Deel dit artikel
-

Oprichter Bax-shop: ‘Hoe lokaler, hoe beter’

Online muzikantenwinkel Bax-shop expandeert in Europa, opent fysieke winkels en heet tegenwoordig Bax Music. Omnichannel, maar wel met een scherpe focus. “Wie zich in een niche begeeft, moet een superspecialist zijn”, zegt mede-eigenaar Jochanan Bax.

Er lijkt geen einde te komen aan het succesverhaal van de ondernemende broers Jochanan en Nathanaël Bax. Met Zeeuwse nuchterheid bouwen ze voort aan hun webshop voor instrumenten, dj-gear en andere muzikale accessoires. Deze zomer openden ze een fysieke winkel van zevenhonderd vierkante meter in Amsterdam, vlak nadat nieuwe webwinkels van start zijn gegaan in Spanje en Italië.

Ondertussen ging ook de huisstijl op de schop. “Ons logo met dat winkelmandje was hoognodig aan vervanging toe”, lacht Bax. “Vroeger moest je echt vertellen dat je een wébwinkel was, terwijl men tegenwoordig van elke winkel gewoon verwacht dat hij ook een webshop heeft.”

De nieuwe naam Bax Music dekt volgens de naamgever beter de lading. “Je kunt er meerdere labels onder hangen, van een reparatieservice tot een platenlabel. Waarmee ik niet wil zeggen dat we inderdaad die plannen hebben. Nieuwe extensies moeten wel te maken hebben met e-commerce en muziek.”

Stofzuigers
Een generalist is het allerlaatste dat Bax wil worden. “Wij gaan nooit sportspullen of stofzuigers verkopen. Bij ons draait het om muziek, maar daarbinnen kun je best verbreden. Het uitgangspunt is altijd hoe we op de wensen van onze consument kunnen inspelen. Een generalist kan misschien ook wel hetzelfde setje snaren aanbieden, maar hij heeft er geen advies bij en ook nooit zoveel soorten snaren als onze webwinkel.”

De fysieke Bax-winkels hebben een ander doel: beleving. Na Goes en Antwerpen kwam begin dit jaar Rotterdam erbij en deze zomer Amsterdam. “Ons doel is om dichter bij de klant te zijn. Niet zomaar wat doosjes neerzetten, maar een super-ervaring, met goede koffie en een drumhok.”

Bax is zelfbewust, maar blijft beducht op concurrenten. “Er zijn altijd kapers op de kust. Dat is ook goed, want concurrentie houdt je scherp. De echte concurrenten zijn trouwens internationaal actief.” Is dat ook de reden voor de eigen expansie? “Ik geloof in de schaalvoordelen. Op een gegeven moment bereik je het plafond in een land en moet je verder kijken.”

Gedoseerd groeien is het devies, waarbij Bax Music inmiddels toch alweer in zeven landen actief is. “Hoe lokaler, hoe beter. Dus openen we kantoren op locatie met eigen vertalers en productspecialisten. Ik sluit niet uit dat we in die landen ook fysieke winkels gaan openen.”

Amazon
Voor Bax is het geen doel op zich om in zo veel mogelijk landen aan de slag te gaan. Datzelfde geldt voor het openen van fysieke winkels. “Ik weet niet of de combinatie van bricks en clicks echt altijd een must is. Mij hoor je ook nooit zeggen dat pure players niet zullen overleven. Wel ben ik er heilig van overtuigd dat het een lastig verhaal wordt als je alleen fysieke winkels beheert. Ik geloof in focus. Wie zich in een niche begeeft, moet een superspecialist zijn. Dan moet je echt gaan voor exclusieve producten en een excellente service bieden.”

Bax is niet bang om nieuwe dingen uit te proberen, maar deinst er evenmin voor terug om ergens weer mee te stoppen. “Dat vinden veel bedrijven in e-commerce lastig. Een beslissing heroverwegen zien zij als een teruggang in service. De basisvraag is echter: wat is goed voor jouw bedrijf? Accepteer dat iemand anders soms ergens beter in is.”

Zelf stopte hij met deelname aan marktplaatsen als Amazon en bol.com. “We draaiden daar 2,5 miljoen euro omzet, maar het leverde geen terugkerende klanten op en onder aan de streep hielden we er weinig van over. Daarom zijn we er dit voorjaar mee gestopt.”

* Dit artikel verscheen eerder in het septembernummer van Emerce magazine (#151).

Foto: Frank Ruiter

Deel dit bericht

15 Reacties

Peter

Sorry Jochanan, ik zou dan eerst eens beginnen om te voorkomen dat mensen zo lang moeten wachten bij de afhaalbalie, dit is een regelrechte ramp, in de tijd dat je moet wachten kun je wel 5 koppen koffie drinken. Er komen soms wel 4 medewerkers voorbij sloffen maar niemand die je helpt, meestal is er ook totaal niemand achter die balie en als je klaagt krijg je een tegoedbon van €10,- wat natuurlijk een lachertje is.

Jochanan Bax

Hoi Peter,

Dit is inderdaad niet goed, zou je me kunnen mailen op jb@bax-shop.nl ? Ik heb nog wat vragen.

Ed

De helpdesk zou ook eens gereorganiseerd mogen worden met permanente bezetting. Duurt soms dagen eer je antwoord krijgt en steeds van iemand anders. Voer een chatmogelijk in ofzo. Brengt zeker weten meer omzet op.

Paul

Beetje flauw om hier klachten te gaan droppen jongens. Dit is toch gewoon een mooi verhaal?!

Kjeld

Hier een vaste klant van Bax-Shop.
Heb er altijd veel besteld (veel roze pennen in huis)
Nooit problemen gehad.

Wel merk ik dat ik ook bij de Europese concurrentie Thomann
https://www.thomann.de/nl/index.html
aan het shoppen ben. Kortom ik denk dat de concurrentie niet bij Amazon of Bol is.

Dennis

Bax is destijds heel mooi ingesprongen op het gat dat Feedback (nu Key Music) destijds liet liggen. Samen met Thomann zijn ze toonaangevend in Europa wat betreft muziek gear. Voorheen beviel de uitstraling mij niet helemaal (ik ben gitarist en vond het teveel DJ), maar dat is de laatste jaren flink aangepast.

Bart

Ik hoor vaak negatieve verhalen over het behandelen van werknemers, dat is wel iets voor Bax om in de gaten te houden. Desalniettemin erg knap wat de broeders BAX hebben neergezet. Top winkel, ik kom er graag!

Themodel

Enkele dagen geleden eerste keer naar winkel in Goes geweest, nagedacht over serieus dure aankoop, wilde deze week terug gaan, maar na bericht over ontslag op staande voet van personeel heb ik echt geen zin meer om daar mijn centen naar toe te dragen.Een bedrijf bouw je samen op met je personeel niet ten koste van je personeel dat wreekt zich vroeg of laat, dus liever geen Amazon toestanden.

Henk de Vries

Lees op http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/deel-bax-personeel-blijft-op-non-actief-1.6327843 wat er daar allemaal gebeurd en dat is nog maar het topje van de ijsberg! Ik ben ook verbaast dat er niet meer media zijn die zich verdiepen in de schandalige werkomstandigheden daar in Goes. Deze werkgever (lees Jochanan Bax) begrijpt niet dat als je je personeel fatsoenlijk behandeld je er veel meer voor terug krijgt!

Martijn

Het is wel hilarisch dat “reparatieservice” als optie wordt genoemd, want als je een keer te maken hebt met bax-shop en een defect product, dan ben je in de hel beland. Zit er op dit moment midden in. Medewerkers die zeggen terug te bellen en dit structureel niet doen, en al het personeel heeft zeer veel begrip en excuses voor de vele, vele zaken die misgaan, maar bij begrip houdt de service op. Doffe ellende!

Peter

Goed gesprek gehad met Jochanan, merk toch nu wel dat ze bezig zijn met de negative dingen, in eider geval wordt er naar geluisterd, ga zo door Bax.

niemand - anti-b

wacht maar de beerput gaat komende 4 weken echt open en dan is het einde 😉 na een gebeurtenis jl dat gaat in de tonnen lopen

Erwin Boogert

Wil je je nader verklaren? Kan ook – vertrouwelijk natuurlijk – via erwin@emerce.nl

Aad Moret

Heeft u wel eens de reviews van de klantenservice van BAX shop doorgenomen? 95% negatieve reacties. BAX is niet alleen slecht voor het personeel, maar ook voor de klant.

Een jarenlange BAX klant. Nu ex.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond