Deel dit artikel
-

Vodafone steekt 7 miljard in innovaties

De Europese consument gaat de komende jaren goed profiteren van Vodafones verkoop van diens belang in het Amerikaanse mobiele bedrijf Verizon. De Engelsen gaan zeven miljard euro investeren in technische vernieuwingen.

Onder de naam Project Spring opent Vodafone een nieuw investeringsprogramma. “Om organische groei van onze netwerken en diensten te faciliteren”, klinkt de uitleg vanochtend. Het gaat om een programma van drie jaar.

Wat Project Spring exact inhoudt, is nog niet bekend. De strategische focus van het telecombedrijf echter wel. De miljarden euro’s zijn geen oorlogskas voor overnames van andere providers. Het doel is immers ‘organische groei’.

Het ligt voor de hand dat het geld naar de 4G-netwerken gaat en mogelijk naar de ontwikkeling van nieuwe mobiele diensten. De aanduiding Spring (lente) wijst op het doen ontstaan van een nieuwe vruchtbare omgeving van groei. Dat is geen telefonie, wel datadiensten. Concreet zou dat kunnen gaan om glasvezel, clouddiensten en wellicht zelfs een accelerator of een (hernieuwde impuls voor de) venturecapitalitak.

In de presentatie (PDF) aan de financiële markt over de verkoop van zijn belang in Verizon benadrukt Vodafone nogmaals dat het aansluiting zoekt op de vaste breedbandmarkt. Voor Nederland verwijst het naar de dekking van glasvezelbedrijf Reggefiber (twintig procent).

Vanochtend maakte Vodafone bekend dat het zijn belang van 45 procent in Verizon Wireless verkoopt voor 130 miljard dollar. Het gaat om een transactie in contanten en aandelen (in moederbedrijf Verizon). De transactie wordt vermoedelijk in het eerste kwartaal van 2014 afgerond. Het Engelse concern overwoog jaren of en hoe het zijn Amerikaanse minderheidsbelang wilde verzilveren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond