Twitter gaat tweets massaal aan adverteerders verkopen
Twitter wil meer verdienen met de verkoop van tweets aan adverteerders die daarmee gebruikersprofielen kunnen samenstellen. Dat vertelt directeur data Chris Moody van Twitter aan de Britse krant The Guardian.
Vorig jaar verdiende Twitter al 70 miljoen dollar met de verkoop van data, een bescheiden deel van de totale omzet van 1,3 miljard dollar.
Maar dat moet straks veel meer worden. Twitter is bezig om de tweets van zijn 288 miljoen gebruikers zodanig te ordenen, dat adverteerders straks beter begrijpen wat gebruikers bezighoudt. Moody noemt als voorbeeld iemand die via een tweet laat weten dat hij zijn iPhone voor een ander merk wil inruilen. Die zou een advertentie voor een Samsung Galaxy S getoond kunnen krijgen.
Twitter volgt daarmee Facebook, dat al langer gebruikersgegevens aanlevert zodat merken die kunnen koppelen aan e-mails en loyaliteitsprogramma’s. Pinterest en Snapchat zullen vermoedelijk niet achterblijven. Bedrijven als Salesforce, IBM en Oracle verwerken dit soort ruwe data al voor adverteerders.
Het sociale netwerk stelt geen privégegevens beschikbaar en ook geen directe berichten, maar tweets behoren tot het openbaar domein en zijn dus in dit opzicht ‘vogelvrij’.
Twitter-gebruikers zullen de komende tijd ook nadrukkelijker advertenties te zien krijgen. In zijn Twitter app experimenteert het bedrijf sinds deze week al met grotere advertentieformaten.
De nieuwe aanpak is niet zonder risico. De irritatie onder gebruikers kan toenemen. Het dagelijks gebruik van Twitter is aan het afnemen. Het gemiddeld aantal twitterberichten per week is in Nederland in een jaar tijd gehalveerd, aldus GfK.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond