Deel dit artikel
-

Toyota door met tv-reclame met Shazam

Automaker Toyota zet de proef die het met Shazam deed tijdens de Super Bowl voort. In Europa verschijnt deze dagen een van de eerste tv-commercials die interactief is verbonden met de mobiele muziekapplicatie.

Tv-kijkers in Duitsland kunnen deze zomer op de publieke en commerciële zenders een nieuw soort reclame zien. Toyota roept hen subtiel op om tijdens de reclame hun telefoon te pakken en Shazam te activeren. De app luistert naar de commercial en sluist de kijker door naar de Hybrid Sommer-landingspagina in de app.

Shazam is een populaire mobiele app die muziek herkent. Een gebruiker houdt zijn telefoon voor radio, televisie of andersoortige speaker om te zien hoe een nummer heet en wie het speelt. De app kan doorverwijzen naar meer achtergrondinformatie, zoals een YouTube-kanaal of een bibliografie.

Deze luistertechniek wordt sinds kort ook gebruikt bij tv-commercials. Daarmee boort het technologiebedrijf een nieuwe bron van inkomsten. In de V.S. testte Toyota tijdens de Super Bowl begin dit jaar of en hoe de interactieve koppeling tussen telefoon en tv werkt.

Deze commercial:

Leidde naar deze landingspagina:

De resultaten waren kennelijk goed genoeg om op andere geografische gebieden te testen. Duitsland is de tweede Europese markt waar Shazam. Sinds kort werkt het bedrijf exclusief samen met zender iTV. Reclame rondom Britain’s Got Talent, bijvoorbeeld, is voorzien van interactieve elementen. Onder meer Pepsi past dit toe. Dat leverde de frisdrankmaker vijftigduizend ‘connecties’ op.

In Amerika werkt ook sportzender ESPN met Shazam. Tv-zender NBC Universal gaat de herkenningstechnologie op vijf zenders inzetten tijdens zijn uitzendingen van de Olympische Spelen. Kijkers gebruiken de app niet voor liedjes maar om informatie te krijgen over atleten, ranglijsten en andersoortige relevante overzichten.

Shazam is een Engels bedrijf. De onderneming trok in twee investeringsronden 32 miljoen dollar durfkapitaal aan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond