Deel dit artikel
-

Nederlandse merken: 1,25 miljard omzet via Alibaba

Nederlandse merken realiseerden 1,25 miljard euro omzet met handel via Alibaba’s warenhuis Tmall. Honderd Nederlandse bedrijven voeren er een actieve e-commercestrategie. Via eigen puien op Tmall realiseerden ze 350 miljoen euro omzet in China.

Deze exclusieve cijfers deelt Alibaba Group voor het eerst over de Nederlandse markt. Het zijn cijfers over het boekjaar dat eindigde op 31 maart 2018. Eind vorige week gaf Alibaba Benelux’ topman Roland Palmer toelichting op deze cijfers aan Emerce en besprak zijn plmifiannen voor het komende jaar.

Enorm competitief

“Ik werk nu ruim twee jaar voor Alibaba Group als MD Benelux en EMEA-baas voor Alipay. Vanuit de eerste rol heb ik vooral gesproken met merken en retailers die actief willen worden in China. Terugkijkend moeten dat er zo’n vijfhonderd zijn geweest. Dan kijk je hoe hoog een China-strategie op de agenda staat en hoe serieus ze willen investeren. De Chinese markt is enorm competitief. Je moet stevig investeren om een marktpositie te krijgen. Uiteindelijk zijn we nu live met honderd bedrijven. Er zijn er drie of vier afgevallen. Dat kan gebeuren.”

Roland Palmer was tot de zomer van 2015 vier jaar bestuursvoorzitter bij Blokker Holding en ging daarna naar Alibaba Group. Daar opereert hij grotendeels in de luwte. Dat gebeurt vanuit een klein kantoor in een van de duurste hoeken van de Herengracht te Amsterdam. Hij reist veel. Vorige week nog met een Nederlandse handelsdelegatie door China. En schakelt vooral met collega’s in het Verre Oosten. Hoeveel raad en capaciteit ook nodig is, die wordt vrijgemaakt.

Waar jaar één in het teken stond van het openen van ‘the port to China’, daar draaide jaar twee om ‘direct import’. Alibaba Group wil dat Chinese consumenten op Tmall kunnen beschikken over een constant, goed aanbod uit het buitenland. Daarom fungeert het niet louter als doorgeefluik maar is het ook zelf direct gaan inkopen bij de honderd Nederlandse bedrijven. En natuurlijk ook bij partijen in andere landen.

“Wat Chinezen zoeken is heritage en oorspronkelijkheid. Je ziet daarom merken als Maxi-Cosi, Miffy (Nijntje) en Zwitsal maar ook G-Star, Suitsupply, Douwe Egberts, Bols, Heineken en Brabantia op ons platform.” Over handelsvolumes per merk zegt Palmer niets, maar gemiddeld gaat het om 12,5 miljoen euro per merk uit de Benelux per jaar. Een peulenschil voor een bedrijf dat per kwartaal bijna 600 miljoen kopende klanten bedient.

Supply voor alle kanalen

Op de lange termijn wil Alibaba twee miljard actieve klanten per jaar hebben die zijn platform gebruiken. Het wil 110 miljoen nieuwe banen creëren, minus de miljoen die topman Jack Ma eerder in de VS beloofde, en tien miljoen MKB-bedrijven moeten door Alibaba winstgevend kunnen opereren. Technologie speelt een belangrijke, zij het faciliterende rol daarbij.

Palmer: “Het komende jaar staat in het teken van de fundamentele verandering van de Chinese markt. We streven ernaar om China om te keren van een exportland naar een importland. Dat moet per 2022 het geval zijn.” Om dat doel te kwantificeren geeft de bestuurder een getal: 8.000 miljard dollar aan bruto handelswaarde van artikelen die tegen die tijd naar China worden geïmporteerd.

“Mijn taak: supply realiseren voor alle kanalen uit en via Nederland naar China waar vraag naar is.”

Het gaat daarbij niet enkel om zaken als kinder- en babyspullen, kleding, drank en luxe-artikelen. Begin vorig jaar ging Tmall Fresh van start. Zoals de naam verklapt, is dat een aparte entiteit die zich erop toelegt louter verse producten te importeren en vers af te leveren. Dat varieert van bloemenbollen tot vlees en van groenten tot vis.

Transport geschiedt via lucht, zee en over land. China investeert honderden miljarden euro’s in een nieuwe zijderoute, het Belt and Road Initiative [?]. Dat omvat onder meer een treinverbinding van China via Rusland naar Duisburg. Een rit duurt nu nog drie weken, maar Palmer heeft er goede hoop op dat dat uiteindelijk vijftien dagen kan worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond