Deel dit artikel
-

Adidas naait NFC-chips in schoenen en ballen

Adidas gaat honderden miljoenen van zijn producten in de fabriek voorzien van NFC-tags. Het bedrijf wil klanten kunnen identificeren na een aankoop met hem in contact blijven per mail, app en andere digitale kanalen.

De sportfabrikant ziet de chips in de kleding niet als bedreigend voor privacy, maar verkoopt het als ‘products with benefits’. Tijdens het techfestival op SxSW lichte innovatiestrateeg toe Jon Warner hoe zijn bedrijf draagbare technologie ziet en welke stappen er concreet worden gezet in deze nieuwe ontwikkeling.

Nu is het zo dat Adidas klanten in winkels ertoe moet zien te verleiden om zich thuis op de website kenbaar te maken. Dat is een lastig proces met veel conversie-uitval. Wanneer een klant in de winkel zijn telefoon bij een schoen houdt, met bijbehorende app, dan kan hij al extra informatie over een product krijgen. Na aanschaf kan hij zich registreren en gebruiksinformatie aan Adidas teruggeven. De fabrikant kan dan bijvoorbeeld informatie over het weer gaan geven voor het hardlopen of automatisch loopmaatjes inseinen over prestaties.

De eerste NFC-stappen worden gezet met Adidas’ schoenlijnen Stan Smiths en Superstars. Hoe de chips in kleding en ballen kunnen worden verwerkt, wordt nog onderzocht. Dat is aanmerkelijk complexer.

Of de NFC-plannen houdbaar zijn voor de langere termijn is nog maar de vraag. iPhones kunnen bijvoorbeeld niet overweg met deze vorm van draadloze communicatie. Bovendien moet de consument ertoe worden aangezet om een extra handeling te verrichten rondom de aanschaf van een product en bovendien moet hij persoonlijke informatie willen delen met een fabrikant. Het is niettemin duidelijk dat Adidas zijn positie in de keten tussen fabriek en kledingkast wil verstevigen door digitale waarde aan fysieke producten toe te voegen.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bart

Ik vind dit toch een bedenkelijk soort marketing… Mensen met een chip in de schoenen volgen, nee, ik zou geen schoenen van Adidas kopen die dit soort privacy schendende onderdelen bevatten. Adidas voor mij niet weggelegd in elk geval.

Bert

Ik zie nog niet zozeer het probleem van de privacy. Zou daar overheen kunnen stappen als ik zelf over de data zou kunnen beschikken en daar in ieder geval zelf ‘eigenaar’ van zou zijn of worden. Meer mogelijkheden voor de wereld van quantified self

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond