Deel dit artikel
-

Ruilmarkt voor e-tickets gelanceerd

Maandag werd de site die al enkele weken stilletjes draaide formeel gelanceerd: TicketSwap voor tweedehands e-tickets. Geboren uit persoonlijke frustratie, zeggen de Nederlandse initiatiefnemers.

Ze moeten nog zien hoe het gaat lopen, dus de app die ze willen maken moet nog even wachten, al was het maar omdat de mobiele betalingen met iDEAL beperkt zijn, maar de drie oprichters vonden dat de site er nu moest komen.

“Toen ik afgelopen zomer een e-ticket voor Lowlands verkocht via internet, wilde de koper bij mij thuis langskomen om de transactie te doen. Zo kon ik op haar telefoon meekijken tijdens het overmaken van het geld. Erg omslachtig, maar het ging nou eenmaal om een hoop geld.”

Hans Ober (24) en zijn twee vrienden Ruud Kamphuis (25) en Frank Roor (26) vonden dat dat beter kon. TicketSwap lost het probleem op van een onveilige transactie tussen koper en verkoper. Kopers van een tweedehands e-ticket rekenen af met iDEAL en ontvangen direct het e-ticket per e-mail.

De verkoper uploadt daartoe zijn e-tickets en bepaalt de verkoopprijs. Vervolgens hij de e-tickets aanbieden aan een koper of promoten via Facebook. Na het plaatsen van de advertentie, krijgt de verkoper een eigen verkooppagina. Kopers rekenen via deze verkooppagina direct af met iDEAL en ontvangen de tickets per e-mail.

Op TicketSwap hebben kopers en verkopers verplicht een Facebookaccount nodig. Om nepaccounts te weren, ziet de koper hoeveel vrienden de verkoper heeft. Daarnaast is het bankrekeningnummer van de verkoper bekend bij TicketSwap. Mocht het misgaan dan wordt de rekening van de koper bij TicketSwap geblokkeerd. “Mensen hebben doorgaans maar één bankrekening”, zegt Ober. “Het risico op herhaling is niet groot.”

Na afloop van het evenement vraagt TicketSwap de koper om de verkoper te beoordelen. Positieve beoordelingen worden zichtbaar op het profiel van de verkoper. Op deze manier ontstaat een sociale controle en zien kopers of een aanbieder betrouwbaar is. Bij negatieve beoordelingen zal TicketSwap eventueel passende maatregelen nemen.

Bij TicketSwap zijn handelaren niet welkom en is de maximale verkoopprijs 120 procent van het originele aankoopbedrag. Dit is in lijn met de wetgeving, waar jaren voor gelobbyd is door de ticketbranche, maar nog niet van kracht lijkt te gaan, zegt Ober.

Oprichters van TicketSwap proberen nu in contact te komen met de ticketbedrijven. Het opnieuw genereren van een doorverkocht e-ticket is een mogelijke vervolgstap. Ober tegen Emerce: “Er is door enkele partijen al wel positief gereageerd, maar wij moeten ons wel gaan bewijzen.”

Voorlopig blijft het aanbod beperkt tot e-tickets voor concerten of evenementen. Ober: “We richten ons op jongeren, die gebruiken meestal hun smartphone om een kaartje voor een concert te kopen.”

Deel dit bericht

9 Reacties

Arne

Zeer leuk gevonden!

Joris

Top idee, helemaal voor.

Joost

Zoiets bestaat toch ook al voor reistickets? http://www.re-ticket.com of heb ik het mis?

RichardvanW

Zeer goed initiatief en tevens goed offensief tov alle secundaire ticket verkoop sites!!

Met name de max. 120% verkoopprijs tov de reguliere verkoopprijs is onderscheidend!

Frederique

Handig! Ik zal vanavond eens kijken of ik iemand blij kan maken met mijn kaartjes voor Bruce Springsteen nu ik zelf niet kan gaan.

Jefry

Leuk initiatief!

Wel is een Facebook account verplicht, en jammer dan als je weinig duidelijke vrinden hebt die overigens ‘worse case’ ook nep kunnen zijn..

Verder vraag ik mij toch af hoe veilig is dat met tickets waarbij soms moeilijk te herkennen is of deze correct uitgegeven zijn, zelfs met barcode?

Maar los van alle securiteit > Top idee 🙂

Bart

De bottleneck is hier het verplichte facebookaccount. Niet iedereen heeft Facebook en niet iedereen wenst bij verkoop van e-tickets achterhaald te kunnen worden door anderen. Daarnaast hoeft Facebook niet de leidende sociaalnetwerksite te blijven.

Frank Roor

@Jefry Wij zijn in gesprek met de ticketbedrijven over een koppeling. Zodra we kunnen controleren of een barcode geldig is en vervolgens bij de verkoop een nieuw e-ticket uit kunnen geven, dan is het systeem waterdicht. Iets waar we mee bezig zijn dus 🙂

@Bart Je hebt zeker gelijk, maar voor nu biedt dit ons een soort ‘sociale controle’ en zegt het iets over de betrouwbaarheid. Zie mijn reactie aan Jefry. Zodra een dergelijke koppeling aanwezig is, gaan we zeker Facebook niet meer verplicht stellen.

Jefry

Goed bezig Frank!

Tip> evt in jullie faq duidelijk vermelden dat bij fraude of anderzijds manipulatie van e-tickets aangifte gedaan wordt bij de politie. (voorkomen beter dan genezen)

Meer mensen lezen faq dan de voorwaarden indien je het daar hebt staan.

De site oogt netjes en overzichtelijk> veel succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond