Oplage roddelbladen daalt, door internet?
Roddelblad Story daalde afgelopen kwartaal in oplage onder de 100.000 exemplaren, een verlies van bijna 25 procent. Privé daalde van 167.910 naar 150.498 exemplaren. Ook andere roddelbladen zakken weg, volgens deze week gepubliceerde cijfers van het Instituut voor Media Auditing. Komt dat door internet?
Roddelbladen lijken het internet nog niet te hebben ontdekt. De sites van Story.nl (Sanoma), Weekend en Party (Audax) zijn vooral uithangborden voor de papieren uitgaven met minimaal nieuws. Alleen Privé heeft een volwaardige nieuwssite onder de vlag van De Telegraaf. Apps voor roddelbladen bestaan al helemaal niet.
Lange tijd hadden de bladen weinig te vrezen van internet omdat vooral een wat oudere doelgroep de papieren uitgaven leest. Dat lijkt te zijn veranderd. In het gat zijn pure players gesprongen zoals Showvandaag (Grumbl Media), Zijonline (Bladenmakers VOF) en Bekende Buren die hun lezers bestoken met dagelijks roddelnieuws. Ook Achterklap van Nu.nl scoort goed. Verdiend wordt er aan AdWords en aan banneradvertenties.
“Bekende Nederlanders plaatsen tegenwoordig zelf het nieuws, vooral op sociale media. Vaak is het helemaal niet moeilijk om daar een bericht omheen te maken zonder ze te bellen”, zegt hoofdredacteur Joey Scheufler van Showvandaag. De site trekt zo’n twintig- tot zestigduizend bezoekers per dag en Scheufler moet toegeven dat daar niet enorm veel mee wordt verdiend, tussen de twee- en drieduizend euro per maand. “Het is een van onze activiteiten, wij hebben daar geen aparte mensen op zitten.”
Scheufler ziet wel een directe relatie tussen de populariteit van onlineroddel en de oplagedaling. Toegegeven: de daling van de papieren uitgaven begon jaren geleden al voordat deze sites de kop opstaken. In 2006 had Privé nog ruim 235.000 exemplaren.
En de trend beperkt zich niet tot Nederland. Ook de losse verkoop van Amerikaanse roddelbladen gaan al enige tijd gebukt onder de concurrentie van gratis en snelle informatie online. People zag vorig jaar een afname van 18,6 procent, Star Magazine daalde 14,2 procent.
Volgens adviseur Carolien Vader van Bladendokter zijn de bladen niet actueel genoeg meer. “Dat is een probleem waar alle weekbladen mee te kampen hebben, van Revu tot typische mannenbladen. Ook richten de roddelbladen zich te veel op Bekende Nederlanders uit eigen land, terwijl je online ziet dat er veel meer over de grens wordt gekeken.”
Oplagespecialist Piet Bakker, Lector Massamedia en Digitalisering binnen het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek van de Hogeschool Utrecht, is wat voorzichtiger met conclusies. “De oplagedaling van de roddelbladen is al in de jaren negentig begonnen en kan niet alleen aan internet worden toegeschreven. Ik denk eerder dat het een formule is die een bepaalde leeftijdscategorie aanspreekt en jongere generaties shownieuws uit andere bronnen halen, zoals RTL Boulevard. Je moet overigens uitkijken met interpretaties van kwartaalcijfers. Weekbladen zijn seizoensgevoelig, een volgend kwartaal kan het weer iets beter zijn.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Tijdschriftbezorgen.nl
Wij (Tijdschriftbezorgen.nl) zien een lichte toename in de online verkoop van losse (roddel) tijdschriften. De verkoop is inderdaad seizoensgevoelig maar ook afhankelijk van de media die bepaald welke content hot is. Verder zien wij klanten meer selectief losse tijdschriften online kopen. Dit laatste mogelijk om abonnements-kosten te besparen.
Antonio
1: Laat verkopers van huis tot gaan en aanbiedingen doen voor “losse” nieuwe bladen. 2: Biedt losse “oude” tijdschriften in goede staat aan tegen een redelijke prijs via on-line bestelling. Wél een minimale bestelling. Een kleine vergoeding voor de bezorging is zeker op z’n plaats. 3: Maak reclame. Met een stand zowel oude als nieuwe tijdschriften verkopen bij supermarkets, tankstations, op treinstations etcétera. Doe iets, niet met gekruiste armen zitten wachten totdat het tij zal keren en beter zal worden. Ik zoek al maanden oude (roddel) tijdschriften, maar kan ze nergens kopen. Ga met de tijd mee. Klanten hebben niemand nodig. Het is tijd om klanten te benaderen en aanbiedingen te doen. Het is “nog” niet te laat. Wakker worden, kom bij, wees nuchter. Don’t worry, be happy.
Eduardo Antonio Rodriquez González Perez- de Ayalá.
Met vriendelijke groet, en heel veel succes.