Van Lanschot lanceert online coach
Vermogensbeheerder Van Lanschot lanceert Evi: de online coach voor beleggen en sparen. Daarmee wil de bank de deuren openen voor starters op de vermogensmarkt. Die krijgen grote vrijheid in het samenstellen van hun beleggingen, maar dan telkens getoetst aan de inzichten van de bank zelf.
Vooral dat laatste is uniek, stelt directeur onlinedienstverlening Andries van Luijk in een gesprek met Emerce. “Evi brengt advies naar een online omgeving en vervangt daarmee ook voor een deel de menselijke adviseur. Voor de bank is dat efficiënt, maar de klant kan op deze manier ook goed geadviseerd worden. Op basis van een duidelijk profiel kunnen we real time laten zien hoe wij de beleggingsportefeuille zouden samenstellen en welke gevolgen bepaalde keuzes in de portefeuille hebben.”
Vermogensbeheer is een vrij traditionele tak van sport, waar voorheen maar weinig (digitale) vernieuwing te bespeuren was. Veel spaarders laten bijvoorbeeld het beleggen immers liever aan experts over. Maar, zegt Van Luijk, de jongere generatie beleggers is actiever. “Die willen zelf aan de knoppen zitten.”
Toch wilde Van Lanschot geen concurrent worden van een beleggingssite als Alex. De klanten die kiezen voor Van Lanschot zijn niet geïnteresseerd in successen op de korte termijn, maar hebben doelstellingen op de lange termijn. Bijzonder is dan ook dat het online aanbod wordt gecombineerd met de persoonlijke aandacht en specialistische kennis van een private bank. Klanten hebben daarom ook nog steeds toegang tot de specialistische beleggingskennis via live videochat, telefoon of e-mail.
De kennis van private banking wordt toegankelijk gemaakt via de website en de speciale App voor iOS en binnenkort ook voor Android. Evi maakt ook alle kosten meteen zichtbaar.
De online coach voor beleggingsadvies is er overigens alleen voor klanten met een vermogen vanaf 25.000 euro. Bij Evi Beheer is instappen is mogelijk vanaf tienduizend euro, maar daarvoor krijgen klanten geen advies. Wel inzicht in hun portefeuille via de app of de website. Nieuwe klanten moet een groot aantal vragen beantwoorden, op basis waarvan een gedetailleerd profiel en een voorbeeldportefeuille wordt samengesteld. Vervolgens kunnen klanten daarin zelf veranderingen aanbrengen.
Tot voor kort was Van Lanschot veel meer de bank voor grote vermogens, honderdduizend euro en hoger. Nu wil men bewust starters op de beleggingsmarkt aantrekken. Robeco boorde die markt al eerder aan met Robeco One, ‘Beleggen voor een nieuwe generatie’.
Marketing directeur Monique Opdam denkt dat Evi (geen afkorting, maar een volgens haar aansprekende vrouwennaam) echter ook aantrekkelijk kan zijn voor mensen die bijvoorbeeld door een erfenis of verkoop van het bedrijf plotseling over een groot vermogen beschikken, maar daar eigenlijk niet goed raad mee weten. “Klanten kunnen – naast de online dienstverlening van Evi – ook kiezen voor een persoonlijke begeleiding door een adviseur in de private bank. Dat is het sterke van dit aanbod. We voegen een nieuwe lijn van dienstverlening toe voor een nieuwe doelgroep van Van Lanschot.”
Van Lanschot demonstreert Evi op 31 oktober op het jaarlijkse congres over online en mobiel voor de financiële wereld Emerce eFinancials in Spant! in Bussum.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond