Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org wil maatregelen tegen Chinese webwinkels

Thuiswinkel.org wil dat er een dam wordt opgeworpen tegen Chinese webwinkels die spullen tegen bodemprijzen naar Nederland versturen, zoals Alibaba.

De brancheorganisatie spreekt van oneerlijke concurrentie omdat de webwinkels alle steun krijgen van de Chinese overheid. Het gaat daarbij volgens hem om gunstige tarieven voor het verzenden van bestellingen. ‘Daardoor kunnen ze voor een habbekrats producten aanbieden, vaak zelfs zonder verzendkosten’, zegt directeur Wijnand Jongen tegen Het Parool.

Het is voor Nederlandse webwinkels vaak duurder om spullen naar België te sturen, dan het voor Chinese webwinkels is om hun producten naar Europa te zenden.

De organisatie wil dat het ministerie van Economische Zaken maatregelen neemt om zulke oneerlijke concurrentie te voorkomen.

Overigens wijst een steekproef van Het Parool uit dat de dienstverlening erg wisselvallig is. Van tien bestelde artikelen was de helft na anderhalve maand nog altijd niet gearriveerd.

Deel dit bericht

5 Reacties

Dick

Je kon erop wachten. Dit lijkt me echter meer iets voor de douane en marechaussee qua invoerrechten, overige belastingen en veiligheid. Zeuren om bescherming van Alibaba is net zoiets als de kranten die vroegen om staatssteun jaren geleden. Als je de concurrentie niet aankunt is je verdienmodel en onderscheidend vermogen niet sterk genoeg. Daar hoeft een consument niet voor te betalen, dat is je ondernemersrisico. Productie en banen in de productie komen niet meer terug, we moeten slimmer worden met zijn allen. Wees adaptief. Schreeuw minder, doe meer, past u aan en evolueer.

Enige voorlichting aan consumenten zou wel handig zijn. Het is wachten op de eerste gek die denkt dat omdat hij 1000 traangasgranaten kan bestellen via Alibaba dat het ook legaal is.

Sam

Er zijn nauwelijks webshops die de veelal superhandige kleine producten uit China aanbieden. En als ze dat wel zouden doen, dan verkopen die heus wel, want genoeg mensen hebben geen zin om 3 weken te wachten. En dat de helft van de producten niet aan zou komen, dat is echt leugen om wantrouwen te creëren. Ik ben zelf bezig met een webshop en ik ga daar ook dergelijke producten aanbieden. Haal je het liever zelf uit China en wil je niet dat de verkoper zich aan Nederlandse wetgeving hoeft te houden, dan moet dat kunnen. Verder ben ik zelf hartstikke blij dat ik prive goedkoop producten uit China kan halen.

Z.Eur

Daar is onze geliefde ‘PostNL’ weer!
Jarenlang hebben ze op elke mogelijke manier gepoogd om verzenders de hoofdprijs te laten betalen voor een bijna schandalige service. Na het afschaffen van de zeepost en de SAL post kan je als klant enkel nog maar met de super-deluxe-premium tarieven tegen achterlijke prijzen je pakketjes versturen. Het kost mij een kwart van de kosten om hetzelde pakket terug naar NL te suren. En dan natuurlijk nog maar hopen dat je pakketjes heel aankomen want met het afschaffen van alle verzendmogelijkheden is ook de service direct overboord gedonderd. Natuurlijk maar hopen dat ook de inhoud er nog steeds in zit als de ontvanger het pakket krijgt want dat er diefstal plaatsvindt in de sorteercentra wil er bij PostNL al helemaal niet in. (Want dat je pakket opeens met PostNL plakband is dichtgetaped wil natuurlijk niets zeggen).
Alles wat PostNL uitkraamt over service is gewoon standaard in veel andere landen en als je veel gebruik maakt van post in het buitenland dan besef je pas wat een trieste treurige boel PostNL ervan heeft gemaakt. Enkel wegens het winstbejag. “F*ck de klant. F*ck de retailers. Wees dankbaar dat we je zooi toch mooi maar versturen. De PR afdeling verzint wel weer een leuke campagne”.

En dat de helft van je producten van Alibaba er na anderhalve maand nog niet is, heeft misschien te maken met het feit dat je als gierige Nederlander voor een dubbeltje op de eerste rij wilde zitten en je Chinese meuk gratis liet verzenden.
Een boot vanuit China/Hongkong gaat ook niet elke dag en toen de PostNL nog zeepost had duurde het ook maximaal 2 maanden om iets de andere kant op te sturen.
Betaal je voor bv de DHL service dan is je speelgoed er binnen 7 dagen. Ook ga je dan niet door het PostNL douane centrum want ook weken kan schelen want daar intresseert het ze ook allemaal geen zier dat je pakketje niet wordt ingeboekt. De douane klaart alles digitaal in dus als daar niet mis is dan is dat binnen een paar uur afgehandeld. Maar PostNL liegt liever dat de douane je pakketje nog niet afgehandeld heeft. Jammer dat de douane PostNL niet eens op de vingers tikt voor deze leugens.

Misschien zouden de retailers in NL eens een Nederlandse Aliexpress (het kleine broertje van Alibaba voor de ‘gewone’ consument) moeten namaken qua assortiment en vooral service.
En kieper als eerste PostNL eens over boord want dat bedrijf maar meer kapot in Nederland dan dat hardwerkende retailers kunnen goed maken.

S. Lim

Ik zie het als een signaal. We hebben weinig geld te besteden aan extra leuke dingen en willen niet achterblijven. Dan ga je als mens toch verder zoeken naar alternatieven zeker? Misschien moeten de NL handelaren hun werkwijze aanpassen. Als t in China kan, waarom dan niet hier? NL wil toch zo graag bij de EU omdat het economisch ‘beter’is? En wat denk je van de Chinese handelsafspraken? De bedrijven kunnen makkelijk met minder toe. Dan maar net zo’n decadente inrichting van je kantoren. Wat minder mag ook wel. Ergonomisch oke, maar het hoeft niet ’t duurste van ’t duurste te zijn hoor! Om de haverklap weer een nieuw beeld in de tuin van een overheidsgebouw of de meest kunstzinnige inrichting in het restaurant. Ik vind dat echt geld over de balk smijten op niks af. En wie moet t allemaal betalen? Juist, WIJ! Als jullie nu eens wat minder luxe aanschaffen, kan de rekening naar het ”gewone” volk ook lager waardoor wij niet in China hoeven te kopen. 1 + 1 = 2, toch? Thuis zitten je ook niet zo luxe als op kantoor. Ik vind het echt te gek voor woorden om ”Jan met de Pet” hier weer voor aan te pakken. Sorry regering, tijden veranderen. Ook op dit gebied moeten jullie maar eens concessies doen en inbinden met jullie uitgaven.

Bas

Het probleem is veel groter.
Mensen kopen massaal in china en merken in 80% van de gevallen dat het slechte producten zijn.
Ze geloven vervolgens niet meer in het type product en zullen het betere en duurdere product ook niet proberen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond