Deel dit artikel
-

Neckermann overweegt Plaza-model

Neckermann zou in de toekomst wel eens een Plaza-model kunnen adopteren, waarbij derden producten rechtstreeks aan derden kunnen verkopen. Dat zegt Bas Rasker van investeringsmaatschappij Axivate, eigenaar van het doorstartende Neckermann.com, in een gesprek met Emerce. Neckermann, dat meteen is doorgestart na het faillissement gisteren, wordt primair een marketing en inkoopbedrijf.

Neckermann gaat nu al met externe leveranciers samenwerken, maar dan wel onder de vlag van Neckermann. “Alle wit- en bruingoed zal bijvoorbeeld worden geleverd door Scheer & Foppe, maar je bestelt en koopt een Neckermann-product”, zegt Rasker. “Ook het Plazamodel is een optie waar we naar kijken.”

Wat heeft Neckermann nu echt de das omgedaan?
“Niet de slechte economie, maar vooral de transitie van traditioneel postorderbedrijf naar een webwinkel. Veertig procent van onze klanten deed nog telefonisch bestellingen, ook al hadden we al geen papieren gids meer. Wij hebben die transitie toch enigszins overschat. Het kost moeite om het gedrag van klanten in zo’n korte tijd te veranderen.

“De Duitse moedermaatschappij (inmiddels failliet – red.) had de laatste jaren ook niet meer geïnvesteerd, dus het e-fullfillment systeem draaide nog op oude mainframes. Dat hadden we wel gezien toen we het bedrijf begin vorig jaar overnamen, maar we dachten dat we daar wel mee uit de voeten zouden kunnen. Het was niet onze corebusiness, maar je kunt zo’n afdeling niet zomaar even afsplitsen. Dus hebben we ook nog e-fullfillment voor derden als We Fashion verzorgd. Neckermann kwam vanuit een corporate cultuur. De mensen hebben zich enorm ingezet om meer ondernemend te denken. Maar door oude stroperige ICT systemen en de afhankelijkheid hiervan was het soms moeilijk snel te schakelen.”

Toen de directeur begin deze maand het personeel toesprak was er nog geen zicht op een faillissement. Het weer is wel heel snel omgeslagen?
“We hebben continue op verschillende routes ingezet. We wisten niet wat er ging gebeuren en waren met meerdere investeerders en strategische partijen in gesprek. We hadden ook een laatste plan voor een doorstart opgelijnd, mochten alle andere opties wegvallen. E-commercepartijen hebben een enorme kapitaalbehoefte omdat je grote voorraden moet aanhouden en die ook moet betalen. Dat is geen probleem als je een hoge omloopsnelheid hebt, maar wij zaten ook nog eens met niet-roulerende voorraden. We gaan het aanbod wel aanpassen, maar de pijlers blijven kleding, meubels en huishoudelijke apparaten.”

De naam Neckermann blijft?
“De naam Neckermann is reden dat we doorgaan, het is een ijzersterk merk waarmee we uiteindelijk Top 5 positie zouden kunnen bereiken. Dat zal natuurlijk wel wat tijd nodig hebben. De snelle doorstart is belangrijk, want we willen niet dat klanten de dupe worden. Daarom is achter de schermen al aan een nieuwe website gewerkt die vandaag live moet gaan.”

Blijft Neckermann in Zeeland?
“Er blijft een klein team achter, maar uiteindelijk zullen we daar vertrekken. Dat is natuurlijk extra zuur voor de tweehonderd mensen van wie wij afscheid moeten nemen, maar we moeten met een zeer slanke organisatie verder.”

Axivate Capital is ook aandeelhouder van Emerce.

Foto: Krossbow (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond