Adverteerder ligt niet wakker van reclamevrije tv
Adverteerders lijken zich nauwelijks zorgen te maken over plannen van Apple om een televisie op de markt te brengen waarmee reclame kan worden overgeslagen. Deze week meldde The Wall Street Journal dat Apple reclamevrije tv wil aanbieden, zij het wel tegen betaling.
De televisie zou het reguliere kabelsignaal doorgeven, maar reclame kan worden onderdrukt via een premiumabonnement. De zenders krijgen dan een compensatie. Apple zou hierover al enige tijd met kabelbedrijven onderhandelen.
Volgens mediabureaus is het niet waarschijnlijk dat de zenders zomaar zullen instemmen met het overslaan van commercials, hoewel die mogelijkheden al langer worden aangeboden via uitgesteld kijken op platforms als TiVo.
Het is ook nog maar de vraag of Apple zijn platform helemaal wil uitsluiten voor adverteerders. Vermoedelijk zal de software voor Apple TV – het externe kastje dat het bedrijf nu al verkoopt – worden opengesteld voor ontwikkelaars, zodat adverteerders ook eigen content via apps zouden kunnen aanbieden.
Het is nog altijd niet duidelijk wanneer Apple zijn televisie wil lanceren. De lancering zou zijn uitgesteld door moeizame onderhandelingen met Amerikaanse kabelaars, maar die zouden de laatste tijd wat vlotter verlopen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Xander
Wat is er nou zo nieuwswaardig aan dit bericht? Uitzending Gemist is toch al reclame vrije TV? Het model gaat gewoon als volgt worden: 1. de adverteerder betaalt de zender en de kijker moet verplicht reclames kijken (of targeted enquete invullen) of 2. de kijker betaalt voor het skippen van de adds. De bewiging zie je al in Nederland…
Walter
De trend is dat er meer en meer advertenties worden getoond op tv kijken. Bij onse oosterburen hoor ik al verhalen van reclameblokken van 120 seconden aaneengesloten. Daarnaast heeft uitzendinggemist ook pre-rolls draaien.
Wellicht is er een doelgroep voor het skippen van ads. Ik ben benieuwd.
TV
Het is een beetje het adblocker idee voor de tv. Apple zal dit alleen niet doen als ze er zelf niet beter van worden. Wel interessant dat de mogelijkheid er straks is.