Thuiswinkel.org: maak einde aan fragmentatie in het betaallandschap
Thuiswinkel.org verwacht een verdere groei van digitaal winkelen en betalen, digitale portemonnees en nieuwe technologieën voor on- en offline kassabetalingen. De klantbeleving gaat naar altijd en overal. Dit vergt een verdergaande (Europese) standaardisatie om fragmentatie in het betaallandschap te voorkomen, zo zegt de organisatie in een positioning paper die het vanochtend presenteert op het Online Betaalcongres in Houten.
Innovatie moet volgens de belangenorganisatie borgen dat niet simpelweg wordt voortgeborduurd op oude systemen, maar dat aangesloten wordt op de huidige en komende wensen uit de markt. Het consumentenperspectief moet hierbij leidend zijn. Interoperabiliteit is daarbij onmisbaar: niet alleen moeten appararen met elkaar kunnen communiceren, ook over de grens kopen en het onderscheid tussen online en offline mogen geen hindernis zijn.
Een Europees perspectief op betalen is belangrijk: e-commerce is van nature niet aan grenzen gebonden. Maar hoewel Europa formeel een open markt is, lopen grensoverschrijdende webwinkels in de praktijk tegen tal van barrières aan en is er een grote diversiteit in wet- en regelgeving. Het doel is niet om te komen tot één betaalsysteem of -oplossing, wel pleit men voor harmonisatie van implementatie en regelgeving. ‘Harmonisatie en standaardisatie van het Europese betalingsverkeer moeten ertoe leiden dat consumenten en bedrijven binnen de Eurozone kunnen betalen met één set betaalinstrumenten. Zeker is dat het bereik van webwinkels wordt vergroot, wat kan leiden tot meer omzet.’
Thuiswinkel.org zegt positief te staan tegenover nieuwe betaalinnovaties. Het noemt met name bunq. Met de bunq applicatie kan een klant in circa vijf minuten een betaalrekening openen. Betalingen worden gedaan met een selfie en een vingerafdruk. Wat deze bank toevoegt, is dat je naast pinnen bij de automaat, eenvoudig samen in een groepje een rekening kunt delen, chatten en foto’s kunt versturen bij overboekingen.
In de eerste helft van 2015 zijn er bijna 1,4 miljoen online aankopen via de dienst AfterPay achteraf betaald. Mogelijk is daarmee een vervangen gevonden voor de accepgiro die in 2018 wordt uitgefaseerd.
PayPal laat een groei van haar aandeel in online aankopen zien en is in de eerste helft van 2015 verantwoordelijk voor 5 procent van alle online aankopen.
Thuiswinkel.org doet drie concrete aanbevelingen:
1: Realiseer een aggregatiefunctie tussen de stelsels van iDIN en Idensys, en eventuele toekomstige eID stelsels, zodat één aansluiting voor een webwinkel volstaat.
2: Investeer in standaardisatie van open-APIs om (Europees) bereik, conversie en interoperabiliteit te bevorderen en extra diensten te kunnen bieden.
3: Integreer de iDIN identificatie/inlog met de iDEAL betaaltransactie, zodat eenmalig inloggen voldoende is voor identificatie en betalen en de check-out vereenvoudigd wordt.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Ace
Wie gebruikt er vandaag de dag nog acceptgiro?? Wordt dit nog aangeboden? Weird. Mensen onder de 25 jaar weten niet eens wat het is. Afterpay wordt zeker niet zo vaak gebruikt, vast cijfers van hunzelf… Wij van wc-eend adviseren….