Ziekenhuis AMC gidst bezoekers met app naar bestemming
Het AMC in Amsterdam brengt vandaag een mobiele app uit die bezoekers naar hun bestemming loodsen. De app bevat plattegronden, navigatietips en actuele bezoekersinformatie.
De app is ontwikkeld door M2Mobi en heeft als doel de dienstverlening naar patiënten beter te maken. In een academisch ziekenhuis is het makkelijk om te verdwalen in gangen met zestig kilometer lengte. Daarom wordt al veel aandacht besteed aan bewegwijzering. De app AMC Navigatie (Android, iOS) voegt daar een dimensie aan toe.
Michiel Munneke van ontwikkelaar M2Mobi: “Via de app kunnen de gebruikers hun afspraak beheren, informatie vinden hoe zich voor te bereiden op hun doktersbezoek en hun weg in het gebouw vinden. Met behulp van een plattegrond krijgen gebruikers een duidelijk overzicht waar ze moeten zijn in het gebouw. Bij het lopen krijgen ze stap voor stap een foto met een pijl te zien waar ze heen moeten. Naast een routebepaling is er in de app ook de mogelijkheid om informatie over een doctor dokter op te vragen, specifieke informatie over de centrale locaties, poli’s, afdelingen en voorzieningen binnen het AMC te zien en het laatste AMC nieuws te lezen.”
Het Amsterdamse academisch ziekenhuis is de eerste die de app in gebruik neemt. Het ligt voor de hand dat andere ziekenhuizen het onderliggende framework op maat willen laten vertalen naar hun eigen situatie.
Het ziekenhuis biedt gratis WiFi, maar GPS-bereik is – zeker inpandig – niet goed. Daarom berekent de ingebouwde navigator voorafgaand aan het ziekenhuisbezoek wat de beste wandelroute door de gebouwen is.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Marlies Schijven
Hartstikke mooi dat patiënten zo beter de weg kunnen vinden in het AMC!. Nog mooier: begin 2014 start de Hospitality app in het AMC, waarmee ouderen thuis opgehaald worden door de taxi en in het ziekenhuis begeleid worden op hun route door studenten. Dan worden kwetsbare ouderen nog beter ontzorgd op hun route van en naar het ziekenhuis.
Richard
“een doctor op te vragen'” Een dokter neem ik aan. Of nog beter een arts.
On topic: Een app voor een routebeschrijving in een ziekenhuis? WTF. Dit is reinste geld verspilling. App maken om het app maken en niet om iemand er een grote plezier te doen.
– ouderen gebruiken geen smartphone of tablet voor dit soort dingen. Als ze er überhaubt een gebruiken
– volwassenen kijken gewoon op de bordjes in het ziekenhuis
– jong volwassen kijken ook gewoon op de bordjes in het ziekenhuis
– kinderen. gaan met hun ouders mee.
Dus wie is de doelgroep voor deze app? Precies de makers van de app en een paar nerds in het ziekenhuis zelf. Geld verspilling. BAH.
Zorg dat je in het ziekenhuis zelf de looplijnen in orde hebt. Of laat ze desnoods daar een routebeschrijving ter plekke uitdraaien. Touch-screen. Voor welke afdeling of dokter komt u? Print route. Loop ze.
batabo
Richard heeft 100 procent gelijk. gewoon geldverspilling.
Maar een ziekenhuis dat in crisistijd 3 miljoen aan een personeelsfeestje uitgaf kan zich dit wel permitteren.
SCHANDE !
Michiel Munneke
@Richard, ouderen gebruiken zeker wel apps: http://bit.ly/15yiAmA
We hebben dit vorig jaar in een Pilot op de afdeling Interne onderzocht: usability, gebruik en doeltreffendheid; bij 60 patienten (over het algemeen ouderen). Hieruit bleek dat ze dit graag zouden gebruiken. Bordjes, routelijnen en de route-uitprinter zijn ook goede hulpmiddelen en sluiten elkaar niet uit. Een ziekenhuis dient naar mijn mening een consistente en kwalitatieve informatievoorziening te leveren op elk kanaal.
Jim
Michiel en Marcel!
Drie strepen naar de liften F,G, en H waren goedkoper geweest.
En als ik die slechte foto’s zie; Zoals spiegeling van de fotograaf, foto’s van een nat vies parkeerdek, mensen die in plantenbakken zouden moeten klimmen om bij een locatie te komen, is deze app een amateurisme dat wel moet mislukken. Jammer van de centjes. “zal je moeders geld maar wezen!”