Deel dit artikel
-

Eccky grote winnaar SpinAwards

Het virtuele MSN-kindje Eccky van Media Republic is met twee prijzen de grote winnaar van de SpinAwards 2005. De mobiele tamagotchi won zilver voor “Beste vrije interactieve concept” en kreeg goud als winnaar van de “Innovatieprijs”. Ook Lost Boys ging met twee prijzen naar huis. Euro RSCG 4D won goud voor Nokia en werd uitgeroepen tot het beste interactieve bureau. Heineken eindigde opnieuw als beste interactieve adverteerder.

Begin februari bestempelde een groep van zo'n vijftig vertegenwoordigers van communicatie-en marketingbureau’s Eccky in een VEA-onderzoek nog als dé interactieve marketingflop van 2005. "Om eerlijk te zijn kan ik me bij die uitkomst wel iets voorstellen", reageerde Yme Bosma, Business Manager Eccky van Media Republic, op zijn weblog Ymerce. "Sinds December 2004 hebben we Eccky natuurlijk aangekondigd als een mooi en vernieuwend 'medium' waarmee een jonge doelgroep te bereiken is. Maar goed, Eccky is (in beta) pas live gegaan op 26 oktober 2005 en de eerste campagnes met adverteerders beginnen deze maand. Dus misschien is 2005 niet echt het juiste jaar om te beoordelen of Eccky, als marketing vehikel, een top of flop is…"

Daar denkt de jury van de SpinAwards dus anders over. Hennie van Velzen, bestuurslid van de SpinAwards: "Eckky is een compleet creatief en innovatief concept met internationale potentie van Nederlandse bodem. Een echt interactief exportproduct."

Zuinig met prijzen

De jury was dit jaar zuinig met het uitdelen van prijzen. De categorie "Beste online campagne" was de enige waarin goud en dubbel zilver werd vergeven. Het goud ging naar Lostboys met Hi Bling Bling. Zilver was er voor de introductiecampagne Tapvat en de Sneeuwbol voor Pakistan. Stephan Fellinger, voorzitter van de Stichting SpinAwards: "De SpinAwards wil graag een barometer zijn voor de interactieve communicatie-industrie. Je merkt daarbij dat de jury elk jaar de lat hoger legt. De winnaars zetten de nieuwe norm en moeten anderen ook weer inspireren, interactiviteit verder te ontwikkelen in Nederland."

Fellinger is "onder de indruk" van de nieuwe categorie Beste gameconcept. "Die categorie is momenteel de Formule 1 van onze industrie, daar zal de komende jaren de innovatie vandaan komen." Er werden in deze categorie twee zilveren SpinAwards uitgereikt: aan Innercity the Game van en Sportlife DEEP. De vakjury: "Bij de inzending lag rijp en groen door elkaar. Sommige concepten zijn in potentie geniaal. Er is veel kwaliteit gemaakt en als de opdrachtgevers volgend jaar nog meer lef vertonen, dan heeft deze categorie de potentie, om zich ontwikkelen tot één van de parels binnen de SpinAwards."

De klassieke categorie "Beste website concept" kende slechts één gouden winnaar: Nokia 20Lives. Volgens de jury stond deze case als enige op eenzame hoogte binnen deze categorie. Hetzelfde gold voor de "Beste crossmedia campagne". Hier scoorde de Postbank als een gouden plak. Bij "Beste mobiele concept" bleef het goud op de plank liggen. Carspotter en MusicDownloads Party kregen beide zilver.

 

Deel dit bericht

11 Reacties

rens

"Euro RSCG 4D won goud voor Nokia en werd uitgeroepen tot het beste interactieve bureau." Dus mij lijkt het dat Euro RSCG 4D de grote winnaar is. Het "Beste vrije interactieve concept", is dat niet meer de "originaliteitsprijs" zoal we die bij Ter Land, Ter Zee en in de lucht kennen? Zo van, je hebt eigenlijk niet gewonnen, maar we vinden het ook wel zielig om je met lege handen naar huis te sturen.  Het is duidelijk welke invalshoek voor dit artikel is gekozen. Het lijkt erop dat de opmerking van de VEA wat kwaad bloed heeft gezet, en dat we ze "nu even lekker terug gaan pakken"…

Gerard

'het beste interactieve bureau' is ook een prijs voor het bedrijf dat de meeste familie & vrienden mailtjes stuurt om op het bureau te stemmen.

Jeroen

Als ik de prijzen bestudeer zie ik van de 11 awards 3 keer Media Republic en 2 keer Lost Boys. Alle 2 de bedrijven van Michiel Mol volgens mij. Dus als je al wil spreken van een grote winnaar Rens, lijkt mij wel duidelijk wie dat is. Verder zijn die publieksprijzen inderdaad, zoals Gerard ook al suggereert, totaal niet objectief. Sterker nog, een beetje hacker gaat zo met de prijs er vandoor.

Anton

Het beste Interactieve bureau stel ik mijn vraagtekens bij? Volgens mij is 20lives niet in Nederland ontwikkeld door Euro RSCG. Hooguit de vertaling

ekelekek

fantastisch in een woord

Phil

@ AntonJe informatie omtrend 20Lives is niet correct.Net al alle andere NokiaGames is 20Lives nu ook weer totaal in Nederland geproduceerd en ontwikkeld.Daarnaast vind ik dat het best verdiend is. Ook met projecten voor Volvo en de Golden Container heeft Euro dit jaar veel teweegd gebracht. Andere bureau's vielen dit jaar ook grofweg teken, met Qi toch wel als grootste tegenvaller.

DJ

Tijdelijk is factor return on investment niet meegenomen. Net zoals de meeste speelprojectjes van MR en LB

Isabelle

Nokia 20 Lives is een 100% Nederlandse concept en productie, uitgevoerd in 21 landen. Een mega productie van Euro RSCG 4D Amsterdam. Overigens hetzelfde bureau dat vijf maal de NokiaGame in de periode 1999 – 2004 produceerde. In 2001 werd NokiaGame met 3 spinnen bekroond.Wat mij betreft de terechte winnaar dit jaar!

Stefan

@DJIk weet niet wanneer jij voor het laatst naar de cijfers van Lost Boys gekeken hebt, maar volgens mij kan je opmerking niet kloppen. Omdat ze beursgenoteerd zijn moeten ze veel publiceren en het vorige jaar is er een enorme groei in omzet, winst en marge bereikt. Heeft weinig te maken met speelprojectjes volgens mij. Dat Eccky nog niet winstgevend is geloof ik best, maar qua waardecreatie lijkt het me wel goed zitten. Dus ook wat betreft MR wat voorbarig lijkt me.

zarmac

Hooguit flauw. Commercie werd zeker in dit geval gesponserd. Kwalitatief een aanfluiting en vernieuwend zeker niet. Bouwen op snelle zakkenvullerij is wat mij betreft deflatie, wederom een afbreuk op intelligentie en welstaat. Het is de ijdelheid van de jurie en haar companen. Waarom kriijgt visie geen kans?

Olivier

Toen het flop was met Eckky was het niet het goede jaar en nu het top is het wel het goede jaar. Ik moet zeggen dat ik het behalve op de Dorito's nog eigenlijk nergens ben tegengekomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond