Online bereik Het Financieele Dagblad daalt een derde
[update] Het bereik van Het Financieele Dagblad op internet is afgelopen jaar met een derde gedaald. Van de gratis krantensites is AD.nl de grote winnaar van 2011 en Trouw.nl de grote verliezer.
Dat blijkt uit een vergelijking van de STIR-bereikcijfers tussen eind november 2010 en november 2011. De stijgingen in bereik van dagbladsites zijn klein, de dalingen groot. Voor de beeldvorming is NU.nl aan het overzicht toegevoegd.
De gedrukte oplages van zowel de landelijke als de regionale kranten daalden afgelopen jaar met drie procent.
De daling van FD.nl komt overigens voort uit het feit dat alle inhoud van de krant nu achter een tolpoort zit. Op het Nederlands Dagblad na, hanteert geen enkel ander dagblad dat verdienmodel.
In Engeland blijkt, dat een digitaal abonnementsmodel voor een specialistisch krant zoals het FD een prima alternatief is voor een gratis, reclamegedreven site.
Sinds een paar jaar vraagt de Financial Times aan zijn sitebezoekers om zich te registreren. Later mochten geregistreerde bezoekers meer artikelen per week lezen dan niet-geregistreerde. Het aantal artikelen dat geregistreerde, niet-betalende bezoekers mogen lezen lijkt per kwartaal te dalen. Was dat voorheen rond de twee dozijn, nu ligt het quotum op acht gratis verhalen per week.
De krant probeert lezers ertoe aan te zetten een betaald abonnement te nemen. In de zomer van 2011 was zes procent van de bezoekers betalend abonnee. Dat betekende een stijging van 49 procent ten opzichte van 2010. Eind februari presenteert eigenaar Pearson de financiële cijfers over 2011.
Foto: E. Dronkert (cc)
*) De update van 11 januari op dit verhaal corrigeert de percentuele daling van het bereik van FD.nl en de andere kranten. De auteur van dit artikel hanteerde een foutieve formule om de verandering weer te geven. De afzonderlijke bereikpercentages waren en zijn wel correct overgenomen uit de cijfers van STIR/Vinex.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
21 Reacties
Jasper
Zijn de percentages nu berekend t.o.v. het getal in 2011 i.p.v. 2010? Hierdoor vertekend het beeld, een daling van 2,2 naar 1,5 (FD) is een daling van 31,8%, niet 46,7%.
Als het bereik daadwerkelijk gehalveerd zou zijn, kom je uit op 1,1%. Daar zitten ze nog een stuk boven!
Inge Janse
Het is inderdaad een beetje kabbala zo.
Ik vraag me überhaupt af waarom er voor gekozen is om niet de krant met het grootste verlies (Trouw, die ook nog eens een groter relatief bereik heeft dan het fd) in de kop te noemen. Misschien wilde Emerce het punt maken dat een betaalmuur je bereik halveert, maar dat wordt min of meer onderuit gehaald door de nóg grotere daling van de (grotendeels gratis toegankelijke) Trouw. Oftewel: welk punt wil dit artikel maken, en wie heeft er niet op zitten letten bij wiskunde A? 🙂
Geert ten Dam
Inderdaad lijkt dit op broddelwerk.
Twee opmerkingen:
– Trouw is niet meer dan gehalveerd, maar heeft een krappe derde van zijn bereik verloren (van 6,5 naar 4,3 is met het blote oog geen halvering!);
– Het FD is na de betaalmuur nog niet de helft van zijn bereik kwijtgeraakt. Dat is op zich een fantastisch resultaat. Bij andere kranten die een betaalmuur oprichtten waren de ontwikkelingen nagenoeg altijd desastreus. Kanttekening: het bereik van het FD was relatief bescheiden. Maar mij lijkt dat ze tevreden zijn met deze ontwikkeling, die vervolgens uitgebouwd moet worden.
Patrick
En wat vinden jullie van het AD.nl?! Dat is toch heel opmerkelijk?
En waarom stijgt het AD.nl zo sterk en daalt Trouw.nl zoveel?
En zou het toevallig zijn dat het AD.nl de afgelopen maanden een grote iPad actie had?
Patrick
Oh, nee, dit soort vragen zijn alleen interessant voor marketeers die zelf nog kunnen nadenken.
Patrick
(Die dus blijkbaar niet op deze blog komen)
Wouter Hulst
Geweldig – betaalmuur erop en maar 50% van je ‘bereik’ missen – da’s financieel een geweldig resultaat – klasse gedaan voor het FD. En wat blijft nu.nl een geweldig bereik houden! Ad.nl snap ik niet erg veel van … kan me niks bij voorstellen dat ze op 2/3 bereik telegraaf zitten. Wellicht mooi als AD zelf reageert zodat we kunnen leren …
George
Daling bereik van FD is maar een kant van de medaille. Ik ben erg benieuwd hoeveel het betaalde bereik waard is. En mocht de balans dan toch niet goed zijn, dan kunnen ze toch net even iets meer gratis weggeven…
Peter W.
Beste Erwin, ik denk dat je kop even moet wijzigen. Het is geen halvering, dus de interpretatie van de STIR-cijfers is hiermee niet juist. Zou je dat willen aanpassen ajb.
Peter – VINEX
Erwin Boogert
Peter en anderen. Ik heb de kop en inhoud van het verhaal inderdaad gecorrigeerd, omdat ik in het cijferoverzicht een rekenfout maakte. Die is nu hersteld.
Peter W.
Dank je Erwin!
Inge Janse
w00t!
Erik Grimm
Veel geschreeuw en weinig wol.
Als je de prestatie van nieuwssites wilt beoordelen dan is het zinvol om een aantal maanden bereik onder de loep te nemen. Alleen de novembermaand analyseren is erg magertjes.
Natuurlijk is het bezoek afhankelijk van het nieuwsaanbod. Bekijk je cijfers van het Leids Dagblad ten tijde van het Glazen Huis, dan kun je meer bezoek verwachten. Dat geldt ook voor een haringtest in het AD enz. In het verleden heeft Alphen CC een bezoekersrecord gehad na het schietincident. Da’s niet meer dan logisch.
Bij Cebuco kijken wij daarom naar gemiddelde bereikscijfers van een half of een heel jaar. En dan zie je een gestage groei. Ca. 53% van de Nederlanders bezoekt maandelijks één of meer websites. En de bezoekfrequentie neemt toe.
En dan de kop boven dit artikel. Er had net ook kunnen staan; AD trekt éénderde meer bezoek. Dat het FD daalt na invoering van een betaalmuur is niet meer dan logisch. Wel goed dat Erwin dit gegeven duidt en zijn onjuistheden corrigeert.
Vincent Dekker
Beste Erwin en anderen die zich afvragen wat er met het bereik van Trouw is gebeurd.
Als ik naar de ontwikkeling (bezoekersaantallen, pageviews) van Trouw.nl kijk over bijvoorbeeld de afgelopen drie jaar, zie ik iets heel opmerkelijks. De site groeit van november 2008 tot en met februari 2011 met 110 %, oftewel zo’n 35 % op jaarbasis. In de twee maanden maart en april 2011 verliest Trouw.nl bijna de helft (47,5 %) van zijn bereik, waarna van mei tot en met oktober 2011 een herstel van 10 % optreedt (is 21 % groei op jaarbasis). In maart 2011 kreeg de site zijn huidige vorm, visueel min of meer een kopie van de sites van AD, Vk en HP, en werd de webredactie van Trouw bijna gehalveerd. Dat de paar resterende webcollega’s daarna in een half jaar nog een groei van 10 % (21 % op jaarbasis) wisten te realiseren, vind ik persoonlijk een groot compliment aan die collega’s waard.
Inge Janse
Interessante cijfers, Vincent! Welke conclusie durf je hieraan te verbinden? Dat het kiezen voor specifieke, eigen niches (zoals natuur, religie en filosofie) ook online zijn vruchten afwerpt?
Vincent Dekker
Ja, niches zijn volgens mij de enige weg. Maar op zich niet voldoende. Als papieren krant levert Trouw naast zijn niche-info (over met name onderwijs, duurzaamheid, religie&filosofie) ook algemene info (over rampen, brandhaarden, politieke kwesties etc.). Zonder die eigen invulling van het algemene nieuws zou de krant snel ophouden te bestaan, denk ik. Op de website van de krant staat echter algemeen nieuws gemaakt door een algemene Persgroep-redactie. Niets specifieks Trouw meer aan te herkennen. Dat heeft Trouw.nl denk ik in twee maanden tijds pakweg 50 % van zijn lezers gekost.
Inge Janse
Bedankt voor je toelichting, Vincent. Ik lees zelf – naast de papieren Trouw – geen enkele krantensite meer, aangezien het voor mij één grote brei van in- en uitwisselbare bronnen is geworden. Nu.nl voor het nieuws, de papieren Trouw voor de achtergronden en artikelen die ik normaal niet uit mezelf gelezen had.
Ik snap nog steeds niet wat de tactiek van kranten online is. Allemaal proberen ze een wiel uit te vinden waar volgens mij niemand op zit te wachten, terwijl ze allemaal diep van binnen weten dat ze óf de diepte in moeten (wat duur is qua producties en weinig herhaalde bezoeken oplevert) óf een specifiek eigen niche moeten vullen (iets wat het FD prima doet en wat Trouw prima zou kunnen) óf moeten accepteren dat voor snel nieuws Nu.nl vrijwel alles al doet wat nodig is. Extra molenstenen daarbij zijn natuurlijk a: de verplichte, identiteitsloze verplichte opmaak van de Persgroep en b: de scheiding tussen papieren en digitale redactie.
Rest de vraag: waarom groeit toch het bezoek aan de Trouw-website sinds de overstap op de nieuwe lay-out? Zijn er gewoon meer mensen die online nieuws lezen (waardoor altijd wel een gedeelte bij de Trouw uitkomt) of doet Trouw toch iets aan oriëntatie op niches? Het staat me alvast niet bij dat de papieren krant op veel punten mij als lezer doorverwijst naar de website voor meer info, dus daar zal het niet vandaan komen.
Mediafacts
De 32% daling in sitebezoek van FD is fantastisch; de andere krant die in 2011 een volledige betaalmuur opwierp was het (christelijke) Nederlands Dagblad, en die ging 60% terug in downloads. De bezoekers die bleven zorgden echter wel voor een gemiddeld drie keer zo lange verblijfstijd op de site. Zie over de beweegredenen en andere resultaten een interview hierover in de (gratis) iPad app van Mediafacts, met adjunct hoofdredacteur Rinder Sekeris van het ND (de editorial binnen het thema: ‘op zoek naar het nieuwe geld’) .
Rob
FD.nl komt in juli, augustus, september en oktober niet voor in de STIR metingen en in juni waarschijnlijk maar voor een deel van die maand gezien het afwijkende gemeten bereik. Daarover lees ik niets in je artikel, Erwin. Als er in 5 van de 12 gerapporteerde maanden geen bereik is gemeten lijkt me dit een vrij belangrijke voetnoot.
Peter W.
Beste Rob,
De reden van niet gemeten zijn in de maanden die je noemt heeft te maken met de switch van http://www.fd.nl naar fd.nl. De Webmeter van STIR was hier niet op ingericht. Dat is in de loop van Q3 2011 opgelost. Heeft dus niets te maken met het afwijkende bereik.
Rob
Hoi Peter,
Dat weet ik nog zo net niet. Je kunt nu dus niet zien wat de trend in juni t/m oktober, de maanden direct na het instellen van de tolpoort, was.
Als je in Google Trends kijkt naar het zoekverkeer naar het Financieel Dagblad zie je dat dit in juni en juli vrij stabiel is en in augustus een enorme piek laat zien. Een piek die aanhoudt tot december.
Pas vanaf januari dit jaar ligt het zoekvolume een stuk lager. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar de STIR rapportage over januari en februari. Heeft FD in december soms nog een wijziging doorgevoerd in de betaalpoort?
De conclusie dat de bereiksdaling in november door de betaalpoort komt kan gerust kloppen maar zal naar mijn mening toch ook met andere bronnen moeten worden onderbouwd. Kan er niet ook een andere reden aan ter grondslag liggen? Een duik in de historie leert dat november een traditionele dipmaand is bij FD qua bereik.
Nog een puntje van kritiek richting de schrijver: van welke doelgroep zijn dit de STIR bereikscijfers? Het lijkt me van 13+ maar dit staat nergens vermeld. Deze doelgroep lijkt me overigens niet heel relevant voor een business titel. Als je november 2010/2011 vergelijkt binnen de B2B doelgroep zie je maar een daling van 0,2…