Deel dit artikel
-

‘Bloggen is dood’, stichting Dutch Bloggies stopt

De Stichting Dutch Bloggies stopt ermee. Na negen uitreikingen en nog een afscheidsprijs, heft de stichting zichzelf op.

Twitter en andere sociale media hebben het bloggen ingehaald. Ze horen het al jaren, bloggen is dood, zo luidt de tekst van de afscheidsbrief op de site. Desondanks denkt de stichting wel dat bloggen blijft bestaan. Een noodzaak voor een prijsuitreiking om de beste weblogs van Nederland in het zonnetje te zetten is alleen niet meer nodig.

De jury uitte zich in die jaren vaak kritisch over de ontwikkeling van delen van Nederlands weblogland. Zo zouden marketingblogs vaak verzanden in gepapegaai en incrowdgeneuzel en wist vorig jaar in de categorie ‘Best geschreven weblog’ ternauwernood het blog Liefdagboek een prijs in de wacht te slepen. “We hebben weinig nieuwe pareltjes gezien”, aldus een teleurgestelde jury toentertijd.

Al negen keer werden de Dutch Bloggies georganiseerd. Het afgelopen jaar ging nrc.next tijdens de uitreiking in een poptempel in Den Haag nog met de prijs voor de ‘Beste blog’ aan de haal. Eerder wonnen onder meer Moois Magazine, GeenStijl en Sargasso deze prijs.

Het bestuur wil nog eenmaal uitpakken voor de stichting wordt opgeheven. Om die reden wordt tijdens een nieuwjaarsborrel in januari een laatste prijs uitgereikt, die voor de beste blogger van het decennium.

De ‘top van de Nederlandse blogosphere’ bevatte vaak zowel nichesites als kijkcijferkanonnen. Ook corporate blogs werden de laatste jaren in de gelederen opgenomen met een eigen categorie.

Deel dit bericht

20 Reacties

Annelies

Dan hebben de mensen achter Dutch Bloggies nog nooit goed gekeken, kom zoveel leuke, kleine en iets grotere blogs tegen. Of is een eis dat de schrijver belangrijk is? Jacq schrijft tenslotte ook voor Metro.

DitisKevin

De krant is ook al jaren dood verklaard, maar die stopt er toch ook niet zomaar mee ?!

Dagmar Sporck

wie de moeite neemt om verder te lezen dan zijn/haar neus lang is leest dat de mening van DB de volgende is: "Blogging is here to stay" en dus niet de pakkendere titel "Bloggen is dood" dat is een mening van derden als ik de tekst goed lees/begrijp

Jort Possel

Definitely disagree: Celebrating 5 years of Blogpodium: my vision on the future for corporate blogs: http://www.accenture-blogpodium.nl/marketing/celebrating-5-years-of-blogpodium-my-vision-of-the-future-for-corporate-blogs/

Ton Zijp

Ik ga volledig mee met de opmerking van Dagmar: we hebben in ons persbericht juist geschreven dat bloggen een blijvertje is. We hebben iets te vaak te horen gekregen dat bloggen dood is. Dat beschouwen we als onzin. 't Heeft een andere functie gekregen binnen de online presence van internetgebruikers, dat wel.

danny at easyconcepts dot kom

R.I.P. Dutch Bloggies …

Dagmar Sporck

jammer dat mensen hier hun mening spuwen nav een persbericht dat noch zijzelf noch EMERCE gelezen schijnen te hebben. klik op die link hierboven of DEZE hier http://dutchbloggies.nl/2010/ en lees nu eens even zelf wat er staat.

Jannemiek - Emerce

Het klopt, het was inderdaad een mening van derden. Dat werd me de eerste keer niet helemaal duidelijk. De tekst is inmiddels aangepast.

Jort Possel

Ok, disagree met de derden. Fully agree met Ton Zijp – bloggen krijgt steeds meer een andere functie. Over 2 jaar bv. geen corporate blogs meer maar een mix tussen huidige corporate websites en huidige corporate weblogs die we dan corporate sites noemen.

Freek Bijl

OK, en nu even over de inhoud. Als bloggen dan niet dood is, maar de Bloggies wel stoppen…? Elk levend medium heeft een prijs. Het Nederlands Filmfestival, de Televisier, de AKO literatuurprijs, etc…  De stichting motiveert totaal niet waarom ze stoppen. Ze houden het bij een "Het is goed zo, we sluiten dit hoofdstuk af." Dat vind ik te mager. Bloggen is verandert. Deels volwassener geworden, maar deels ook sterk afgeslankt en misschien wel wat voorspelbaar geworden. Voor mij nog interessant genoeg om een prijs voor uit te reiken elk jaar, maar ik ben benieuwd naar de echte motivatie van de DB Stichting. Misschien kan de redactie van Emerce daar eens achteraan gaan, er liggen volgens mij nog wel wat links 

Job

Klopt geheel… Laten we eerlijk zijn, De meeste mensen hebben toch helemaal niks waardevols te melden?Snel opruimen 90% er van!

Bart Hufen

Bloggen dood door de komst van Twitter en Facebook? Wat is Bloggen dan? Volgens mij is het een 'dagboek' (captain's log) bijhouden van je activiteiten, hetgeen je meemaakt, wat je boeit of bijzonder vindt? Het feit dat Hyves, Facebook en Twitter het voor de massa mogelijk maken om aan zelfexpressie te doen en volgers te krijgen is toch het ultieme bloggen? Ik blog zelf pas anderhalf jaar via Blogger (gamingandbranding.com) en dat is gebruiksvriendelijker (maar dus beperkter) dan WordPress, maar ik vind het heerlijk om op die manier te doen. Ik gebruik Twitter, Linked In en Facebook om mijn weblog aan te jagen. Volgens mij kan het dus prima in elkaars verlengde werken?!

Bart Hufen

Nadeel van reageren op web is dat je soms inderdaad te snel een verhaal neertikt. Blij dat Bloggen juist NIET dood is… 😉 dat was ook mijn punt. Haha. SORRY!

vincent everts

Suf artikel Emerce! Gewoon fout. Lees het persbericht. Bloggen is niet dood. vraag liever door waarom Jeroen & het dutch bloggies bestuur er mee stopt dan doe je nog iets nuttigs.

Bureau Arnhem

Volgens mij is bloggen als kanaal helemaal niet dood. Misschien bepaalde vormen, maar ik denk dat een goede bedrijfsblog met RSS-feed of e-mailnotificatie zelfs de nieuwbrieven overbodig zal maken. En hoe verklaar je dan de opkomst van WordPress. Wel zie je de tendens dat blog en website in elkaar gaan overlopen. Vandaar denk ik de opkomst van WordPress.

Peter Nederstigt

En we wilden ons nog wel inschrijven voor de prijsuitrijking van 2011…. http://blog.happyhome.nl, het bedrijfsblog van Happy Home vakantiehuizen, is dit jaar verdubbeld in bezoekersaantallen. Bezoekers blijven gemiddeld 3 minuten. Het is voor ons een prima medium om nieuws, achtergronden en humor uit de wereld van de vakantiehuizen leesbaar op internet te krijgen. Bloggen leeft!

Olaf Lederer

Zonder blogs geen content en zonder content is er ook niks om over te praten op Twitter of facebook (net zo fout). Dit jaar was het Wordcamp (2de editie) vroegtijdig uitverkocht. Ik denk dat het bestuur van de stichting in een andere wereld van bloggers zit. Mijn eigen blog heeft nog steeds een jaarlijkse groei van 50-100% aan bezoekers

Victor van Zuydewijn

HEt bestuur had er gewoon geen zin meer in. Prima toch?

Frank Rozendaal

Heb zelf eerlijk gezegd het idee dat Twitter en aanverwante artikelen veel meer gepapegaai opleveren dan blogs….  Unieke content is here to stay, in welke vorm dan ook.

Rob Demmers

Bloggen is niet dood en zal voorlopig ook niet doodgaan wat een onzin. Bloggen is juist een enorme opmars aan het maken het is de ultieme vorm van social media. Twitter is een microblog, weet je nog? Twitter wordt door velen gebruikt om naar een blogposting te verwijzen. Een blog wordt o.a. gebruikt voor Crowdsourcing. En wat te denken van de vele SEO mogelijkheden: http://netters.nl/kracht-van-bloggen/  Wil je snel een community bouwen dan is een blog daar perfect voor geschikt. Natuurlijk moet je wat te melden hebben maar dat geldt ook voor Twitter of Facebook.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond