Deel dit artikel
-

“Start-ups kijken niet over grens”

Nederlandse internet start-ups kijken nauwelijks over de landsgrenzen. Bedrijven zouden sneller de stap naar de Europese markt moeten maken. Dat is de mening van twee Nederlandse investeerders. “Als je bestaanrecht wilt hebben, moet je je ook op het buitenland richten.”

Bedrijven kiezen er vrijwel altijd voor om zich te richten op de Nederlandse markt, zegt Guido van Nispen, fondsmanager bij het Dutch Creative Industry Fund (DCIF), het vorig jaar door Ilse Media opgerichte investeringsfonds. “Waarom kiezen bedrijven er niet voor om direct een Engelstalige versie van een site of dienst te maken? Waarom is er bijvoorbeeld geen Engelstalige versie van Skoeps?” vraagt Van Nispen zich af.

Frans Blommestein van het investeringsfonds Lowland Capital heeft dezelfde mening als Van Nispen. Ook hij is niet bang voor een situatie als van voor 2000, toen veel jonge internetbedrijven over de kop gingen, juíst door te snel internationaal te willen gaan.“Het is verstandig voor bedrijven om meteen Europees te denken. Als je wilt groeien, moet je niet te lang wachten met een stap om internationaal te gaan.”

Voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat wél Europees denkt, is chatbedrijf eBuddy, een bedrijf dat onlangs 5 miljoen euro extern kapitaal van Lowland Capital ontving. Het bedrijf zegt 35 miljoen internationale gebruikers te hebben, waarvan 3,5 miljoen Britse internetters. In juni 2006 veranderde eBuddy, toen nog bekend als E-messenger, zijn naam om een breder, internationaal publiek aan te spreken

Investering in eBuddy was mede interessant omdat het bedrijf zich niet beperkt tot Nederland, zegt Blommestein. Daardoor heeft het bedrijf in een paar jaar tijd een grote groep gebruikers aan zich weten te binden. Uiteraard is een internationale blik niet voldoende. Blommestein: “Het bedrijf heeft een duidelijke strategie, de oprichters hebben ervaring in de internetbranche en het bedrijf heeft een goed business model.” EBuddy is winstgevend.

Vergeleken met de Verenigde Staten is het voor Europese bedrijven moeilijker om direct een grote markt te bereiken, zegt Van Nispen. “In Europa heb je te maken met veel talen en verschillende culturen." Toch zijn er Europese bedrijven die bewijzen dat deze barrières zijn te overwinnen. Als voorbeeld noemt hij OpenBC, een platform dat met verschillende talen werkt, met daarachter dezelfde techniek en faciliteiten.

Start-ups lopen nog tegen andere problemen aan in Nederland, vindt Blommestein. “In de Verenigde Staten vindt jong hoger opgeleid personeel het veel aantrekkelijker om te werken bij een nieuwe bedrijf dan in Nederland.” In Nederland zijn mensen volgens hem vaak huiverig om bij zo'n bedrijf te beginnen. "Hoger opgeleiden durfen niet en willen het liefst bij een groot en bekend bedrijf aan de slag gaan. Men denkt alleen aan het opbouwen van een C.V.” In De Verenigde Staten is de situatie juist omgekeerd, constateert Blommestein.” Daar krijgen de start-ups juist de beste mensen.”

Deel dit bericht

14 Reacties

Duh

Ik zeg niet dat Van Nispen geen gelijk heeft, maar als je niet begrijpt waarom internet-startups anno nu niet geobsedeerd zijn door snelle internationale groei heb je echt niet op zitten letten. Niet iedereen hoeft zo nodig de next Google/MySpace/YouTube te worden, de kans daarin te slagen is marginaal.

Joep Geelen

Niet helemaal waar. Eén voorbeeld: De hele verse start-up http://www.FindYourLogo.com (nog in beta) heeft juist de EXPORT van Dutch Design als uitgangspunt genomen in het ondernemersplan. De sterk concurrende logo-site is in de kern al méértalig opgebouwd (Engels, Duits, Frans, Spaans en Russisch zijn voorzien) en is ondersteund met PSB exportsubsidie. De site trekt nu al (zonder publiciteit) wereldwijd 150 bezoekers per dag van buiten Nederland. We zijn nu bijvoorbeeld intensief de Duitse markt aan het verkennen, en een Duitse site aan het bouwen. Duitse partners worden erbij betrokken. Zo kan het ook.

Boris Veldhuijzen van Zanten

Mijn ervaring is juist dat er maar weinig start-ups zijn die juist gebruik maken van de lokale markten. Het is heel makkelijk om een website te maken en die beschikbaar te maken voor de hele wereld. Maar een site die inspeelt op de specifieke wensen van de inwoners van één land is veel moeilijker.

Mike

Dat hebben wij dus ook gedaan, (www.poaa.com) de EXPORT van Dutch design. Maar dan in verlichting en accessoires en meubelen. Dutch design is hot over de hele wereld, dat merken wij ook, daar 85% van onze klanten buitenlands is. En t buitenland is groot! Ander groot voordeel is dat het betalen per creditcard in het buitenland veel vlotter gaat, zeker met de hoge gemiddelde aanslag die we toch hebben daar we toch wel prijzige produkten voeren.

JP

ZOOOF.COM gaat binnenkort in 35 talen online. Ondernemen blijft een 'numbersgame'. Als 1 op de 1000 mensen achter je produkt staat kan je het bijltje er bij neer gooien of denken 'Wow, 1 op de 1000!'

Syb

Ik ben het er mee eens dat NL start-ups te weinig internationaliseren. Voor kleine start-ups die nog geen extern kapitaal hebben aangetrokken, kost het teveel tijd en energie om een succesvol NL project in het buitenland te introduceren en de juiste partners te vinden. Juist daarom zijn de Digitale Pioniers regeling en OpenBusiness.cc vorige week gestart met de uitwisseling van open business modellen tussen Nederland en het buitenland.  De Digitale Pioniersregeling heeft inmiddels 117 projecten ondersteund. Het is een initiatief voor kleinschalige internetinitiatieven. Het programma heeft bedragen tot € 25.000 beschikbaar gesteld voor het professionaliseren en het duurzaam maken van innovatieve maatschappelijke internet projecten. Sinds 2003 is in totaal bijna 2 miljoen euro in de projecten geïnvesteerd. Open Business zal succesverhalen en sociale business modellen van de Digitale Pioniersregeling op internationaal niveau verspreiden. De Digitale Pioniersregeling zal op zijn beurt een verzoek doen bij partners om succesvolle open business modellen uit het buitenland in Nederland te introduceren. Wat mij betreft een stap in de goede richting!

Patrick

Het is een beetje generaliserend om te zeggen dat Nederlandse start-ups direct internationaal zouden moeten gaan. Dat verschilt per bedrijf, lijkt me. Sommige producten / services lenen zich beter voor lokale markten en anderen moeten direct internationaal aangepakt worden. Ik denk dat het het belangrijkste is dat de ondernemers er goed over nagedacht hebben en niet bang zijn om 'groot' te denken daar waar het kan.

Henk

What about http://www.sellaband.com ? is Nederlands initiatief en nu al bekender in andere landen dan in Nederland zelf.

berend

Ik help al een jaar of 7 start ups met internationalisatie. Het gebeurt aardig vaak dat mij gevraagd wordt te helpen in en vanuit het buitenland met Europese expansie, dit heeft niet altijd zin. Er moeten 3 dingen in balans zijn voor zoiets echt zin heeft (de 2 P's en de M zal ik maar zeggen) processen: van de boekhouding tot personeelsaanname, van crm tot de aflevering produkten: het produkt moet goed zijn, het busines model werkend, innovatie en produktverbetering is verankerd markten: uitrol naar markten, en doelgroepen. Als je aan 1 van deze 3 vectoren veel harder trekt dan aan de andere 2 loopt de organistie scheef, en stagneert de groei. 

Rob

@Berend. Zinvolle tips. Vind overigens de uitspraken van de mannen nogal populistisch. Vallen voor mij een beetje in de categorie "als je winst maakt ben je een l.l" van Jeroen Mol.

Teun van Essem

effe over OpenBC: is gestart als een lokaal DUITS gebeuren en dit is aan alles te merken. Heel veel Duitse gebruikers, waar eerst een goede bodem mee onder het produkt is gezet. Nu feitelijk de Europese Linked In. Maar nooit begonnen met het idee om op wat voor manier dan ook internationaal te worden; dat is later gekomen toen gebruikers hun buitenlndse collega's begonnen uit te nodigen. Typisch een uitspraak dus van een venture capitalist; ooit iets in een blad gelezen, en voila, ik weet er alles van. Guys, get real en ga eens zelf een internationale startup doen in dit kikkerlandje met geld van investeerders uit dit kikkerlandje. Het zijn juist de investeerders die het netwerk en de visie ontberen om een NL startup die internationaal wil starten echt die mogelijkheid te geven. Een website in het engels is geen internationalisatie.

Rolf Trijber

Laat ik het maar melden zoals ik het voel: wat een bull..t! Vanaf dag één hebben wij ons gericht op een internationale uitrol simpelweg omdat we een product hebben wat ongekend veel internationale potentie heeft. We hebben daarmee al diversen milestones bereikt zoals meerdere kleine early investors, een bank, WBSO subsidie enz.  We hebben met veel Nederlandse investeerders gesproken maar zijn er niet één tegen gekomen die groot durft te handelen. Groot denken kunnen ze allemaal maar als het eenmaal op investeren aankomt, is er bij de Nederlandse investeerders fors gebrek aan lef. In het vernuft en de potentie van ons product geloven ze allemaal maar telkens weer kregen wij de boodschap: zorg eerst maar voor een groep gebruikers en dan praten we verder. En dat is nou net het meest risicovolle wat wij niet moeten (en zullen) doen. We hebben een product wat te simpel is voor worden met als gevolg dat de kopieerfactor bijzonder hoog is. Internationaal patenteren is niet te betalen en bovendien juridische niet volledig afgedekt. Internationale uitrol, t.a.v. ons product, is de enige sleutel tot groot succes. Als het aan de Nederlandse investeerders licht moeten we terug naar de zolderkamer, het product bouwen in een gratis houtje touwtje taal, lanceren op de Nederlandse markt en gebruikers genereren. M.a.w. als we ons op de Nederlandse markt kunnen bewijzen durven zij wel te investeren en internationaal te handelen. Iedere logisch denkende ondernemer kan de uitkomst al raden! In Nederland een succes en vervolgens zegt een slimme Duitser/Deen/Fransman of Amerikaan “dank je wel voor het idee” knalt er een paar miljoen tegen aan en weg ben je.  Nee heren NL investeerders: ons product gaat gebouwd worden in een solide taal (.net of Java) en zullen groots internationaal uitrollen. Dat daar grote investeringen mee gemoeid zijn is duidelijk. Inmiddels praten wij niet meer met Nederlandse VC’s. Naast de gesprekken met strategische partners zijn we in gesprek met buitenlandse investeerders en die hebben beduidend veel meer lef!  Inmiddels is mij, via cijfers van het NVP, duidelijk geworden dat in Nederland niet of nauwelijks VC’s te vinden zijn die überhaupt zullen investeren in een internationale internet startup.  Kortom ze kunnen roepen dat wij meer internationaal moeten denken maar heren investeerders gaat u dan ook naar ratio investeren en risico’s nemen? No Guts No Glory! Collega ondernemers: als je internationaal je vleugels uit wil slaan vergeet dan niet met buitenlandse risico’s investeerders te praten. De kans dat je in NL een internationale investeerder gaat vinden is uiterst gering c.q. te verwaarlozen.  Rolf Trijber

Teun van Essem

@RolfRolf, ik kan jouw ervaring alleen maar beamen; toen het er voor ons op aankwam de toko te funden, is al het geld uit het buitenland gekomen. Geen NL investeerder had ook maar enige kennis van zaken of zelfs internationale visie anders dat dan je omzet hoger zou kunnen zijn. Ja slimpies, da's logisch. De bekendste aller NL VC's verwees me naar het toenmalige Twinning; een week later hebben we (op business plan only) 7 milj euro in Engeland opgehaald. Nederlandse VC's? Heikneuters zijn het; een grote mond en zero toegevoegde waarde. Wij danken de hemel nog dagelijks op onze knieeen dat we toen met buitenlandse VC's hebben gesproken. Ik kan het iedereen aanbevelen!

Jake

@Roltniet zo gek toch, als je na zowat 'n jaar nog steeds geen concreet produkt op de markt hebt? Sure, mijn Internet leven zal beter en anders zijn dan ooit tegen de tijd dat jullie live zijn, maar ja, toon dat maar eens aan, als het allemaal zo lang duurt. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond