Deel dit artikel
-

Internet groter voor VS-adverteerders dan televisie

Voor het eerst gaven adverteerders in een jaar meer uit aan internetreclame dan aan reclame op televisie in Amerika.

De jaarcijfers van het IAB in Amerika laten verder zien dat het relatieve marktaandeel van Search in de mediamix afneemt en wordt ingepikt door display, beeldreclame. De verwachtingen voor de komende jaren zijn dat display nog zover zal groeien dat er in 2017 meer reclamegeld in omgaat dan in search.

Het meeste geld gaat in Amerika naar de gewone banners, de ‘reclamestickers’ die iedere gemiddelde website wel toont. Alhoewel het IAB dat niet expliciet benoemt, komt deze groei voornamelijk door de toenemende populariteit van automated bidding. Anders: het geautomatiseerd inkopen van reclameruimte op basis van profielen van internetgebruikers.

De internetbestedingen groeiden in 2013 met zeventien procent tot 48 miljard dollar. Daarmee worden voor het eerst de tv-budgetten overschreden.

Het onderzoek laat ook zien dat maar een handjevol online mediabedrijven profiteert van deze ontwikkeling. Het zijn tien bedrijven die 71 procent van alle online reclamegelden innen. De namen van die partijen worden niet genoemd, maar Google, Facebook en Yahoo staan daar ongetwijfeld tussen.

De grootste adverteerders zijn de bedrijven uit de retailsector.

Naar verwachting zullen radio en televisie in de komende jaren ook onderworpen raken aan het model van geautomatiseerde inkoop. Dat maakt tv-reclame allereerst toegankelijker voor meer partijen, maar zeker ook voor de meer internetgeoriënteere bedrijven. Zij hebben immers vaak hooggespecialiseerde rekenwonders in dienst die precies weten hoeveel geld ze voor 1 impressie willen betalen om daar geld mee te kunnen verdienen.

Foto: Futureatlas (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Leon

Wanneer je televisie opsplitst in 2 categorien blijkt internet idd groter te zijn ja, maar is dit niet een wat vertekend beeld?

NilsR

Lijkt me interessant om de US met NL te vergelijken. Vooral omdat die eerste vaak voorop loopt op NL.

Opmerkelijke verschillen met de uitkomst voor NL vanuit het IAB:

Het aandeel mobiel lijkt in de US veel harder gegroeid dan in NL. Klopt dit?

In de US is Retail de grootste categorie en bijna 1.5x zo groot als de nummer 2. In NL staat retail op positie 3, met vergelijkbaar aandeel als de nummer 1 en 2.

Zie ook: http://www.iab.nl/wp-content/uploads/downloads/2013/09/deloitte-adspend-september-2013.pdf

Erwin Boogert

Dat is juist, Nils. Mobiel in Nederland: 10 procent, VS 17 procent.

De Nederlandse IAB-rapportage van pas geleden:
http://www.emerce.nl/nieuws/online-reclamebestedingen-nederland-groeien-tot-13-miljard

Paul Haarman

Toch blijft het aandeel van TV reclame nog hoog. Op zich is dat opmerkelijk omdat TV reclame vooral is weggelegd voor de echt grote adverteerders. Via het internet adverteert ook de bakker op de hoek (al hebben ze die in de VS niet zoveel). Je zou dus mogen verwachten dat de grote olievlek van kleine adverteerders via het internet het relatief kleine aantal grotere adverteerders die via TV reclame maken al lang zouden hebben weggespoeld. Maar dat gaat nu snel gebeuren (temeer daar de grote adverteerders hun budgetten ook verschuiven).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond