Silvio de Groot (ex-Lycos) nieuwe directeur Ad Pepper
Silvio de Groot, voormalig directeur bij Lycos, is sinds begin deze maand managing director bij Ad Pepper Media in de Benelux. De Groot vertrok in mei dit jaar bij Lycos omdat hij "toe was aan een nieuwe uitdaging". Hij wil nu Ad Pepper gaan omvormen tot wat hij noemt 'een revenue service provider'. Een positie in de Nederlandse top drie van online advertisingbureaus is daarbij het doel.
De Groot was in 1997 betrokken bij de opzet van Lycos in Nederland. Onder zijn verantwoordelijkheid groeide Lycos Nederland uit tot een bedrijf met twintig medewerkers, en startte de portal zustersites zoals Tripodnet.nl (online community), Commundo (gratis internettoegang) en Hotbot . Na vier jaar Lycos vond De Groot het "tijd voor iets anders".
Ad Pepper is een bureau voor online advertising en heeft net als andere, grotere spelers in die markt een netwerk van sites waarop geadverteerd kan worden. Het bureau is onderdeel van het Duitse beursgenoteerde Ad Pepper, dat vertegenwoordigingen heeft in dertien Europese landen. Bij het Nederlandse kantoor werken vijf mensen. Vorig jaar behaalde het gehele netwerk een omzet van 15,3 miljoen euro, met een verlies (voor rente, belasting en afschrijvingen) van 9,6 miljoen euro.
In Nederland staat Ad Pepper momenteel "ergens in de top tien", zegt De Groot, maar zijn doel is het om Ad Pepper "een positie binnen de top drie te geven". Nederland fungeert binnen het internationale Ad Pepper netwerk momenteel als een proefgebied. De Groot spreekt over Ad Pepper als een 'revenue service provider', naar het voorbeeld van een application service provider (asp). Het idee is om naast banners diverse toepassingen aan te bieden waarmee sites hun bezoekersaantallen kunnen laten toenemen en geld kunnen verdienen.
De Groot verwijst naar de situatie bij Lycos. De samenwerkingsverbanden die Lycos aanging zorgden ervoor dat de site content kreeg, extra inkomsten uit commissies en meer bezoekers. De Groot noemt als een voorbeeld, dat ook geschikt zou zijn voor bij Ad Pepper aangesloten sites, het aanbieden van "trendgevoelige producten" zoals beltonen. Met name sites voor jongeren zouden hiermee extra inkomsten kunnen krijgen. Concrete voorbeelden van wat de sites gaan doen kan De Groot nog niet geven, hij is nog in gesprek met een aantal van hen. "Animo om op deze manier te werken is er bij de klanten."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Bas van de Haterd
in een dalende markt proberen een behoorlijk marktaandeel te winnen. En dan ook nog een "nieuwe producten" lanceren. Nou, ik geef het hem te doen. Of er moet veel geld aanwezig zijn, wat ik betwijfel, of hij moet wel een heel briljant persoon zijn. Ik denk dat online advertentiebureau's zich meer zouden moeten integreren met offline media bureaus om zo een completer aanbod te geven. Zodat de huidige grote adverteerders meer geld in het internet stoppen en zo het internet winstgevender kan worden. Dan komt de vraag naar nieuwe initiatieven vanzelf.
watcher
Appels en peren…….het blijft leuk in deze markt. Beste Bas, Adpepper is een verkoop organisatie ( zij verkopen bijvoorbeeld bannerruimte), een mediabureau is een inkoop organisatie, bijvoorbeeld AdValue, zij vertegenwoordigen de adverteerder.Deze integreren is net zo iets als een fusie tussen de STER en media exposure en dan vragen of ze een goede tv planning voor je kunnen doen. totaal andere belangen die door deze partijen worden vertegenwoordigd. lijkt me dus zeer vreemd om dit te integreren.