Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org eist storingvrij iDEAL

De branchevereniging voor webwinkels Thuiswinkel.org wil volgende maand nieuwe garanties van de banken voor een storingvrije iDEAL. De webwinkels zijn de vele storingen zat.

De afgelopen dagen werden klanten van de Rabobank getroffen door een storing met iDEAL, die vijf dagen aanhield. Gebruikers zagen een foutmelding, maar er werd wel geld van de rekening afgeschreven. Ook bij SNS, ASN en Regiobank haperden de afgelopen weken de iDEAL-betalingen.

Thuiswinkel.org wil nu afspraken over de afwikkeling van storingen, de gegarandeerde tijd dat iDEAL storingvrij moet zijn en over de onderhoud van het systeem.

De banken vinden het gevraagde convenant nogal prematuur, zo liet een woordvoerder van ABN AMRO gisteren aan De Telegraaf weten. Maar in maart van dit jaar heeft Thuiswinkel.org al aangedrongen op een prestatiecontract. Webwinkeliers kunnen op basis van dat contract een schadevergoeding indienen bij storingen. Communicatie over iDEAL-storingen vindt plaats via een centraal informatiesysteem waar webwinkelier toegang toe hebben. Ook dat moet verbeterd worden.

Ondanks de storingen neemt het gebruik van iDEAL toe. In oktober registreerde Currence, het bedrijf achter het betaalsysteem, tien miljoen transacties.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond