bepaald programma kijken, maar dan zonder de noodzaak ook zelf op tv te adverteren.
Twitter Cards
Wat veel mensen niet beseffen is dat de cardtechnologie op iedere website gratis geïmplementeerd kan worden! Vanaf dat moment zal dan iedereen die een link naar je website op Twitter plaatst een uitklapbare tweet kunnen tonen. Jouw pagina komt dan extra prominent, met naam en Twitteraccount erbij, in beeld bij relevante doelgroepen. Er zijn meerdere kaarten die je afhankelijk van je behoefte in kunt zetten.
De mogelijkheid om de juiste kaart te selecteren is ideaal, denk aan de webshop card voor winkeleigenaren of de app card voor appontwikkelaars. Afhankelijk van je website kun je de juiste kaart kiezen die past bij je product of dienst. Voor fotografen of sites die leunen op beeld zijn er ook speciale kaarten.
Als je website draait op WordPress is het zelfs nog simpeler. Er bestaan meerdere gratis plugins voor de technologie van Twitter. Daarna hoef je die code alleen nog even te valideren. Dit geldt overigens niet voor de Direct Response Card, die is voorbehouden aan adverteerders.
Zolang adverteerders maar relevantie in ogenschouw houden zie ik een mooie toekomst voor ondernemers die Twitter willen inzetten in hun online social media mix.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond