Pan-Europees iDEAL-systeem nog ver weg
Het kan nog jaren duren voordat Nederlandse consumenten bij buitenlandse webwinkels met iDEAL kunnen betalen. De betaalvoorkeuren en gehanteerde systemen zijn in Europa te afwijkend voor snelle harmonisatie.
Het uitblijven van een pan-Europese standaard voor internetbetalen via de bank staat internationale handel in de weg. Nederlanders kopen volgens de Europese Commissie weinig over de grens. En als ze dat al doen, kiezen ze makkelijker voor een Amerikaanse gigant dan een Europees shopje.
Wat de Nederlandse consument betreft komt er snel een internationaal bruikbare uitvoering van iDEAL. “Veertig procent van de Nederlanders wil bij buitenlandse webwinkels hiermee kunnen betalen”, zegt Max Geerling van Currence. “Dertig procent geeft voorkeur aan de creditcard en dertien procent wil PayPal.” De pan-Europese realiteit is dat Nederlanders in 58 procent van de gevallen met credit card betalen en een kwart met PayPal.
Currence toonde vorig jaar met banken in Duitsland en Oostenrijk aan dat het Nederlandse iDEAL-systeem in internationaal verband kan werken. De proof of concept slaagde en ligt nu ter beoordeling bij de Europese Commissie, die zich nu een beeld aan het vormen is over de financieel-digitale weg vooruit. Immers, zo lang consumenten niet goed elders in Europa kunnen betalen is er geen sprake van een interne markt.
Geerling schetst dat PayPal voor lokalen aankopen in Nederland in vijf procent van de gevallen wordt gebruikt, maar in Duitsland en Engeland is dat respectievelijk 26 en 23 procent. En in Zweden geeft men de sterk voorkeur aan een soort eenmalige incasso.
“Er zijn maar weinig op bancaire systemen gebaseerde mechanismen die aansluiten op de wens van de Nederlandse consument”, aldus de expert van Currence. “We zijn nog ver verwijderd van harmonisatie van de online betaalsystemen.” Daarbij tekent Geerling wel aan dat de Europese Commissie het vermogen heeft de markt met een harde duw in een bepaalde, harmoniserende richting te duwen. Of dat gaat gebeuren, staat nog niet vast.
Payment service providers kunnen eren vereffenende rol spelen op de Europese markt, door als tussenpersoon zo veel mogelijk betaalsystemen te ondersteunen. Deze partijen waren vorige week dan ook tot de prominentst aanwezigen tijdens de Webwinkel Vakdagen, gerekend naar de positie en omvang van de stands.
Geerling ziet PayPal ook als een goed alternatief voor de consument die internationaal wil betalen, omdat het systeem internationaal breed wordt geaccepteerd. En hij benoemt eMaestro en EBA MyBank als praktische routes naar de toekomst. IDEAL richt zich op interoperabiliteit met MyBank, maar zit net als de rest van de markt te wachten op meer specificaties. Die zouden komende zomer naar voren moeten komen in een geplande pilot.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Marcel G.
“Currence toonde vorig jaar met banken in Duitsland en Oostenrijk aan dat het Nederlandse iDEAL-systeem in internationaal verband kan werken. De proof of concept slaagde”
Waaruit blijkt dit? Ik zie geen cijfers die de conclusie ondersteunen. In de praktijk kom je iDEAL nergens tegen bij Duitse webshops, in het genoemde interoperatibility model. Het kan misschien technisch wel correct werken, maar zolang het niet gebruikt wordt is het geen succes.