RTL gaat online nieuws ontsluiten op basis van postcode
RTL gaat onder de noemer Buurtfans online nieuws ontsluiten op basis van postcodes. Dat maakte RTL baas Bert Habets bekend op Journalistiek On Demand, het congres dat de NOS vandaag in Utrecht organiseerde naar aanleiding van de zestigste verjaardag van Het Journaal.
RTL gaat er binnen twee weken meer over vertellen, beloofde Habets. Hij noemde de nieuwe onlinedienst in een discussie over on demand nieuws. Met de online dienst wil Habets vooral millennials bereiken.
Journalistiek on Demand ging vooral over nieuwe online technologie die de journalistiek steeds meer bepaalt. Giselle van Cann, plaatsvervangend hoofdredacteur van NOS Nieuws, vertelde dat Het Journaal tegenwoordig speciale sociale media-redacteuren heeft. “Die hadden we drie jaar geleden niet.”
Piet Bakker, Lector Journalistiek van de Hogeschool Utrecht, ziet grote verschuivingen als het om nieuwsconsumptie gaat. Ouderen, de 50-plussers, zijn meer gaan kijken in de afgelopen jaren. De middengroep – 35 tot 50 – was stabiel tot 2014 en daalde het laatste jaar. Bij alle jongere groepen is de daling al eerder ingezet, maar ook daar wordt 2015 een fikse extra daling waargenomen. “Voor jongeren is het nieuwsmedium de smartphone.”
Nieuws en journalistiek wordt steeds meer techniek, schreef Bakker vandaag nog. ‘We gaan alles proberen: drones, gebruikers video laten laten (NUlive, Periscope, Meerkat), 360-graden, liveblogs, podcasts (weer helemaal terug), vlogs, wearables (Apple Watch, Google Glass, sensors, chips), robots die nieuws vinden, schrijven en plaatsen (en samenvatten en fact-checken), personalised news (NRC) en geolocatie-nieuws. En heel veel analyse van cijfers, gebruik en doelgroepen. We weten bijna alles van de digitale gebruiker en gaan dat uitnutten.’
Nieuws zal volgens Bakker ook op ongeveer alle platformen te zien zijn. Op Twitter en Facebook (Instant Articles), op Instagram en Snapchat, op YouTube. Vooral mobiel. En natuurlijk ook traditioneel: radio en tv.
‘Ga experimenteren,” benadrukte Pim van der Feltz, CEO van Google Benelux, dat met diverse media samenwerkt. “Wij doen niets anders. Je moet niet bang zijn om te falen. Je moet er juist zoveel mogelijk van leren.”
Vivian Schiller, media consultant en voormalig CEO van de Amerikaanse publieke radiozender NPR en voormalig hoofd Nieuws van Twitter, adviseerde redacties om zoveel mogelijk met programmeurs te werken. “Tot voor kort kwamen redacteuren met ideeën, programmeurs moesten de vertaalslag maken. Dat is echt anders geworden.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond