Utrechtse startup Scoutle in Amerikaanse handen
De Nederlandse content waardevoorspelling startup Scoutle is voor een onbekend bedrag overgenomen door Triberr. Met de overname zal Triberr naar eigen zeggen de eigen diensten en algoritmes verbeteren.
Zoekmachines en sociale netwerken hechten een disproportionele waarde aan de meningen van mensen die hun oordeel uiten aan de hand van likes, shares en het plaatsen van links naar online content. Door te vertrouwen op dit type signalen, negeer je de 99 procent van de mensen die geen actie ondernemen, meent Dino Dogan, CEO van Triberr.
Triberr en Scoutle mogen dan onafhankelijk van elkaar zijn opgericht, beogen ze min of meer hetzelfde. Scoutle, in 2007 opgericht door Godfried van Loo, ontwikkelde een zoekmachine algoritme dat content rangschikt op kwaliteit, viraliteit en relevantie zonder tussenkomst van gebruikers.
Een 1000 woorden lang artikel neemt ongeveer 5 minuten in beslag om te lezen, dus wanneer iemand na 30 seconden weer weg is, is daaruit te concluderen dat de content voor die persoon niet relevant is. Zo heeft het bedrijf diverse criteria in zijn algoritmen verwerkt.
‘Eindelijk gaan we leren wat voor content waardevol is voor de introverten onder ons’, stelt Dogan. ‘We breken eindelijk uit de actie-signaal gedreven filter bubbel.’
Van Loo wil zich binnen zijn innovatie lab Yocter nu meer gaan concentreren concepten die online met de offline wereld verbinden.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Hans Schipperijn
Scoutle, Triberr, Yocter… en Dino Dogan die breekt uit de “actie-signaal gedreven filter bubbel”.
Is dit serieus?
Harry
Wat een suffe namen elke keer weer. Blendle, Scoutle etc.
Godfried van Loo
Sja Harry, http://www.harry.com was 10 jaar eerder in 1997 al geregistreerd dus die ging niet meer. Bummer.