WeParc: nooit meer zelf parkeren
In september 2015 begonnen ze, 4 juli waren ze live in heel Amsterdam. WeParc maakt valetparking toegankelijk voor iedereen. “Met WeParc reis je van A naar B, en niet van A naar B plus 400 meter lopen”, zegt Tim Wanders, één van de medeoprichters. Hij heeft grootse plannen voor zowel Nederland als de rest van Europa.
Hoe zou je WeParc omschrijven in een tweet?
“De app waarmee je je auto laat ophalen, parkeren en terugbrengen in elke grote stad.”
Wat houdt de dienst precies in?
“WeParc maakt valetparking toegankelijk voor iedereen. Je geeft simpelweg aan waar en wanneer je opgehaald wilt worden, bijvoorbeeld ‘Bedrijf X aan de Gustav Mahlerlaan in Amsterdam’, en wij doen de rest. Je komt aanrijden en geeft je sleutel aan een van onze ‘valets’ die je auto vervolgens parkeert in een van onze beveiligde partnergarages. Op het moment dat je de auto weer terug wilt, vraag je hem simpelweg weer aan in de app. That’s it!”
Je hebt groot nieuws hoorde ik?
“Vanaf 4 juli bedienen we heel Amsterdam. Voor bedrijven bieden we bijvoorbeeld een abonnement aan waarmee medewerkers vijf dagen in de week gebruik kunnen maken van onze dienst. Een interessante feature van dit abonnement is dat je het kunt delen met enkele collega’s. Daarmee hebben bedrijven dus een 100%-parkeerdekking. Verder verklap ik alvast de pre-booking-functionaliteit. Dit stelt onze gebruikers in staat om vooraf de service te reserveren zodat ze er altijd zeker van kunnen zijn dat wij klaarstaan op het juiste moment op de juiste plaats.”
Maar dat doen verschillende aanbieders bij luchthavens toch ook?
“Ja, daar kun je het inderdaad mee vergelijken, behalve dat wij in het centrum van de stad opereren en de valetservice volledig via de smartphone aanbieden. Reserveren, betalen, retourneren en meer; alles loopt via de app.”
Wat zijn de voordelen voor bedrijven?
“Het gemak en de extra parkeercapaciteit. WeParc reduceert de tijd die bedrijven en particulieren kwijt zijn aan het zoeken van een parkeerplaats tot nul. Daarbij komt dat wij goedkoper zijn dan parkeren in een parkeerzone of -garage.”
Hoe uniek is WeParc?
“Valet parking wordt vaak geassocieerd met Amerikaanse hotels, glitter en glamour, de rijken der aarde. Wij willen het toegankelijk maken voor iedereen. Het onderscheid met bijvoorbeeld Parkmobile en Yellowbrick zit ‘m vooral in de ervaring van de service. Waar je bij hen ‘gewoon’ aan de straat moet parkeren, reis je met WeParc van A naar B, en niet van A naar B plus 400 meter lopen. ‘Bestemming bereikt’ is daadwerkelijk ‘bestemming bereikt’.”
Hoe staat het ervoor met de interesse van de doelgroep?
“We hebben een succesvolle testperiode gehad met een aantal corporates op de Zuidas. Inmiddels zijn we daar in gesprek met tientallen andere partijen. Ook bedrijven in het centrum van Amsterdam zijn positief. Na de lancering starten we marketingcampagnes op.”
Frustratie was waarschijnlijk de reden van oprichting?
“Eigenlijk wel. Zowel een van de medeoprichters, Iskander Feltmann, als ik wonen in het centrum van Amsterdam. Dagelijks worden we geconfronteerd met het feit dat je, ondanks je parkeervergunning, gewoon geen plek kunt vinden. Als mijn vrienden langskomen voor een etentje zijn ze vijfentwintig euro kwijt plus de ergernis van het zoeken naar een parkeerplek. In schril contrast staat het overschot aan plekken in parkeergarages in de stad. Dus ja, we hebben ons eigen pijnpunt als basis genomen en hebben dat uitgebouwd tot een solide businesscase.”
Hoe ziet jullie team eruit?
“Het zijn acht jonge mensen, ik ben één van de drie oprichters. Voornamelijk zijn we gefocust op de technische en operationele kant. Iskander ken ik al lange tijd. We verhuisden tegelijkertijd naar Amsterdam toen we achttien waren en studeerden beide in de stad. De derde oprichter ontmoetten we in wederzijdse projecten.”
Kun je wat vertellen over het verdienmodel?
“Het verdienmodel is ‘per transactie’. Gebruikers betalen per dag 35 euro en elke daaropvolgende dag 20 euro. Daarnaast bieden we de zakelijke abonnementen aan, die beginnen vanaf 400 euro per maand per abonnement.”
A is Amsterdam. Wat is B voor WeParc?
“We zien Amsterdam als de perfecte startbodem. De volgende steden zijn Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Vervolgens gaan we de grens oversteken. We kijken dan specifiek naar de steden met de grootste parkeerproblemen. Dat zijn in Europa onder andere Brussel, Parijs en Zürich.”
*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond