De sleutel tot succes via zoekmachines in 2016: autoriteit
We zijn allemaal wel ‘vaste klant’ van iemand. We gaan naar de lokale fietsenmaker omdat hij alles van fietsen weet en je in het verleden vaak goed geholpen heeft. Één van onze kennissen is toevallig belastingadviseur en als we vragen hebben stellen we die eerst aan hem of haar. Dit gebeurt niet toevallig: deze mensen weten waar ze het over hebben, ze hebben zich in hun vakgebied gespecialiseerd en zich in het verleden bewezen. Met andere woorden: ze zijn een autoriteit binnen hun vakgebied en gebruiken dat feit, bewust of onbewust, niet alleen om klanten aan te trekken maar ook om klanten te behouden.
Hoe bepalen we eigenlijk of iemand een autoriteit is in zijn of haar vakgebied? Dat wordt vooral bepaald door twee factoren:
- Door het zelf te observeren. Als de lokale fietsenmaker je keer op keer goed helpt en/of van goed advies voorziet zie je geen reden meer om naar een andere fietsenmaker te gaan. De fietsenmaker is voor jou een autoriteit.
- Door het van iemand anders te vernemen. Als je op zoek bent naar belastingadvies en iemand verwijst je door naar een specifieke belastingadviseur dan heeft die belastingadviseur daardoor indirect ook in jouw ogen autoriteit.
Vooral het tweede punt is belangrijk. Het gaat er namelijk ook om van wie je het precies hoort. Als degene die de doorverwijzing doet zelf ook veel autoriteit heeft dan zal diens mening zwaarder wegen. Als Mark Rutte lovend is over een aanstormend talent in de politiek, dan zal zijn mening zwaarder wegen dan die van Johan Cruijff of je buurman. Gaat het echter over een voetballer, dan weegt de mening van Johan Cruijff zwaarder. Gaat het over geplande werkzaamheden in je straat dan ben je eerder geneigd naar je buurman te luisteren.
Overtuig ook de zoekmachines van je autoriteit
De lokale fietsenmaker heeft ook een website. Om succesvol te zijn via zijn website zal hij ook de zoekmachines moeten overtuigen van zijn autoriteit, want dat bepaalt in grote mate hoe hoog de website komt te staan in de zoekresultaten van diverse zoekopdrachten. Om dit goed te doen, kunnen de hierboven genoemde punten rechtstreeks vertaald worden naar het internet. De zoekmachines bepalen je autoriteit namelijk in grote lijnen op dezelfde manier:
- Door het zelf te observeren. Als de zoekmachines zien dat jouw website boordevol uitstekende content staat over jouw vakgebied dan zal dit gewaardeerd worden met een hogere ranking.
- Door het van iemand anders te vernemen. Als de zoekmachines zien dat je vele binnenkomende links hebt van andere autoritaire websites zal de autoriteit van jouw website ook automatisch hoger worden.
Het hebben van autoriteit is door de jaren heen steeds belangrijker geworden om hoge rankings te krijgen in de zoekresultaten. Het is niet meer voldoende om simpelweg veel specifieke zoekwoorden in één artikel te verwerken of een grote hoeveelheid binnenkomende links op willekeurige pagina’s op het internet te zetten. Sterker nog; dit werkt tegenwoordig juist averechts. Google heeft deze ontwikkeling onlangs nog maar eens bevestigd met de introductie van RankBrain en de nieuwe update in het Penguin algoritme.
Domineer je vakgebied met uitstekende content
De fietsenmaker haalt zijn inkomsten uit drie hoofdzaken: reparatie van fietsen en scooters, verkoop van fietsen en scooters en verhuur van fietsen en scooters. Om hoog te ranken kon hij in het verleden simpelweg een aantal pagina’s maken met een sterke focus op een aantal specifieke zoekwoorden. Tegenwoordig hebben de zoekmachines dit door en zal deze tactiek niet meer zijn vruchten afwerpen. De fietsenmaker kan zich beter concentreren op wat hij ‘in het echte leven’ ook doet: het demonstreren van zijn autoriteit door middel van uitstekende content.
Zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk, maar het is belangrijker wat je ermee doet. Bekijk alleen al het onderwerp ‘fietsen repareren.’ De fietsenmaker kan een pagina volstoppen met zoekwoorden als ‘fietsen repareren,’ ‘fietsreparatie,’ ‘fiets kapot’ enzovoorts. Maar als hij verder de diepte in gaat kan hij er ook voor kiezen om tientallen hoogstaande artikelen en/of filmpjes te maken die allemaal over één specifieke reparatie gaan. Een artikel over het vervangen van een fietsketting. Een filmpje over het plakken van een fietsband. Het repareren van versnellingen.
Op een gegeven moment wordt de website steeds meer een online encyclopedie over alles waar de fietsenmaker goed in is. Bijkomend gevolg is dat zijn website voor honderden verschillende zoekopdrachten zal ranken en hiermee krijgen de zoekmachines een signaal: dit is een expert. De fietsenmaker geeft met deze onderwerp optimalisatie de zoekmachines precies waar ze naar op zoek zijn.
De waarde van binnenkomende links
De tweede manier om de zoekmachines te laten weten dat je een autoriteit bent is door middel van binnenkomende links. Hierbij geldt: hoe hoger de autoriteit van de linkende website, hoe hoger jouw autoriteit in de ogen van de zoekmachines zal worden. Deze fietsenmaker heeft dus meer aan een link die afkomstig is van Gazelle, Batavus of de website van Michael Boogerd ten opzichte van een link die afkomstig is van de website van het klusbedrijf van zijn buurman.
De meest toegankelijke manier om aan deze links te komen is door middel van gastbijdrages op populaire fietsblogs of fietswebsites die een hogere autoriteit hebben dan de fietsenmaker. Het is ook belangrijk om dit op zo veel mogelijk verschillende plekken te doen. De zoekmachines zien deze diversiteit aan binnenkomende links van verschillende autoriteitswebsites als een enorm sterk teken dat ook de fietsenmaker zelf een autoriteit is binnen het vakgebied. Bedenk zelf: zou Mark Rutte een gastspreker uitnodigen waarvan hij niet overtuigd is dat diegene weet waar ie het over heeft?
De zoekmachines hechten steeds meer waarde aan de zoekintentie van de zoeker, en minder waarde aan de daadwerkelijke zoekwoorden die de zoeker gebruikt. Zolang jij je als expert profileert binnen je vakgebied dan zullen de zoekmachines dit op waarde schatten. Dit maakt autoritair zijn de sleutel tot succes via het internet.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Pim
Mooi en goed stukje. Ben het er helemaal mee eens, en ik constateer hetzelfde. Ik ben blij dat de tijd voorbij is dat je content schreef voor Google, in plaats van voor je bezoeker.
Een ding waar het nog wel bij misgaat is [keyword]+[plaatsnaam]. Veel dienstverleners zijn in meerdere plaatsen actief, of zelfs door heel Nederland. Ze zijn dan geneigd om voor elke keyword/plaatsnaam combinatie een pagina aan te maken. Want het is zo dat dit momenteel werkt.
Wat je krijgt zijn heel veel soortgelijke pagina’s met net wat anders geschreven tekst. Het is tergend om dit te maken als site eigenaar. Maar Google houdt alleen rekening met je vestigingslocatie en niet met je verzorgingsgebied.
bert
Je slaat de spijker op zijn kop om aan te tonen dat Google minder relevant wordt. Is Google een autoriteit in het organiseren en in kaart brengen van autoriteit? Nee, helaas pindakaas, dat is Facebook. Wil je je eigen autoriteit vermarkten, gebruik dan de bijpassende tool: Facebook.