Deel dit artikel
-

Wereldwijde mobiele advertentieomzet naar 14,6 miljard euro

De wereldwijde mobiele advertentie-inkomsten zijn bijna verdubbeld in 2013. Het gaat om 92 procent groei op jaarbasis, en een omzet van 14,6 miljard euro. Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van IAB Europe.

Display-advertenties op mobiel beleven (pdf) de grootste groei met een stijging van 123,4 procent. Search blijft het dominante segment en vertegenwoordigt 48,9 procent van de totale wereldwijde mobiele reclame-inkomsten in 2013: 7,1 miljard euro.

Gemeten naar geografie zit de meeste omzetgroei in de VS (41 procent) en is Europa met 17,3 procent een middenmotor. Latijns-Amerika komt niet boven de 0,7 procent uit. Toch zit in deze regio ook tegelijk de grootste groei ten opzicht van 2012.

IAB heeft ook gekeken naar advertentie-inkomsten uit sms en berichtenverkeer. Die zijn nog altijd erg groot in Azië (723 miljoen euro), maar ook in Noord-Amerika (386). In Europa gaat het om 161 miljoen, een bescheiden groei vergeleken met 2012.

De reden voor de groei is volgens experts het feit dat mobiele advertenties makkelijker in te plannen en te meten te zijn. Geprogrammeerde inkoop heeft ook bijgedragen aan de groei.

IAB verwacht verdere groei, simpelweg omdat het aantal smartphones wereldwijd verder stijgt.

Deel dit bericht

2 Reacties

JW

Link werkt niet meer!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond