Pornoboer mag domeinnaam Bulldog.com houden
Een porno-exploitant mag de domeinnamen Bulldog.com en Buldog.com houden en hoeft ze niet over te dragen aan coffeeshophouder Henk de Vries. Dat heeft het Hof in Den Haag deze week bepaald.
Het merk en het teken The Bulldog werden aanvankelijk door uitbater Henk de Vries – ooit begonnen als dealer van wiet op het popfestival van Kralingen in 1970 – gebruikt voor het café ‘The Bulldog’ dat sinds begin jaren tachtig gevestigd is aan het Leidseplein in Amsterdam. Het merk wordt sindsdien ook aangewend voor de exploitatie van bars, restaurants en hoteldiensten, toeristische fietsenverhuur, merchandising en zogenoemde energiedrankjes.
In de jaren negentig werden domeinanamen Bulldog.com en Buldog.com door Netcom Service gedeponeerd voor pornografische waren en diensten. Hij gebruikte zelfs een (min of meer) gelijkend beeldmerk. De Vries stond niet toe dat Netcom Service handig meelifte op de bekendheid van The Bulddog en betrok de ondernemer daarom in een domeinnaamprocedure bij het WIPO Arbitration and Mediation Center die hij won. De domeinnamen moesten in 2004 worden overgedragen, waarna De Vries er vele jaren niks mee deed.
Netcom Service probeerde uit alle macht zijn domeinnamen terug te claimen. Eerst tevergeefs bij domeinnaamuitgever Network Solutions, daarna bij de rechtbank. Die oordeelde dat er geen sprake was van inbreuk en dat de namen weer terug naar Netcom Service moesten. Sinds 2009 is Bulldog.com weer een pornosite.
De slepende affaire is jaren deze week geëindigd bij het Hof. De Vries vorderde in hoger beroep de vervallenverklaring van de merken, maar de rechtbank heeft de vordering afgewezen. De precieze mate van bekendheid van het merk The Bulldog is volgens het Hof niet goed vast te stellen, en ook de door De Vries aangevoerde getuigen wisten de rechters niet te overtuigen. Volgens Het Hof zijn de diensten van Netcom Service voldoende onderscheidend.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Wil
TheBulldog.com is wel van The Bulldog en dan verbaast het me niet dat toen ze Bulldog.com hadden er niets specifieks mee deden.
Paul Haarman
Lastige zaak inderdaad. Ik denk inderdaad dat de onderscheidendheid doorslaggevend moet zijn. Op zich denk ik dat The Bulldog niet bij de pakken neer moet gaan zitten. Er is niet zoveel verloren. Er zijn zoveel extensies en combinaties op een domein te maken dat er altijd sprake van inbreuk kan zijn. 1 zaak staat wel vast. Als Bulldog een geregistreerde merknaam is (en dat moet dan op een bepaald product, productgroep of branche vallen), dan mag daarop geen inbreuk gemaakt worden. Misschien een goede tip voor Netcom: registreer dit als merknaam voor porno, als dat op dit vlak kan.
Thomas
Bulldog is een hondenras, het lijkt me sterk dat een claim op zo’n domein stand kan houden door een ‘coffeeshop’ die de naam ook voert. First come first serve in dit geval.