SBS gaat tweede scherm aan zenders koppelen
De SBS-zenders SBS 6, Net 5 en Veronica gaan meer inzetten op het tweede scherm, oftewel content voor tablets. Dat vertelt Edwin Valent, die sinds kort de digitale activiteiten van SBS Broadcasting leidt, in Spits.
SBS wil transformeren van een tv-bedrijf naar een full-mediabedrijf. Onder leiding van Valent wordt er daarom momenteel hard gewerkt aan drie primetime second screen kanalen. Er komt één second screen per zender. Dus één voor SBS6, één voor Veronica en één voor Net5. “We zorgen ervoor dat iedereen die internet heeft onze ’ruimere kijkervaring’ kan consumeren, daarom is het beschikbaar via internet op de laptop of pc, apps voor iPad en iPhone en later ook op androidphones en -tablets.”
SBS kiest voor een andere aanpak dan RTL4. Als je een app voor slechts één tv-programma maakt, krijg je volgens Valent hetzelfde ’probleem’ wat nieuwe tv-programma’s kennen: “je moet heel hard roepen ’kom kijken’ en met een beetje geluk heb je na een week of tien een piek qua kijkers in de laatste aflevering. Maar daarna is iedereen weer weg.”
Uit onderzoek van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) blijkt dat zestig procent van de Nederlandse tabletbezitters het apparaat wel eens tijdens het televisiekijken gebruikt, maar het slechts af en toe daadwerkelijk gebruikt voor activiteiten die te maken hebben met het programma dat wordt gekeken. In zeventig procent van de gevallen is men vooral aan het multitasken (mailen, surfen of internetbankieren).
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Remo
Absoluut interessante ontwikkeling. Meteen alle achtergronden, bronnen en aanvullende informatie beschikbaar bij een onderwerp. En natuurlijk ook commercieel .. productplacements met directe links naar de betreffende producten. Leuke stoel van Lundia, wat kost die? Ik laat me verrassen 🙂
Jeroen Bos
Ik ben erg benieuwd hoe het commissariaat vd media dit fenomeen gaat bekijken. Is het TV of is het internet waar “geen” eisen worden gesteld aan reclame druk? Mooie nieuwe kansen voor adverteerders ook! Location based is dan helemaal een mooie optie met clickable video content etc.Wow, ik word er zelf enthousiast van 😉
Remy steijger
Zeer interessant. Ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Nu nog leuke programma’s want ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik op SBS6 heb afgestemd.
Chris Overeen
Boeien. Nog meer reclame en hersenloos gebabbel waar niemand op zit te wachten. Behalve hersenloos babbelend Nederland dan…