‘Miljoenen Nederlanders checken ieder uur hun telefoon’
Een kleine dertig procent van de Nederlanders kijkt werkelijk ieder uur of hij niet een chat, appje, mailtje of nieuwsbericht heeft gemist. Een onderzoek van Multiscope laat zien hoe erg we met onze mobieltjes zijn versmolten.
Het blijkt dat de meeste mensen twee apps als onmisbaar beschouwen: Facebook en WhatsApp. Daarbij gelden wel twee uitzonderingen. Zakenlui kunnen nog minder zonder e-mail en de gebruikersgroep ‘Traditionele Beller’, de naam zegt het al, vindt geen enkele app onmisbaar. Behalve ‘dial pad’, al wordt die app standaard meegeleverd op iedere smartphone.
Multiscope deed onderzoek onder elfhonderd respondenten en kan daarom een categorisering aanbrengen in het soort mobiele internetters:
- Impulsieve Apper (6 procent) – Heeft vaak meer dan vijftig apps op zijn telefoon staan en gebruikt deze de hele dag door. Gaat actief op zoek naar nieuwe apps en downloadt impulsief.
- Sociale Weetgraag (18 procent) – Gebruikt zijn apps vooral om te delen en volgen via social media. Heeft zijn smartphone altijd binnen handbereik. Brengt structuur aan in apps en verwijdert apps die hij niet meer gebruikt.
- Jonge Jollige (8 procent) – Heeft relatief veel apps voor vermaak op zijn telefoon. Een app als Wordfeud is relatief vaak onmisbaar. Kijkt minimaal een keer per uur op zijn telefoon.
- Zekere Zakenman (24 procent) – Zoekt zelf actief naar nieuwe apps en downloadt deze bewust. Checkt ieder uur zijn mobiel.
- Afwachtende Volger (24 procent) – Volgt vooral tips van anderen op bij het downloaden van nieuwe apps. Zoekt zelf alleen apps als er directe aanleiding voor is en maakt een zorgvuldige afweging om een app wel of niet te downloaden. Checkt ieder uur zijn telefoon.
- Traditionele Beller (20 procent) – Gebruikt de telefoon slechts een paar keer per dag. Heeft gemiddeld slechts enkele apps geïnstalleerd waarvan er maar ongeveer twee dagelijks gebruikt worden.
Minstens zo interessant als de typering in gebruiksgroepen is de indicatie die zij geven over hoeveel ze voor een mobiele app willen betalen.
“Gemiddeld is men bereid maximaal 2,65 euro te betalen voor een app. Afwachtende Volgers zijn het zuinigst met aanschaffen van apps. Zij willen slechts 1,60 euro betalen en 54 procent downloadt het liefst alleen gratis apps. Zekere Zakenmannen zijn het vaakst (72 procent) bereid te betalen voor apps. De Jonge Joligen zijn het minst gefocust op prijs. Zij betalen maximaal 5,30 euro voor een app.“
Foto: cea. (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Youri
Leuke typeringen. Ik denk onder de impulsieve apper te vallen. Altijd leuk om een nieuwe app uit te proberen! Any.do is wel mijn voorlopige favoriet.