Deel dit artikel
-

Luchtverkeer Lelystad live op Google Earth

Inwoners van de gemeente Lelystad kunnen in de loop van volgend jaar op Google Earth live volgen welke vliegtuigen over de provincie vliegen. Tot op de minuut nauwkeurig kunnen zien welk vliegtuig wanneer de geluidsnormen overschreed. Op basis daarvan kunnen burgers desgewenst klachten indienen.

Bewoners van de Flevopolder kunnen in het informatiecentrum van het gemeentehuis op een radarbeeld volgen welke vliegtuigen over de stad trekken en op welke hoogte. In 2007 wordt het systeem uitgebreid naar de digitale wereldbol Google Earth. Deze toepassing zal zowel in het gemeentehuis als in een later stadium ook op iedere internetcomputer te gebruiken zijn.

Het initiatief vloeit regelrecht voort uit nieuwe overheidsbepalingen over openbaarheid van bestuur. Het project in het informatiecentrum wordt uitgevoerd door Manovra uit Zeist. Het bedrijf betrekt de informatie uit een transpondersysteem van de luchtvaart en koppelt die met zijn eigen beheersoftware aan de digitale wereldbol.

Volgens Fabio Antonutti, directeur van Manovra, hebben andere provincies reeds belangstelling getoond om het vliegtuigvolgsysteem aan te schaffen. Onder hen bevindt zich de provincie Gelderland.

Inwoners van gemeentes en provincies krijgen met de vliegtuiginformatie te zien welk vliegtuig wanneer op welke hoogte passeerde. Aan de hand van die informatie kunnen burgers zien of er overtredingen van vliegnormen plaatsvonden. Aan de hand van die informatie kunnen zich hun beklag uiten bij de overheid en, in het uiterste geval, strengere handhaving eisen van de regels.

Onlangs contracteerde Manovra ook de Nederlandse Spoorwegen. Daar gaat het bedrijf het interne narrowcasting netwerk van de NS optuigen. Het bedrijf uit Zeist is reeds de IT-leverancier van het immense beeldscherm in de centrale hal op Utrecht CS, dat door Viacom Outdoor wordt geëxploiteerd.

Een groeiend aantal gemeentes, provincies, makelaars en reisorganisaties gebruikt Google Earth als interface om hun statische en dynamische databases te ontsluiten en per regio een product of dienst aan te bieden.  

Deel dit bericht

15 Reacties

Ansgar

Bestaat al. Gemaakt door de NLR (programeur die in zijn vrije tijd Veilingplaatser.nl maakte) voor Duitse luchthavens: http://stanlytrack.dfs.de/stanlytrack/stanlytrackEDDF.jnlp

van duin

De applicatie voor Duitse luchthavens communiceert zo te zien niet met google earth.

Acumen

Heb je weer zo'n positive reactie. Er staat nergens dat het nog niet bestaat, er staat alleen dat deze informatie op de genoemde manier in 2007 via Google Earth in Flevoland komt… Ik zelf ben echter benieuwd of het puur live beelden zijn, of dat de bewegingen ook in een DB gelogd worden waardoor er achteraf valt na te gaan of de normen overschreden zijn. Live kijken is leuk, maar zal niet snel leiden tot een klacht omdat je dan voor x tijd, handmatig moet registreren wat de bewegingen zijn. Los van de naukeurigheid en de discussie achteraf. Wellicht dat een handige programmeur een applicatie weet te schrijven op de api van Google Earth dat deze gegevens weer destileerd en opslaat.. Zonder opslag/log mogelijkheid is het imho meer een zoethoudertje dan echt iets nuttigs.  Maar goed.. Laten we niet vooruit lopen op de feiten, we wachten rustig af wat de mogelijkheden zijn 🙂

Jacco

Het NLR heeft een soortgelijk systeem al sinds juli 2005 draaien in Duitsland.  Zie het NLR persbericht;  http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=17794  

Ronnie

Er had wel even bij mogen staan dat het gaat om gecontroleerde (verkeers)vluchten, dus met transponder. Het kleine vliegverkeer kan niet worden gemonitored.

Fabio Antonutti

Ik kan bevestigen dat het vliegtuigsignalerings- en volgsysteem dat Gemeente Lelystad inzet inderdaad alle vluchtinfo weschrijft in een database. De vluchtdata is ook naderhand in Google Earth per vlucht op te vragen.Gemeente Lelystad zal de historische data van alle vluchten in het luchtruim langere tijd opslaan.

Peter Lofstrom

Lekker belangrijk Lelystad. Het lijkt met dat dit nou juist een uitgelezen toepassing is om het vliegverkeer op Schiphol in de gaten te houden. Daar wordt pas echt geluidshinder veroorzaakt ! Lelystad… never heard of it…. must be somewhere on the countryside…

W. Peterse

Mijns inziens wordt hiervoor het SBS-1 systeem gebruikt. Dit systeem geeft alleen informatie van vliegtuigen voorzien van een Mode-S transponder m ADS-B koppeling. De grotere avionica leveranciers bieden deze apparatuur echter nog niet aan voor de kleine luchtvaart.  http://www.SBS-1.nl

jk

lelystad is een prima plek voor dit systeem schiphol daar in tegen minder, daar is de situatie bekend, veel geluid. lelystad heeft op dit moment een klein vliegveld. wat dicht op de stadlicht, schiphol is daarbij nog ver weg. Dit vliegveld wordt uitgebreid. Om schiphol te ontlasten dat houdt dat er veel meer zwaar verkeer komt. Met de daarbij horende geluids productie, te veel geluid zorgt vooroverlast voor de stad zelf en het natuurgegebied de oostvaardersplassen. ps: als je met iets niet bekend bent niet meteen roepen dat het geen zin heeft.

Antoine

Lelystad ligt dicht genoeg bij Schiphol om hinder te ondervinden van het vliegverkeer aldaar. Heerlijk toch, die onverschilligheid ten opzichte van de medemens 'on the countryside'. Dat gezegd hebbende, natuurlijk is Lelystad niet de enige locatie die een maatschappelijk belang heeft bij het ontsluiten van vluchtgegevens naar haar burgers.

Pino

Lekker, nog meer Big Brother is watching you, nu ook in de huiskamer voor amateur luchtvaartpolitieagenten. Zo ga je extra veel nep-klagers krijgen die, niet zo zeer omdat ze ergens last van hebben maar uit verveling een melding doen. Dit gaat tenkoste van de geloofwaardigheid van echte overlast waar de luchtvaartsector (ook de kleine luchtvaart) erg veel rekening meehoud. Bovendien hebben kleine luchtvaarttoestellen ook een transponder aanboord alleen wordt deze pas boven de 1200 ft en buiten de Schiphol TMA ingeschakeld. Hebben (prive) vliegers geen privacy meer? Onze namen en gegevens staan al in openbare registers, we moeten door belachelijk veel controles om zelfs maar in de buurt van onze vliegtuig te komen, melden op de minuut waar we zijn en waar we naar toe gaan en nu komt er ook nog een huiskamerspotter die wel even meldt dat ik boven de polder vlieg. Gaan we automobilisten, brommers, fietsen en voetgangers in donkere bossen straks ook zo in de gaten houden?

Han

Zou de laagvliegroute van Defensie over Dronten Zuid richting Lelystad ook gemonitord worden? Hun straaljagers vliegen welliswaar alleen bij "mooi weer" maar ze produceren wel een takkenherrie. Vervelend is dat alleen de 1ste een transponder heeft, de 2e cowboy niet en die vliegt dan ook meestal beduidend lager maar kan niet aangepakt worden omdat hij niet te registreren is. Op zich wel vreemd dat Defensie een laagvliegroute diagonaal door de aanvliegroute van vliegveld Lelystad heeft. Misschien een turborotonde geprojecteerd of zou het straks gewoon een probleem zijn?

Raymond

Het kan inderdaad niet anders dan dat hiervoor inderdaad het SBS-1 systeem gebruikt wordt, en deze laat alleen maar de vluchten zien die uitgevoerd zijn met een mode-S transponder. Feit is wel dat het op (korte volgens mij) termijn verplicht is om zo'n mode S transponder te voeren, ook voor de kleine luchtvaart.  Maar wat is nu de precieze essentie van dit systeem? Zodat mensen kunnen *zien* wanneer ze last hebben van geluidsoverlast? Wat gaat hier de norm voor worden? Zo van : nouja, eigenlijk hoorde ik niets, maar mijn computer zegt dat ie te laag hing, en zodoende heb ik er last van? By the way, ik gok niet dat het mogelijk gaat zijn om militaire vluchten hiermee te gaan volgen. Lijkt me erg stug in ieder geval.

Spiraldive

Niet alleen loopt er een laagvliegroute van de luchtmacht dwars door het toekomstige CTR van Lelystad, ook zijn de verplichte aanmeldpunten Mike en Victor precies op de rand van de stad gemarkeerd. Als Lelystad uitbreid, en dat doet ze, liggen deze punten er midden in. Niet zo'n slimme zet van IVW/Divisie Luchtvaart, je moet wel erg strak vliegen om niet boven de stad te komen, en vooral bij turbulent weer hebben nieuwe, onervaren gebrevetteerden daar best wel moeite mee. En dan hebben we het nog niet over het aanvliegen op het circuit gehad, want nadat je vooral niet over de Oostvaardersplassen mag vliegen moet je slalommen langs de boerderijen en gebouwen om geen overlast te veroorzaken, terwijl je ook nog het circuit moet invoegen, de radio bedienen, op je hoogte en snelheid letten en de aanwijzingen van de toren omtrent baanrichting. En dan vooral geen hoge toerentallen op lage hoogte. Niet vliegenden hebben geen idee hoe je vooral tijdens je opleiding wordt geleerd om te vliegen en op te letten op om geen overlast te veroorzaken.Natuurlijk heb je overal de elementen die zich nergens wat van aantrekken, maar voor de rest wordt hier stevig op toegezien, en naargelang je leeftijd krijg je elk(e) (2) jaar een checkvlucht met een examinator om te zien of je nog kan vliegen EN de juiste procedures nog weet te hanteren.

Frans

Klagers. Irritante mensen. Ik hoor ze nooit over 130dB brommertjes die om 7u ‘sochtends door de straten heen crossen. Maar komt er een vliegtuig overheen dat 69dB – op afstand dus – maakt gaan ze zeuren. Vervolgens zelf ‘szondags klussen. Lame! 😛

Laat ons gewoon vliegen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond