Smartphonehoesjes.nl: ‘We moeten blijven groeien’
De omzet van Smartphonehoesjes.nl verdubbelt elk jaar. Om die groei verder aan te jagen betreedt de webshop voor telefoon- en tabletaccessoires nu ook de zakelijke markt. “Het is vooruit of heel hard achteruit in onze branche”, aldus mede-eigenaar Marcel Hooft.
In de maand dat Smartphonehoesjes online ging, begonnen zeker tien Nederlandse concurrenten een vrijwel identieke webshop. Die zijn inmiddels al lang weer verdwenen, samen met honderden andere online winkels voor hoesjes en telefoonaccessoires. Van Hoofts omzet verdubbelde ondertussen met de regelmaat van de klok, waardoor zijn bedrijf inmiddels ‘met afstand’ de grootste Nederlandse speler in deze niche is.
Trendgevoelig
“Belangrijkste onderscheid met de 99 procent die na een paar maanden weer afvalt, is de samenwerking met mijn twee broers”, vertelt Hooft. “Alle drie hebben we ons eigen specialisme op belangrijke online retailpijlers. Mijn broer Martijn, die ook met het bedrijf is begonnen, concentreert zich op het uitbouwen van ons assortiment en ons huismerk. Stefan gaat over het logistieke proces, en ik ben verantwoordelijk voor IT en marketing. Overleg doen we eigenlijk alleen op hoofdlijnen. We zijn als het ware een super-CEO die zichzelf in drieën heeft geknipt.”
Gezamenlijk namen de broers ook enkele belangrijke beslissingen om de gestage groei verder aan te jagen. “Tot vorig jaar kwam die uitsluitend van de verkoop van hoesjes voor telefoons en tablets”, aldus de mede-eigenaar. “Wij zijn echte nichespecialisten, met vijf medewerkers die fulltime in contact staan met producenten en wholesalers. Het gaat bij ons om zeer trendgevoelige producten die een kwartaal keihard kunnen lopen om daarna volledig weg te zakken. Ondanks dat wij alles meten, moet je daar ook echt gevoel voor hebben. Daarbij hebben we inmiddels een strakke logistieke organisatie opgezet en hebben we nauwe banden met verschillende producenten, onder meer in China.”
Goud
De beslissing om zelf te gaan produceren, was een simpele rekensom. “Je pakt dan immers een veel grotere marge. In eerste instantie verkochten we de eigen productie als white label, maar als je die goed in de markt wilt zetten, kun je er beter een naam aan hangen. En dus positioneren we ons huismerk Selencia onder het kopje ‘kwaliteit tegen een redelijke prijs’. Daar zit immers volume in, en dat heb je nodig, wil je in China produceren. Om de kwaliteit goed te monitoren, zit daar doorlopend minimaal een van onze medewerkers.”
Inmiddels begroet Smartphonehoesjes ‘vele tienduizenden’ unieke bezoekers per maand. Die daar sinds vorig jaar ook talrijke accessoires – van adapters tot screenprotectors en selfiesticks – aantreffen. “Wij zagen die vraag sterk groeien via onze klantenservice en de zoekopdrachten op de site”, aldus Hooft. “Die data is goud waard bij de uitbouw van ons assortiment. Ons huidige assortiment van dertigduizend producten willen wij over twee jaar hebben verdubbeld.”
Maatwerk
Ondertussen staat het drietal op het punt om een nieuwe, geheel op de b2b-markt gerichte webshop te lanceren. “Wij kregen al steeds meer zakelijke klanten met specifieke wensen. Dan gaat het bijvoorbeeld om garages die graag een magnetisch hoesje willen of een speelgoedproducent die hoesjes voor kinderen bestelt. Onze eigen productie en logistiek waren daar reeds op afgesteld. De b2b-shop is in die zin de logische stap.”
Hooft heeft groot vertrouwen in het aanstaande succes van Smartphonehoesjeszakelijk.nl. “Uit onze analyse blijkt dat de concurrentie namelijk nog achterloopt op service en technologiegebied. Ook zakelijke inkopers hebben echter steeds meer behoefte aan een gelikte b2c-gebruikservaring. Zoals de mogelijkheden om snel en eenvoudig specificaties voor maatwerk door te voeren. In een markt waarin veel websites zelfs nog niet responsive zijn, loop je dan al snel voorop. Vervolgens zullen we ook de stap naar Europa maken. Want als je in onze branche niet hard blijft groeien, word je vanzelf opgevreten.”
* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#145)
Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond