Europese reclame-uitgaven krimpen, Nederland uitzondering
Adverteerders in 2012 in heel Europa houden de hand op de knip, met Nederland en Duitsland als grootste uitzonderingen. De tv- en onlineuitgaven stijgen, waar gedrukte media verliezen.
Dat blijkt uit de bijgestelde verwachtingen van ZenithOptimedia (Pdf). De mediaspecialisten van dit bedrijf hebben wereldwijd zicht op hoe en waar adverteerders hun geld uitgeven.
In West-Europa dalen de mediabestedingen in 2012 met een klein procent. Dat komt vooral door de terughoudende opstelling van adverteerders als gevolg van de economische tegenwind. De mediaplanners verwachten niettemin dat het sentiment volgend jaar weer langzaam omslaat en weer een stijgende lijn zal laten zien.
Nederland, Oostenrijk en Duitsland laten dit jaar de sterkste cijfers zien in de eurozone:
De nieuwe cijfers van ZenithOptimedia zijn voor Europa een kentering ten opzichte van de verwachtingen uit juni. Toen werd nog rekening gehouden met een West-Europese groei van 0,9 procent. Dat getal is nu bijgesteld naar een daling van 0,7 procent.
Adverteerders laten het digitale kanaal zichtbaar niet links liggen. Tussen 2011 en 2014 wordt rekening gehouden met een stijging van gemiddeld vijftien procent per jaar in de Europese regio. In de landen rondom Nederland zou nu al een kwart van de mediabestedingen naar online kanalen gaan. Dat groeit in 2014 tot dertig procent.
‘Internet levert ook de grootste bijdrage aan de groei in de reclame-uitgaven. We verwachten dat internet voor zestig procent bijdraagt aan de mondiale bestedingsgroei tussen 2011 en 2014’, aldus de onderzoekers.
Adverteerders zijn vooral aarzelend richting gedrukte media:
Online maakt voor displayreclame een sterke groei door, maar paid search zal dominant blijven:
Foto: Phil and Pam Gradwell (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Paul Haarman
Prima, die cijfers van Nederland. Maar helaas, Nederland krijgt de komende jaren ook nog de klappen van de recessie te verwerken. In tegenstelling tot bovenstaande verwacht ik dat de reclameuitgaven in 2013 in Nederland lager zullen zijn (en dat geldt voor geheel Europa, kijk maar eens naar de cijfers van Griekenland, Spanje en Portugal!). Wel zal de groei op internet doorzetten. Voor de gedrukte media zie ik trouwens, zelfs op de middellange termijn, geen groei meer. Dat begint toch echt een gepasseerd station te worden.