Deel dit artikel
-

Emerce eHome & Deco: Fatboy kan niet zonder fysieke winkels

We mogen er best trots op zijn: het Nederlandse zitzakmerk Fatboy is bekend over de hele wereld, met name bij honderden copycats. Fatboy is voor zijn groeiende assortiment producten nog steeds aangewezen op de winkelvloer, maar digitale experimenten worden niet geschuwd. E-commerce manager Martijn Lehman is bij Fatboy the original verantwoordelijk voor alle verkopen via het online kanaal en spreekt donderdag op de eerste Emerce eHome & Deco in Amsterdam.

Hoe belangrijk is directe verkoop voor Fatboy (via internet) geworden? Kunnen jullie zonder fysieke winkels?
“Directe verkoop speelt nog een bescheiden rol in de totale omzet van Fatboy, het is minder dan tien procent. De webshop is meer bedoeld als ogen en oren van Fatboy, om direct contact met de doelgroep te onderhouden. Er zullen altijd mensen zijn die diréct bij de bron willen kopen. Dat heeft voordelen. We zien direct wáár de interesse van sitebezoekers naar uit gaat en kunnen deze online learnings zo doorvertalen naar onze verkopers. Bovendien heb je als bron ook bepaalde voordelen op resellers: je kunt je huisstijl honderd procent bewaken, je hoeft wat minder met conventies rekening te houden en kunt sneller schakelen.
“Fatboy kan momenteel niet zónder fysieke winkels. Veel producten van Fatboy moet je zien, aanraken en beleven om tot aankoop over te gaan (hangmat, Edison the Petit). Winkels die onze Edison the Petit op een zichtbare locatie in hun winkels plaatsen, zien dat dit lampje haast als een ‘impuls’ wordt gekocht.  Zichtbaarheid op de winkelvloer is dus van belang.
“Fatboy kan via de website wel meer merksympathie overbrengen, vanuit het juiste DNA. Wij kennen immers als geen ander de filosofie van Fatboy, wáár het Fatboy merk voor staat, wáárom producten zijn opgenomen in ons assortiment. Daarnaast biedt de website aan Fatboy de mogelijkheid om te tonen dat we méér dan alleen zitzakken verkopen. De consument kent veel van onze productgroepen nog niet. Afgelopen jaar zijn veel nieuwe indoor-, outdoor- en lichtproducten gelanceerd: (non-)flying carpets, Picnic Lounge, Cooper Cappies, Tablitski.”

Welke online middelen zetten jullie tegenwoordig in en welke zijn belangrijk?
“Dat verschilt. Voor ons zijn merkamassadeurs, onze resellers, als gezegd erg belangrijk. Online hebben we een intranet voor retailers. Die kunnen op elk moment van de week orders plaatsen. Als een retailer out-of-stock is, kan Fatboy een klantbestelling direct naar het thuisadres van de consument versturen. Sociale media gebruiken we ook om te promoten en te inspireren. We sporen resellers aan om zelf foto’s te maken of de foto’s van onze mediakit te gebruiken.”

Welke online kansen liggen er voor de home & decoration markt in het algemeen?
“Ik denk in eerste instantie aan omnichannel. Zorg dat je verkeer genereert naar online en offline winkels. De consument moet je vanuit verschillende kanten benaderen: offline, webshops, nieuwsbrieven, inspiratie-sites, Facebook, blogs, aanbevelingen door vrienden etc. De wisselwerking tussen online en de fysieke winkels kun je versterken via ophaalpunten en Wifi op de winkelvloer. Maar denk ook aan de juiste site presentatie: je kunt de consument verleiden door verrassende combinaties van producten te tonen. Mix & Match.
“We voeren op dit moment een experiment uit, waarbij we kunnen monitoren hoeveel mensen langs een winkelpresentatie van Fatboy lopen én hoeveel mensen hiervan ook nadrukkelijk stil blijven staan bij deze presentatie. We creëren een lounge-hoek, waar mensen gratis kunnen internetten. Hiervoor moeten ze met hun Facebook account inloggen, waarbij op hun tijdlijn direct wordt weergegeven, dat ze lekker relaxed bij retailer X, in een Fatboy the Original zitten. Hoe leuk is dat?”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond