Marlies Dekkers klaar voor onlineverkoop
Lingerie-ontwerpster Marlies Dekkers, deze week failliet verklaard, wil de nadruk gaan leggen op online, zowel nationaal als internationaal. De tot nu toe succesvolle samenwerking met onlinepartners als Zalando en Wehkamp zal worden geëvalueerd.
MD Group BV, het lingeriebedrijf van Marlies Dekkers, maakte deze week met behulp van investeringsfonds Karmijn Kapitaal een doorstart. In de nieuwe situatie blijven nog zes fysieke winkels open, in Amsterdam (Berenstraat), in Rotterdam, Maasmechelen, Breda, Utrecht en Antwerpen. De overige winkels worden gesloten en de distributie zal nationaal en internationaal via een zeer exclusief retailbeleid plaatsvinden.
Tegelijkertijd vindt er een transformatie plaats naar e-commerce: de verkoop zal voornamelijk via de eigen webshop en online winkels plaatsvinden. ‘We hebben goed met elkaar de strategie kunnen vaststellen, die voor het grootste deel is gebaseerd op internet’, liet Dekkers deze week weten. ‘Wij merken al langer dat daar de groei zit, ook voor mijn producten.’
In 2010 verwierf Deep Store Concepts al eens de exclusieve rechten om de lingerie van Dekkers onder de naam van de ontwerpster online te verkopen. Het bedrijf fungeerde als franchisenemer en nam nagenoeg alle aspecten van de online-verkoop voor zijn rekening. Die situatie heeft maar kort bestaan. Het bedrijf nam de onlineverkoop al snel weer in eigen hand, vanwege het persoonlijke contact met klanten. De online activiteiten worden al enige tijd vanuit Oldenzaal aangestuurd.
Een deel van de collectie van Dekkers is sinds kort te koop op Wehkamp.nl. Ook zijn producten van haar online te koop bij Zalando. Dit beleid zal in de toekomst worden geëvalueerd, zegt een woordvoerster tegen Emerce. “We proberen de juiste balans te vinden tussen eigen verkoop en verkoop via derden. Overigens zijn we zeer tevreden met de samenwerking. Wehkamp heeft er een mooie brandstore van gemaakt.”
Vooralsnog beperkt de levering zich tot Europa. Mocht daartoe aanleiding zijn, dan zal Marlies Dekkers overwegen om vanuit andere delen in de wereld te leveren.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Johan
Ik ben benieuwd hoe “de distributie zal nationaal en internationaal via een zeer exclusief retailbeleid plaatsvinden” zich verhoudt tot samenwerking met Wehkamp en zeker Zalando. Met alle respect voor beide zeer succesvolle partijen, je kunt beiden nou niet echt onder de noemer “zeer exclusieve retailers” plaatsen, zeker Zalando niet. Beiden gaan voor de grote massa. Niets mis mee, maar dus zeker geen exclusieve retailers.
Eric Van Hall
Op de eerste plaats wil ik MD feliciteren met de doorstart. Het zou zonde zijn als zo’n mooi Nederlands icoon verloren was gegaan.
De keuze om de focus te verleggen naar online is heel verstandig. En dat ze daarom niet afhankelijk willen zijn van externe partijen als Wehkamp en Zalando is heel logisch.
Er ligt een oceaan aan mogelijkheden open voor dit merk online. Met de mobiele revolutie die nu gaande is, zal het wel zaak zijn om de webshop ‘duurzaam’ op te zetten. Daarmee bedoel ik dat hij flexibel is en toekomstbestendig. Want er komt nogal wat op ons af. Wat dacht je alleen al van de opkomst van wearable computers. Wie weet kan MD zelf nog en rol spelen in die ontwikkelingen (hight tech lingerie?).
Ik wens ze in ieder geval veel succes met deze doorstart en ben benieuwd wat ze online gaan doen.
Aldo
Klaar voor?
Stijn Kruijssen
@ Johan: “een zeer exclusief retailbeleid” kan je op twee manieren interpreteren: in zee gaan met exclusieve shops, dus bovenkant markt, niet gericht op massa (al kan je daarover twisten. Net-a-porter wordt door velen als exclusieve shop gezien maar doen wel £368 miljoen omzet) of ‘exclusief’ in de zin dat er samengewerkt wordt met een beperkt aantal retailers. Waarbij die paar retailers best Wehkamp en Zalando kunnen zijn.
Gezien ze zelf al naar buiten hebben gebracht prijzen te verlagen, lijkt me het niet voor de hand liggen (en ook niet zo verstandig) dat ze afscheid willen nemen van Wehkamp en Zalando.
Peter Schouts
Marlies Dekkers is nu niet, morgen niet en nooit niet een Europese Victoria Secret. Aspiratie en ambitie is een nobel streven maar het is een boeren Nederlands merk met haar wortels in Nederland. Neem als voorbeeld een bedrijf als Sissy-Boy oerhollands maar zeker niet goedkoop. SB snapt de doelgroep, is 20 jr geleden ook failliet gegaan maar blijft bescheiden en opereert vanuit de stilte. Roepen dit wordt het nu kan iedereen.
Woudaap
Je moet je afvragen dat als ze al een keer de boot heeft gemist met haar online verkoop. Ze niet een tweede keer ook de mist in gaat. Zoals hierboven aangegeven is het een Nederlands merk met een Nederlandse merkbeleving. Is de online verkoop van haar mekr genoeg voor de grote van Nederland?
Marja Sam-Sin
Ik interesseer me niet wat andere zeggen,maar ik vind het een vrouw met lef,een vrouw met hart voor haar passie.
Ze weet wat een vrouw nodig heeft en mannen jullie weten dat ook en genieten er ook van.
Dank Marlies Dekkers dat je een doorstart maakt.