-

Wildcard: een online ijsbreker voor een offline ontmoeting

“Tinder for the brains,” grapt Milan van den Bovenkamp, oprichter van start-up Wildcard. Met zijn app word je online verbonden aan iemand die jou kan helpen of andersom, en vervolgens ontmoet je elkaar offline. Zo wordt Wildcard al gebruikt op campussen, evenementen, werkplekken – en meer locaties die bruisen van gedachte-uitwisseling, ideeën en samenwerking.

Milan, hoe zou je Wildcard in één tweet omschrijven?

Wildcard verbindt mensen weer offline met elkaar zodat briljante ideeën seks hebben op leer- en werkplekken.”

Wat doet Wildcard precies?

“Campussen en bedrijfsverzamelgebouwen zijn bij uitstek geschikt voor ontmoetingen, waaruit nieuwe ideeën voortkomen, tips worden uitgewisseld en samenwerking ontstaat. In de praktijk is het vaak ongemakkelijk en inefficiënt. Mensen moeten op elkaar afstappen, en daarin zijn de meesten eerder terughoudend dan spontaan. Wildcard breekt het ijs met een app op je telefoon: het is een online product om offline connecties te maken.”

Vanuit welke visie werk je?

“Dat sociale media mensen vooral online willen houden, uit commercieel oogpunt. De gemiddelde Nederlander besteedt dagelijks gemiddeld 70 procent van de dag ‘op een scherm’. Dat gaat ten koste van offline communicatie met de mensen om je heen. Tinder zien wij nu als de enige tool die succesvol mensen stimuleert om in real life relaties en ontmoetingen aan te gaan. Wildcard wil diepere, zinvolle relaties uitlokken, zoals samenwerking en vriendschap met interessante professionals – alles behalve liefdesrelaties. Vandaar: Tinder for the brains.”

Kun je een voorbeeld geven?

“Stel, je verhuist als student naar een nieuwe stad of je maakt een ommezwaai in je carrière. Je wilt mensen ontmoeten – zowel zakelijk als misschien nieuwe vrienden – maar je vindt het eng om zomaar op iemand af te lopen. Daarnaast weet je op het blote oog natuurlijk niet wie dezelfde interesses heeft als jij. Daar komen wij kijken. Wildcard helpt je om nieuwe mensen te ‘ontdekken’ op leer- en werkgerelateerde plekken.”

Wie zijn Wildcards klanten?

“Academische en corporate campussen. Zij gebruiken Wildcard al tegen betaling. Momenteel zijn we nog in de pilotfase. Klanten in de pilot krijgen Wildcard voor een lagere prijs terwijl wij ondertussen de app in de praktijk kunnen verbeteren en aanvullen.”

Kun je voorbeelden noemen?

“Voor Amsterdam Capital Week brachten we de bezoekers en medewerkers van dertig evenementen met elkaar in contact. Momenteel is Wildcard actief op de campussen van de UvA en de Universiteit Leiden.”

Wat laten de gebruiksresultaten zien?

“De resultaten verschillen per klant – we werken nog aan het meetbaar maken van de offline interacties. Dat gebeurt nu nog alleen met een enquête na afloop. We richten ons op een ‘ontmoetingentoename’ van minimaal 25%, wat ook lukt. Grote afwijkingen van dat cijfer worden veroorzaakt door het type evenement of campus, de sfeer en hoe groot de behoefte is om mensen te ontmoeten.”

Hoe gaat het in zijn werk voor een klant?

“We gaan zijn specifieke behoefte en noodzaak na om mensen te verbinden. Voor de één is dat sprekers met bezoekers in contact brengen tijdens evenementen, voor de ander is dat de werknemers onderling met elkaar verbinden. Wij zetten dan een Stack op – een digitale stapel Wildcards op een locatie. Daarbinnen kunnen mensen elkaar vinden en ontmoeten.”

En hoe werkt het voor een gebruiker?

“Een gebruiker wordt uitgenodigd door de campus om hun Wildcard te delen, vervolgens kunnen zij ook andere Wildcards ontdekken op de plek. Iedereen die de app heeft, kan ook op andere campussen wildcarden.  Gebruikers delen met ons en de wereld dat zij nieuwe contacten aangaan, wat zorgt voor mond-op-mondreclame.”

Bouw je de app zelf?

“Ja, we ontwikkelen de app helemaal zelf. We hebben enkele vriendschappelijke bedrijven die ons helpen met andere zaken, met bedrijven en mensen die hetzelfde doel voor ogen hebben.”

Is er concurrentie?

“Ja, er bestaan verschillende bedrijven die iets soortgelijks voor ogen hebben, zoals meetup.com. Zij hebben een heel ander product dan wij – ze zijn begonnen uit een website, terwijl wij ons richten op mobiel en conversatie. Ons product is het meest vergelijkbaar met Tinder: we gebruiken hetzelfde mechanisme en interface en focussen allebei op puur gebruikersgemak.”

Wat maakt Wildcard uniek?

“Wij geloven dat mensen een totaalpakket zijn: er is geen scheiding tussen werk en privé. Wij richten ons op mensen die interessante willekeurige gesprekken willen hebben met de mensen om hen heen. Jouw interesses en doelen in het leven vormen je persoon: competenties en werkervaring zijn daar ondergeschikt aan. Daarom gebruiken wij bijvoorbeeld geen LinkedIn, maar het meer publieke Twitter als verificatie van je gebruikersprofiel. Wildcard biedt de mogelijkheid om dit totaalpakket te laten zien en op zowel zakelijk als persoonlijk gebied verbindingen te leggen.”

En wat is het verschil met Tinder?

“Het verschil met Tinder is de belofte. Zij zijn een dating-app, gefinancierd door match.com, het grootste datingplatform. Wij zijn een netwerk-app, waarmee we mensen uit willen dagen tot goede gesprekken met mensen om hen heen. En dat hebben wij zelf gefinancierd.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Een klant koopt een licentie voor de mobiele app, werving van gebruikers en gegevens die zij kunnen inzien op een dashboard. Daarnaast huren zij ons in voor de ondersteuning, installatie en implementatie. De gegevens tonen aan de klant hoeveel internen en externen op hun campus een connectie hebben gemaakt met Wildcard  en waar zij verbeteringen kunnen aanbrengen. Ze betalen in de vorm van een maandelijks abonnement.”

Hoe ontstond het idee?

“Wildcard heb ik opgezet vanuit mijn levensdoel om mensen met elkaar in contact te brengen. De bedrijven die ik in de afgelopen tien jaar begon, hebben er allemaal mee te maken. Op dit moment hebben wij het Wildcard-idee gevalideerd met zo’n tienduizend gebruikers. De pilots bewijzen de werking van de app, en geven zicht op uitbreiding.”

Hoe is Wildcard vervolgens ontstaan?

“Op het evenement The Next Web, waar we met een groep jongens meededen aan een hackathon met partijen als Spotify, Twitter en Mashery. We kregen zo veel positieve reacties dat we besloten om ermee verder te gaan. Met twee van deze jongens – Samuel Beek en ikzelf – hebben we het idee verder uitgewerkt en ik heb de start-up Wildcard gelanceerd in 2015. Toen lag de focus nog op evenementen en conferenties, maar dit was een lastige doelgroep.”

Waarom is dat een lastige doelgroep?

“Evenementen zijn zeer tijdelijk en zijn vaak van zo’n aard dat vanzelf al veel sociale connecties gelegd worden. Daarnaast hebben evenementen vaak al een app. Daarom zijn we overgegaan op campussen, inclusief evenementen die daar plaatsvinden. Campussen zijn er het hele jaar en zijn daarom een veel interessantere businesscase.”

Wat staat er momenteel op de agenda?

“Vooral de pilots met klanten om ons product te verbeteren en door te groeien. We zijn bijvoorbeeld in gesprek met techbedrijf Lone Rooftop en architect Roy Pype om een ‘smart and connected building-pakket’ te ontwikkelen. Daarmee kunnen we op een campus analyseren wáár mensen veel interactie willen, of juist niet. Zo kunnen we een campus of kantoorgebouw optimaliseren voor ontmoetingen.”

Wat brengt de toekomst?

“We willen Wildcard eerst in Nederland tot een succes maken en dan de grens over gaan. Idealiter zetten wij dan per land een sales- en marketingteam op dat vanuit Nederland aan de schaalvergroting werkt. Wat daarbij goed helpt, is dat in TQ – het bedrijfsverzamelgebouw van waaruit we werken – talloze internationaal gerichte start-ups aanwezig zijn maar ook gevestigde namen zoals ABN AMRO, KPMG en Google for Entrepreneurs. Het levert dezelfde dynamiek op als we beogen met Wildcard:  interessante contacten en nuttige feedback.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Nikki Mennen. Bekijk hier de AIA-winnaars van 2016.

**) Foto credit: Jennifer Ho.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Elmer Bovad

Wauw, WILDCARD heeft precies de zakelijke insteek die ik mis bij alle andere apps op dit gebied, het is sterk gericht op totstandkoming van communicatie in professionele omgevingen. Wat een verademing dat er eindelijk zoiets beschikbaar is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond