“Driekwart innovatieprojecten faalt”
Van de innovatieprojecten die er binnen bedrijven worden gestart mislukt het overgrote deel, slechts een kwart wordt tot een goed einde gebracht. De belangrijkste oorzaken voor het falen zijn gebrek aan draagvlak onder de medewerkers en gebrek aan tijd. Dit zegt Resources Connection, het voormalige Ernst & Young Interimmanagement.
Resource Connection gaf Interview NSS de opdracht om onderzoek te doen naar innovatieprojecten binnen bedrijven. Het onderzoek is gehouden in de maand april, er zijn 628 directeuren, managers en professionals ondervraagd.
De meeste innovatieprojecten die zijn opgezet hebben ten doel de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Verder worden genoemd het verbeteren van de klantrelatie, de productiviteit en productvernieuwing. “De drie voornaamste kritische succesfactoren bij het realiseren van innovaties zijn visie & strategie, een positieve houding van medewerkers en capabele medewerkers,”aldus Resource Connection.
De belangrijkste oorzaak van het niet (volledig) slagen van de projecten is gebrek aan draagvlak onder medewerkers (37 procent) en gebrek aan tijd (37 procent). “Onvoldoende visie of strategie” wordt door 31 procent van de ondervraagden als reden genoemd voor het mislukken van de projecten.
Ronald Bruin, directeur van de consulting group van interim managementbureau Resources Connection: “Het lijkt erop dat het Innovatieplatform dat door de overheid in het leven is geroepen, maar nog steeds geen resultaten heeft gepresenteerd, symptomatisch is voor innovatiebeleid in Nederland. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het slagingspercentage van innovatieprojecten sterk afneemt.”
Volgens Resources Connection wordt er ook “beperkt” gebruik wordt gemaakt van professionals “die dagelijks bezig zijn met het opzetten, uitvoeren en sturen van innovatieprojecten”. Juist deze externen kunnen ervoor zorgen dat het draagvlak binnen een organisatie zal toenemen.” Resources Connection – zelf actief met advisering en begeleiding van innovatietrajecten – zegt dat 36 procent van de respondenten een softwareleverancier inschakelt voor begeleiden van het innovatieproces. “Slechts 26 procent schakelt een organisatieadviesbureau in en maar 7 procent van de respondenten maakt gebruik van de kennis van interim-managementbureaus.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
Gaby M
Klinkt interessant allemaal. Is het niet zo dat accountants op basis van geschiedenis alleen een prognose weten op te stellen en dus geen visionairs genoemd kunnen worden. Het doen beoordelen van Innovatieve concepten & Ideeen door een accountantskantoor is misschien het minst slimme wat iemand zou moeten doen. Vaak zijn het durfals/ondernemers die hun creatieve geest op een concept loslaten en de waarde van iets inzien. Vanuit een kantoor praten over visie/strategie en hoe het wel moet is gemakkelijk.
schoe
Ik mis even the point van Gaby M's betoog. Wat heeft zijn reactiet met voornoemd onderzoek te maken? Vanzelfsprekend is het onderzoek weer eens een voorbeeld van het naar zich toehalen van gewenste resultaten. Immers, uit het onderzoek blijkt dat een van de redenen van het falen van innovatieprojecten het gemis aan draagvlak is bij het eigen personeel, terwijl het inschakelen van een extern bureau wel draagvlak zou kunnen creëren. Laat Resource Connection nu juist zo'n bureau zijn. Onderzoeksresultaten als free publicity – het is allang niet meer nieuw. Laat ik vooropstellen dat ik niet bekend ben met het onderzoek zelf; de manier van vraagstelling en de identiteit van de ondervraagden is mij duister. Ook is niet duidelijk of er een evenwichtige verdeling naar branche is gedaan. Wel is de koppeling gelegd tussen innovatie van dienstverlening/klantrelatie en het draagvlak bij de eigen medewerkers. Een landsaard kan je niet innoveren. Nederlanders staan overal te wereld bekend als bot, klantonvriendelijk en arrogant. Daar helpt geen CRM-pakket en geen extern bureau. Wel staan Nederlanders bekend om hun innovatieve vermogen in de (maak- en maritieme) industrie, interactieve media en farmaceutische (bio) industrie. Daar lijkt ons kabinet zich echter weinig om te bekommeren. En het is ook geen speerpunt in het buitenlandbeleid. Het beleid van minister…..Bot.
Toon Buddingh BViT
"Eénkwart innovatieprojecten slaagt" Ik vind het behoorlijk knap dat 25 % van de innovatie projecten slaagt. Bravo Nederland! Om aan iets nieuws te beginnen heb je "visie & strategie, een positieve houding van medewerkers en capabele medewerkers" nodig. Ik ben het met name eens dat je visie nodig hebt en deze goed moet weten te comminiceren, passie is belangrijk voor de positieve houding ten opzichte van je medewerkers. Maar durf is het allerbelangrijkste om te beginnen aan vernieuwingen, durf om te falen en te kunnen zeggen: 'Kennelijk is Nederland nog niet klaar voor deze vernieuwing', want dat kan je dan, en slechts dan, zeggen. De marketing van innovaties is onmogelijk (Niels de Witte: Nebib). Dat betekent dat innovaties uit visie en durf moeten komen en het behoorlijk knap is dat 25% het haalt. En dan nog iets; Waarom moet er naar de negatieve kant gekeken worden? Het is mijns insziens een Nederlands trekje om de negatieve kant van een verhaal te benadrukken om zo een probleem kenbaar te maken. Een probleem is hier een grotere drijvende kracht dan een mogelijkheid. Een eigenschap die voor medewerkers en ondernemers met een positieve houding onbekend is.
Bas van de Haterd
Het is inderdaad zeer jammer dat onderzoek op deze manier gebruikt wordt. Als onderzoeker ben ik natuurlijk heel benieuwd naar de randvoorwaarden van het onderzoek. Wanneer slaagt iets? Als je stelt dat slechts 25% van de projecten slaagt, wie bepaald dat? Hoe bepaal je dat? Is het een objectieve of een subjectieve meting (bij de vraag aan een directeur of een project geslaagd is, komt zelden het antwoord, ja 100% voor, technici zijn wat dat aangaat al veel positiever). Een eenvoudige anekdote geeft dit aan. Bij de lancering van een nieuw platform was ik ontevreden, bij het overzetten van de gegevens was ongeveer 5% tot 10% verkeerd gegaan. Onacceptabel in mijn ogen (als functioneel projectleider / manager van het project). Een bijzonder goede score volgens de technici, die bij 20% pas ontevreden waren geweest. Dus hoe is het al dan niet slagen gemeten? Dit neemt niet weg dat er veel verbeterd kan worden hoor, en de overheid en het innovatieplatform een heel matig resultaat haalt.
Gaby M
Mijn ervaring met zogeheten Innovatieplatforms van de overheid, w.o. ook Syntens, is dat deze lui een concept vanuit bedrijfstechnisch en financieel oogpunt benaderen. Het snel verbanden kunnen leggen en je dan introduceren bij een contact die je verder op weg helpt zit er bij hen totaal niet in. Niet verwonderlijk, want het zijn geen ondernemers. Ik heb wel eens gevraagd naar hun achtergrond en het zijn vaak lui die bij het bankwezen en overheid hebben gezeten. De wijze waarop zij dus een concept benaderen is dus begrijpelijk.
schoe
Het bedrijfstechnisch en financieel beoordelen van innovatieprojecten is een must; beter nog: innovatieprojecten moeten worden geïniteerd door de business en worden afgerekend door controllers. De 'free playground' van IT is over. IT ondersteunt businesss en heeft geen eigen waarde. Waar IT zichzelf rekent tot aparte waarde in een bedrijf, ligt onbegrip en zelfs ondergang om de hoek. Ondersteunend echter is het juist van kapitale waarde. Dan het volgende: de overheid -en ook syntens- heeft geen enkele 'drive' om tot werkelijke innovatie te komen; het ontbreekt hen simpelweg aan economische factoren. De welwillendheid is groot, daar twist ik niet over. De onkunde, het onbenul en de dieper liggende onwil is echter van dezelfde orde. Zolang intern-politieke factoren een grotere rol spelen dan extern-economische, heeft al het geblaat uit Den Haag over onze niet-bestaande kennis-economie dezelfde functie als het loeien der koeien: je hoort het maar je kan er niks mee.
Gaby
Mijn reactie was niet alleen gericht tegen IT concepten op zich. Integendeel. Het ging meer om o.a. toepassingen van de techniek in alle facetten van bedrijfsleven en onderwijs. Niet de techniek maakt inderdaad de dienst uit maar de toepassingen creeeren een meerwaarde. Maar juist de toepassingen ontbreken (nog) of worden vaak niet begrepen. En als het laatste er niet is dan kun je moeilijk construcutief commentaar leveren.
willem
Neem de proef op de somHet Nationaal Onderzoek VerandermanagementManagementsite.net start in samenwerking met de Vrije Universiteit en Intermaat een landelijk onderzoek naar de praktijk van verandermanagement in organisaties. Voor het onderzoek worden enkele duizenden managers en professionals benaderd. De resultaten van het Nationale Onderzoek Verandermanagement betreffen scores en praktische aanbevelingen over beleid, structuur, cultuur, de manier waarop medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen en de kwaliteit van de communicatie. Het onderzoek zal deze inzichten jaarlijks gaan toetsen aan de ervaringen van managers uit het veld. De publicatie van de resultaten is gepland in het najaar 2004. Kijk op: http://www.managementsite.net