Deel dit artikel
-

Videoadvertenties ‘luisteren’ naar inhoud

Videozoekbedrijf Blinkx heeft een advertentieplatform gelanceerd dat naar eigen zeggen ‘een soort AdSense voor video-adverteren is’. Het platform koppelt adverteerders en uitgevers van video’s aan elkaar. Dat doet het onder meer op basis van spraakherkenningstechnologie.

Blinkx bestaat sinds 2004 en heeft een zoekmachine ontwikkeld die op dit moment een index van meer dan 12 miljoen uur video kan doorzoeken. De videozoekmachine doorzoekt video's van YouTube, maar ook die van veel mediapartijen waar Blinkx een samenwerking mee is aangegaan, zoals Reuters.

De technologie die Blinkx gebruikt om video's te doorzoeken is geavanceerder dan die van de meeste andere partijen, waaronder Google. De zoekmachine van Blinkx maakt onder meer gebruik van spraakherkkeningstechnologie.

Het nieuwe advertentieplatform, met de naam AdHoc, bouwt voort op de door Blinkx ontwikkelde zoektechnologie. Adverteerders kunnen, net als bij Google AdSense, specifieke termen inkopen. Als deze termen ín een video worden ‘uitgesproken' of voorkomen in de ‘context van een video', kan een commercial worden geplaatst. Waar bij Adsense wordt gekeken naar geschreven tekst, wordt bij AdHoc dus ook ‘gesproken tekst' geanalyseerd.

Commercials kunnen aan het begin van een video (pre-roll) verschijnen, maar ook aan het einde (post-roll) of halverwege (mid-roll). Ook is het mogelijk de advertenties ‘over een video heen' te tonen, in de vorm van een kleine banner.

Uitgevers van video's kunnen gebruik maken van het advertentienetwerk van Blinkx, maar ook van adverteerders uit externe netwerken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond