Deel dit artikel
-

Start-up voor co-creatie

Online communities die samen met bedrijven nieuwe producten, diensten en marketingconcepten bedenken. Met de opzet en inhoudelijke vormgeving van zulke communities gaat start-up Favela Fabric zich bezighouden. “Ideeën of nieuwe diensten werken pas écht als mensen een bijdrage kunnen leveren. Het kant-en-klaar afleveren van producten werkt niet meer.”

Mede-oprichter Raul Lansink van Favela Fabric merkte in zijn vorige functie als managing partner bij reclamebureau Publicis dat consumenten steeds vaker hun eigen koers varen. “Het viel me op dat het steeds moeilijker wordt om mensen een bepaalde richting in te duwen.” Niet alleen bij de invulling van een reclamecampagne geldt dat volgens hem, maar vooral ook bij de ontwikkeling van nieuwe producten en distributie- en marketingvormen.

Vanuit de gedachte dat consumenten ‘betrokken willen worden’ ontstond het idee voor Favela Fabric, dat zich richt op ‘community driven innovation.’ Bedrijven kunnen via communities zien wat de laatste trends en behoeften zijn in de markt. Ook zijn de communities een testruimte en ideeënfabriek, zegt Lansink. De rol van Favela Fabric is die van intermediair en facilitator.

Lansink is één van de vier partners van Favela Fabric, dat vanaf volgende maand ‘full swing’ van start gaat. De andere drie partners zijn Boudewijn Zeijlmans (ex-Media Republic en ex-Lost Boys), Mike Brantjes (ex Boo.com en Boston Consultancy Group) en Sander Dullaart (bijna ex-Endemol).

Senioren ontwikkelen een nieuwe fiets
Lansink noemt als voorbeeld van een co-creërende community een groep senioren die een nieuwe fiets ontwikkelt met een fietsfabrikant. Waar vind je senioren die bereid zijn mee te denken met de fabrikant? Lansink: “Het kan zijn dat de opdrachtgever een database heeft waar je gebruik van kunt maken. Verder zijn er fora waar mensen met vergelijkbare belangstelling bij elkaar komen; daar kunnen we contacten proberen te leggen.” Wat volgens hem ook goed werkt, is het simpelweg plaatsen van oproepen op verschillende sites. “We kunnen in dit geval een oproep doen op seniorensites en vragen wie mee wil doen met de ontwikkeling van een nieuwe fiets.”

“Nadat je voldoende mensen hebt gevonden, biedt je de community een platform aan,” vertelt Lansink. Hij doelt op een community site waar deelnemers met elkaar en de opdrachtgever ‘aan de slag gaan.’ Een bedrijf kan vervolgens concepten of ideeën voorleggen aan de community. In sommige gevallen zal een community zelf actief aan de slag gaan, denkt Lansink. Als er bijvoorbeeld een aantal erg actieve leden is die andere leden stimuleren. In andere gevallen is meer sturing nodig van een moderator.

In de Verenigde Staten bestaan al voorbeelden van co-creatie communities, zegt Lansink. Volgens hem is daar gebleken dat het voor veel onderwerpen relatief eenvoudig is een community bij elkaar te brengen.

Of mensen bereid zijn zich in te spannen voor een bedrijf, hangt af van het onderwerp en de betrokkenheid van mensen daarbij, meent Lansink. “Er moet altijd een gemeenschap zijn die al latent aanwezig is."Een potentieel succesvolle co-creatie gemeenschap zijn volgens hem jonge moeders die hun ervaringen met luiers willen delen met een luierfabrikant. “Als jonge moeder vind je de eerste negen maanden alles wat met luiers te maken heeft heel belangrijk en wil je in die fase alles over dat onderwerp delen omdat je heel erg betrokken bent bij je baby.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Alper Çugun

Ze hebben "Democratizing Innovation" van von Hippel goed gelezen lijkt het. Dit lijkt me in ieder geval een goede trend in het populair maken van consumenteninspraak. Favela is de algemeen geaccepteerde naam voor Braziliaanse sloppenwijken ( http://en.wikipedia.org/wiki/Favela ) en als het niet bewust zo gekozen is, lijkt de associatie me ongelukkig.

raul lansink

De naam Favela Fabric is met opzet gekozen. Hiermee verwijzen wij naar de onverwachte en onderschatte veerkracht, ondernemingszin en creativiteit van gemeenschappen. Ook de favela's in Brazilie blijken veel vitaler dan vaak wordt gedacht: kijk op http://squattercity.blogspot.com/ van Robert Neuwirth, schrijver van Shadow Cities: A Billion Squatters, A New Urban World.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond