Deel dit artikel
-

Google: mediaplanning en techniek samenbrengen

De opkomst van real time bidding bij displayadvertising is maar een onderdeeltje van een groter proces waarbij Google steeds dichter op het proces van real time mediaplanning zit.

Tijdens het Duitse d3con-bijeenkomst over internetreclame zei Tanzil Bukhari van Google dat hij middelen ontwikkelt om de acceptatie en inzet van displayreclame te intensiveren. Real time bidding, het programma waarbij de prijs voor online beeldreclame bij opbod tot stand komt, kan daardoor gerichter worden ingezet.

Deze AdWords-achtige techniek zorgt ervoor dat adverteerders op basis van profielfinformatie van de consument reclameruimte kunnen inkopen. De commerciële grafische uitingen worden vervolgens getoond op websites waar consumenten met passende profielen zich op dat moment bevinden. Dat onderliggende techniek en profielenbemiddeling werkt real time.

Vooralsnog is realtimebidding een betrekkelijk geïsoleerd proces. Googles Bukhari zegt dat hij hulpmiddelen ontwikkelt die techniek en mediaplanning dichterbij elkaar brengen. Dat leidt ertoe dat displayreclame en commerciële uitingen en zaken als reclame op radio en televisie nauwer met elkaar vervlochten raken. Het inkopen en vertonen van commerciële uitingen moet een geïntegreerd proces worden.

Over de werking en inhoud van die tools, laat Europees hoofd Media-inkoop Bukhari weinig los.

Foto: Steven Groves (cc)

Deel dit bericht

1 Reacties

adri ulfman

Een profiel is alleen interessant als de locatie is toegevoegd en deze relevantie heeft voor een merk of product experience of purchase. Indien niet dan blijft het te dicht bij traditionele mediaplanning en te ver verwijderd van performance planning

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond