‘Tevreden als 25% van de boekingen van Booking.com verschuift naar ons’
Bidroom laat z’n tanden zien in de online hotelbranche. Het is de omgekeerde wereld: hotels laten opbieden tegen de prijs die boekers van een weekendje weg aangeven. “Ons platform moet leiden tot betere deals, en de heerschappij van de grote boekingssites doorbreken”, zegt Michael Ros, een van de oprichters.
‘Same hotel but for a better price’, zo omschrijft Michael het concept van Bidroom als tweet. Ik sprak hem over de voortgang van Bidroom, dat hij samen met Casper Knieriem bestiert.
Hoe werkt Bidroom nu precies?
“Met kortingspercentages. Doorgaans gaat het zo: hotels betalen 25 procent commissie voor ‘on target earnings’, bijvoorbeeld aan Booking.com. Hotels die Bidroom gebruiken, geven een kortingspercentage dat in verhouding staat tot andere aanbieders, zoals Booking.com. Wij werken met automatische biedingen die altijd minimaal vijf procent lager zitten. Zodra een klant een opdracht geeft, vergelijkt Bidroom realtime de prijzen met andere aanbieders mét het kortingspercentage eraf. Hotels geven daarop van tevoren akkoord.”
Hoe ziet het team achter Bidroom eruit?
“We zijn met z’n elven. In 2014 zijn we gestart. Op dat moment waren hotels nog echt handmatig biedingen aan het plaatsen voor klanten. Dus zodra een boekingssite een aanvraag deed, ging er per e-mail een verzoek naar de aangesloten hotels, die vervolgens met de hand een bod plaatsen op de klant. Casper en ik spraken vanuit ons bedrijf Travelservice al veel met hotelketens. Keer op keer merkten we op dat hotels de hoge commissies en de afhankelijkheid van de online reisbureaus (online travel agencies: OTA’s) helemaal zat waren. Samen met hotels hebben we hun wensen in kaart gebracht. Hieruit is Bidroom ontstaan.”
Je vraagt een lagere commissie. Hoe uit zich dat in het verdienmodel?
“Aan hotels berekenen we twee procent commissie. Dat is significant minder dan wat de concurrentie vraagt. Bidroom stelt hotels in de gelegenheid om de klant minimaal vijf procent tot zelfs vijftien procent korting te geven op hun tarief bij de OTA’s. Hotels betalen vooraf, zonder contracten met clausules als laagsteprijsgarantie, minimale afname van kamers etcetera. Bij ons maken hotels een account aan, waarop ze een tegoed storten – vergelijkbaar met Skype. De commissie gaat af van het tegoed. Op een boeking van vijfhonderd euro betekent dat dat het hotel ons tien euro geeft. De rest is voor hen. Of je nu een familiehotel of een grote hotelketen in Abu Dhabi bent: de commissie bedraagt twee procent.”
Speel je met Bidroom in op een trend?
“Ja. Consumenten zijn momenteel opvallend veel op zoek naar de laagste prijs. Ze speuren internet af en vergelijken alle deals, dikwijls met Trivago. Bidroom vergelijkt direct. Je ziet de prijzen van andere aanbieders plus het prijsverschil met ons platform. Hetzelfde hotel, bed en ontbijt voor een lagere prijs. In de hotelbranche zie je verschuivingen, naar meer actiematige sites om onder de ‘wurgcontracten’ van de Booking.com en Expedia uit te komen. Onder het juk van commissies worden ze jaar na jaar uitgeknepen, tien jaar geleden nog voor zes procent, nu gaat het richting de twintig procent en zelfs meer. Hotels kunnen bijna niet meer zonder deze partijen. Bidroom biedt hen nu een escape.”
Hoe veel en welke hotels zijn aangesloten bij Bidroom?
“We tellen er achtduizend, van wie de meeste behoren tot een Europese hotelketen. Europa is momenteel ons hoofdspeelveld, met uitsluitend hotels met drie tot vijf sterren. We zijn momenteel in gesprek met meerdere grote hotelketens, dan heb je het over ketens die Bidroom in één klap kunnen verrijken met honderden hotels tegelijk. Ik kan nog niet te ver vooruitkijken, maar áls zij meegaan dan krijgen we werelddekking.”
Waarom zit Bidroom behalve in Den Haag in Krakau en Londen?
“Londen is waar Bidroom begon. De techniek achter Bidroom wordt grotendeels gedaan door ons team in Krakau. Dit Poolse filiaal breiden we in maart uit met een groot gedeelte van onze klantenservice. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten. We houden het aantal vestigingen bewust beperkt. In plaats van te streven naar zeventig kantoren over de wereld nemen we zo veel mogelijk tussenlagen uit de organisatie weg. Want we willen blijvend die twee procent commissie hanteren.”
Wat heeft Bidroom tot nu toe bereikt?
“In 2014, ten tijde van het handmatig bieden, zaten wij nog een in de pilotfase. Het aantal Bidroom-gebruikers schommelde toen rond de veertigduizend, en we telden bijna vierduizend bij ons aangesloten hotels. Nu zijn dat er al meer dan achtduizend. Dit jaar jaar groeien we elke maand ruim twintig procent. We zijn hard op weg naar de vijfltienduizend.”
Wat versta je onder een aangesloten hotel?
“Hotels zijn bij Bidroom aangesloten zodra zij hun profiel hebben geactiveerd. Dit doen zij door ontbrekende gegevens in te vullen en foto’s toe te voegen. Vervolgens geven ze aan welke kortingstarieven ze hanteren bij boekingssites zoals Booking.com en Expedia. In de laatste stap schaffen ze Bidroom-credits aan. Iedere reservering kost slechts twee procent commissie en die wordt in mindering gebracht op hun credits. Op dit moment tellen we honderdduizenden actieve gebruikers.”
Wat wil je in de nabije toekomst bereiken met Bidroom?
“Versneld groeien binnen Europa en hotels adviseren en informeren over onze kracht. Ik ben tevreden als zo’n kwart van de boekingen van Booking.com verschuift naar ons. We hebben geen salesteam of accountmanagers, het enige verschil is dat het ene hotel meer korting geeft dan het andere. Maar dat is compleet aan de hotels zelf.”
*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Niels Pourchez.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
9 Reacties
Martijn Dirkx
Grappig dat er dan wel een linkje naar Booking.com in het artikel staat, maar niet naar Bidroom.
Voor de volledigheid: https://www.bidroom.com
Joost
Mooi concept inderdaad en zou goed kunnen werken, maar de hamvraag blijft natuurlijk: wat is de conversie. Ik kan 100.000 gebruikers hebben die ooit een account hebben aangemaakt, maar vervolgens helemaal niets doen. En ik kan 100.000 hotels aangesloten hebben, maar zonder boekingen kom je ook nergens.
Ik wil zeker niet negatief zijn, want dit kan een goed alternatief zijn (voor hotels) t.o.v. de Bookings en Expedia’s, maar het gaat natuurlijk om de conversie en dat zie ik niet terugkomen in dit interview!
Egbert van Keulen
@martijn. Niets menselijks is ook ons vreemd. De link naar Bidroom was domweg vergeten maar is nu toegevoegd.
Egbert
Martijn
Meteen inloggen voor ik uberhaupt kan zien wat de site aanbiedt.
Wat een warm welkom!
Willem
De vraag is natuurlijk of je met een marge van 2% een bedrijf kan runnen dat constant moet investeren in technologie. Daarnaast zal er een campagne uit moeten die het bedrijf bekend moet maken bij het grote publiek. Je kan jezelf natuurlijk wel populair maken bij de hotels met een hele lage marge, maar je moet wel verkopen.
Jan
Ik vraag me af of dit model ook z’n vruchten af gaat werpen. Hoe ga je met 2% commissie alles bekostigen? Hoe ga je investeren in gedegen mensen die je SEO campagnes gaan boosten? Hoe ga je betaalde traffic genereren? Hoe ga je slimmer inspelen op google’s algoritmes ten opzichte van de intelligente concurrentie met bakken geld? Is google wel de slimste aanpak? Is je conversie hoog genoeg om daadwerkelijk zoveel omzet te draaien? Als hotels effectief maar enkele procenten goedkoper uit zijn bij je omdat je minder commissie vraagt, maar wel korting moeten geven aan de klant. Moet je conversie “through the roof” zijn om het voor hen aantrekkelijk genoeg te maken. Nu geloof ik best wel dat Bidroom een iets hogere conversie zal gaan realiseren ten opzichte van een Booking.com, maar in termen van kwantiteit lijkt me dat heel erg lastig. Vooral omdat je simpelweg (nog lang) niet in de positie bent om je BrandMarketing even sterk te maken als je concurrenten.
kees
het zoveelste initiatief 🙂 en ota’s doen dat wat de hoteliers niet kunnen namelijk op een creatieve wijze reageren op de vraag die er is in de markt.
Michael (Bidroom)
Bedankt voor alle reacties.
@Joost, de conversie bij ons is goed aangezien wij altijd voor de consumenten de laagste hotelprijzen aanbieden.
@Martijn, de reden van een inlog voordat wij prijzen tonen heeft te maken met vaak voorkomende clausules in de contracten van Booking.com waarin zij vermelden dat hotels niet op openbare website’s lagere prijzen mogen hanteren dan op Booking.com (rate parity)
@Willem, je hebt gelijk dat wij het met veel lager marketingbudget moeten doen. Wij kiezen daarom ook niet voor SEO of SEA. Wij merken nu wel dat het aantal bezoekers en reserveringen enorm toeneemt en dit komt mede door de naamsbekendheid en het delen (social media & mond-tot-mond) van ons platform. Daarnaast merk je dat alle publiciteit zoals bijvoorbeeld afgelopen weekend bij RTL Nieuws ons onwijs helpt bij de naamsbekendheid.
@Jan, wij gaan geen SEO doen. Het verschil voor de hotels is nog steeds enorm. Wij vragen 2% commissie en als je daar bijvoorbeeld 5% korting voor de klant bij optelt dan is het in totaal 7%. Dit is nog steeds een aanzienlijk verschil in vergelijking met bijv. 15 tot 20% van Booking.com.
Joep
Sympathiek initiatief. Bij het registreren lijkt het erop dat jullie klanten na een proefperiode van 90 dagen 59,- in rekening brengen, automatisch..? Dat lijkt me voor veel mensen een te hoge drempel. Als je snel wel groeien kun je dit volgens mij beter klantvriendelijker doen: niet automatisch verlengen en (zeker) in het begin lagere prijs, dit bedrag zou je bij een boeking van 100,- al zon beetje terug moeten verdienen, ca 20,- dus.