Deel dit artikel
-

Universal Studios start mobiele virale campagne

De Amerikaanse filmmaatschappij Universal Studios start een mobiele virale campagne om de DVD American Pie: Band Camp te promoten. De campagne maakt gebruik van BoreMeMobile, naar eigen zeggen 's werelds eerste 'mobile viral site'. Dit schrijft het Britse weekblad NMA.

Universal Studio’s gaat videofragmenten van de American Pie-Dvd aanbieden op BoreMeMobile. Belangstellenden kunnen voor het bedrag van één Britse pond een promotievideo downloaden. De site moedigt gebruikers aan om de video’s via Bluetooth gratis door te sturen aan bekenden. Om de drempel zo laag mogelijk te leggen, kunnen potentiële adverteerders de kosten van een download voor eigen rekening nemen.

De filmmaatschappij is de eerste commerciële partij die op BoreMeMobile advertentiecontent aanbiedt. Volgens NMA gaat het om een vrij unieke samenwerking op het gebied van viral marketing. De enige eerdere vergelijkbare samenwerking is volgens het blad die tussen ‘viral site’ Kontraband en het Britse bedrijf 3.

“Dit klinkt helemaal niet zo uniek,” reageert Ralph Cohen, oprichter van Icemobile, uitgever van mobiele content. “Wij hebben in 2004 al een soortgelijke campagne voor Nike georganiseerd.” Hij doelt op de videocommercial ‘The other game’, die vorig jaar eerder op de mobiele telefoon dan op televisie was te zien. Cohen: “Ook toen was het de bedoeling dat mobiele bellers de commercial zouden doorsturen aan bekenden.”
Bedrijven hebben de mogelijkheid om te voorkomen dat gebruikers video’s via Bluetooth doorsturen. Cohen legt uit dat bij advertentiecampagnes bedrijven willen dat een filmpje zoveel mogelijk gratis verspreid wordt, maar dat hetzelfde natuurlijk geldt voor betaalde content. “Ook dan wil je gebruik maken van het virale effect. Maar anderzijds wil je geen inkomsten verliezen.” Om dat op te lossen werkt Icemobile soms met links. “Gebruikers kunnen een link naar een website met daarop de video’s aan bekenden doorsturen.”

 

Jigal Schrijver, marketingdirecteur van HotSMS, denkt dat het virale effect van de campagne van Universal Studios nogal zal tegenvallen. “Technisch is dit allemaal mogelijk, maar veel mensen hebben nog geen videofucntie. Laat staan dat ze weten hoe ze om moeten gaan met Bluetooth.” Bij het doorsturen van video's via internet, zoals nu veel gebeurt met virale campagne's, bestaan dat soort belemmeringen niet.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond