Deel dit artikel
-

Europees sociaal netwerk Xing bereidt beursgang voor

Honderd miljoen euro denkt OpenBC uit de markt te kunnen halen als het bedrijf volgende week naar de beurs gaat. De uitbater van het zakelijke sociale netwerk Xing.com begon gisteren de rondgang langs belangstellende institutionele beleggers. De beursgang is de eerste onder Europese internetbedrijven van maat.

Volgende week maandag begint, naar verwachting, de driedaagse inschrijving op de aandelen OpenBC. Het bedrijf zoekt een notering aan de beurs in Frankfurt en brengt daartoe minstens 40 procent van de aandelen in de vrije handel. Negentien procent van de aandelen gaat naar vroege en betalende leden van het sociale netwerk dat zijn naam begin deze maand wijzigde van OpenBC in Xing.com.

Hoeveel geld het drie jaar oude bedrijf uiteindelijk uit de markt haalt, staat nog niet vast. Dat wordt bepaald tijdens de gisteren begonnen roadshow langs investeerders.

Concurrentie met LinkedIn

In een interview met de Duitse Financial Times zei Hinrichs niet uit te sluiten dat het bedrijf op 100 miljoen euro uit kan komen. Het nieuwe kapitaal zal gebruikt worden voor internationale uitbreiding. Het ligt voor de hand dat Xing.com de directe concurrentie met het Amerikaanse LinkedIn.com aan wil gaan, de grootste internationale speler op het gebied van zakelijke sociale netwerken.

Xing.com, de kurk waar Open Business Club AG op drijft, is een zakelijk georiënteerde profielensite in 16 talen. Ingeschreven leden kunnen een spinnenweb van contacten om zich heen spinnen en daarmee zien wie waar werkt of werkte. De site omschrijft zijn beoogde nut beknopt met: "Vind deals, collega's, personeel en banen."

Leden van de site kunnen kiezen uit twee abonnementen: gratis basistoegang en uitgebreide toegang voor 5,95 euro per maand. Betalende gebruikers hebben uitgebreide zoek- en communicatieopties en kunnen gebruik maken van de zogeheten PremiumWorld-aanbiedingen. Voor dat laatste sloot Xing overeenkomsten met American Express, BMW, CeBIT, Financial Times, Lenovo, Fon, Skype, SixT en Radisson SAS Hotels & Resorts. Xing-gebruikers krijgen korting op de diensten van genoemde bedrijven.

In de eerste helft van 2007 plant Xing de lancering van een online marktplaats, een webstek waar Premium-leden rubrieksadvertenties met producten, diensten en oproepjes kunnen plaatsen.

Uit een vergelijking door SearchEngineJournal van LinkedIn en Xing.com blijkt de Europese site meer diensten te bieden voor minder geld.

Maandomzet boven 1 miljoen

Xing had eind september 2006 1,5 miljoen geregistreerde leden. Dertien procent van hen is betalend lid. Dat levert het OpenBC maandelijks derhalve 1,2 miljoen euro omzet op. Van de betalende leden logde 95 procent minstens 1 keer in op hun account in september. Onder de 1,3 miljoen niet-betalende leden lag dat percentage op 69 procent.

De omzet tussen 1 juli 2005 en 30 juni 2006 bedroeg 6 miljoen euro. Sinds begin 2005 is de kasstroom van het bedrijf positief. In het kwartaal tot en met eind september 2006 kwam de omzet uit op 2,8 miljoen euro, bij een positieve kasstroom van 1,4 miljoen euro en nettowinst.

Tussen begin juli 2006 en eind september 2006 groeide het ledenaantal met 23 procent, aldus het prospectus.

De site verwerkt maandelijks 95 miljoen pageviews, gegenereerd door 1,4 miljoen unieke gebruikers. Zo blijkt uit cijfers van meetbedrijf Comscore.

Durfgeld komt los

Lars Hinrich en medeoprichter William Liao hebben momenteel 51 procent van de aandelen in het bedrijf. Investeerders Wellington Partners, epublica GmbH en een groep kleinere investeerders hebben 49 procent van de aandelen.

Uit cijfers van Tornado Insider blijkt dat er in 2006 voor het eerst meer dan 4 miljard euro durfkapitaal in Europese en Israëlische technologiebedrijven wordt geïnvesteerd.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bob

Grappig, puntje van kritiek: De nieuwe identity van Xing lijkt verdacht veel op OV-bedrijf Connexxion. Zowel qua kleurstelling als tekens…

Ivo

Ik heb persoonlijk toch een voorkeur voor Linked-In. Meer van mijn contacten blijken daarop te zitten, en de interface voor de voor mij belangrijkste feature: het zoeken van de juiste mensen via mijn netwerk, werkt prettiger op linked-in. Maar dat is vooral een kwestie van smaak denk ik.  Dat Xing meer zou bieden voor minder geldt ben ik het slechts ten dele mee eens. 'Zoeken' bijv. is in de basis Linked-In veel krachtiger dan in de basis Xing. Om een contact binnen een bepaald bedrijf te zoeken (ook iets dat ik veel gebruik om contacten te leggen) moet ik bij Xing betalen, bij Linked-In is dit gratis.  De toekomst zal uitwijzen welk van de 2 zal 'overwinnen'. Nog mooier zou uiteraard zijn als er een samenwerking mogelijk was waarbij de gegevens uit beide systemen naadloos uitwisselbaar zouden zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond