Deel dit artikel
-

“Nederlanders werken te weinig online samen”

Nederlandse bedrijven lopen achter in het online vaardig zijn en missen hierdoor kansen die internet biedt om online te leren, innoveren en te netwerken. Een mogelijke verklaring is dat mensen hier door korte afstanden nooit gedwongen zijn geweest om nieuwe technologieën in te zetten voor samenwerken op afstand. Dat is de mening van Joitske Hulsebosch adviseur kennismanagement en betrokken bij leerachitectuur.

Hoewel Nederland wereldwijd bij de koplopers behoort wat betreft het aantal breedbandverbindingen en nergens in Europa zoveel mensen aansluiting hebben op internet, zijn de ICT-vaardigheden van de Nederlanders beperkt, zo bleek ook uit onderzoek dat de CBS eerder dit jaar publiceerde. Uit ander internationaal onderzoek blijkt dat Nederlanders tot de meest intensieve pc-gebruikers ter wereld behoren.

Hoe kan het ondanks bovenstaande feiten zo zijn dat Nederlanders dan tóch achterlopen in het ‘online vaardig zijn’? Hulsebosch benadrukt dat Nederlanders wel de vaardigheden hebben voor relatief eenvoudige online handelingen, maar dat met name bedrijven en instellingen achterlopen om het internet in te zetten voor leren, samenwerken, discussiëren of een reputatie op te bouwen.

De ervaring van Hulsebosch is dat in bijvoorbeeld De Verenigde Staten bedrijven veel effectiever gebruik maken van de mogelijkheden van samenwerking via bijvoorbeeld online platforms, webcasting, workshops en teleconferenties. Een eenvoudige verklaring daarvoor zijn de grote fysieke afstanden in dat land. “In Nederland zijn mensen nooit gedwongen geweest om communicatietechnologieën innovatief in te zetten.” Missen Nederlandse bedrijven hierdoor kansen? Ja, zegt Hulsebosch. Door online samen te werken ontstaat volgens haar een verdiepingsproces. “Door het opschrijven en delen van gedachten kun je op een andere manier reflecteren op handelen en daarmee leren. Online moet je echt de tijd nemen om te lezen en na te denken.” Daarnaast is er online een andere groepsdynamiek waardoor iedereen de kans krijgt te reageren en vergroot het de teogang tot expertise.

In september start Leerachitectuur, waar Hulsebosch bij betrokken is, een online workshop over het faciliteren van online communities. “Die workshop gaat over hoe een groep mensen vanuit verschillende organisaties met behulp van digitale hulpmiddelen een online community kunnen vormen.” Hoe kun je een online community stimuleren, ondersteunen en tot bloei laten komen, zijn vragen die daarbij van belang zijn.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jonathan Marks

I think you'll find that the IT departments of most companies are also the most conservative in Europe – supporting applications like blogging software is the least of their priorities. So if you want the lastest technology – you'll have to go home.

Alex Jongeneelen

Het Nederlandse bedrijfsleven wordt langzamerhand gedwongen om gebruik te gaan maken van de mogelijkheden die het internet te bieden heeft. Niet zo zeer dat we enorme afstanden moeten overbruggen zoals in de Verenigde Staten, maar eerder omdat we te maken hebben met enorme vertragingen in het verkeer. Waarom zijn wij in Nederland nog steeds bereid om soms 6 uur in de auto te zitten voor een prospect of klant? Omdat het een gewoonte is. Veel verstandiger is om gebruik te maken van videoconferencing. Hierdoor kunnen kosten enorm worden gedrukt wat kan resulteren in een veel scherpere prijs en misschien zelfs wel tot betere service. Dit leidt tot een duidelijke win-win situatie. Dit wordt de toekomst…. Zeker voor Nederland!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond