Marketeer moet zich klaarmaken voor online kansspelmarkt
Begin 2017 is de online kansspelmarkt in ons land een feit. Wie een plek aan de tafel wil, moet nu al in actie komen. Ook marketeers.
Het opengooien van de online kansspelmarkt in Nederland staat al jaren op de politieke agenda. Nu het er op 1 januari 2017 van lijkt te komen, wachten de acteurs vol ongeduld in de coulissen. Het gebeurt immers niet elke dag dat een markt in één keer minstens 220 miljoen euro extra groeit.
Barrières
Met de nieuwste datum in zicht wordt ook duidelijk hoeveel werk er nog moet worden verzet om tot een gelegaliseerde, professionele en volwassen online kansspelmarkt te komen. Zo zullen alle betrokken partijen, inclusief de consument, er allereerst ervaring mee op moeten doen. Net als met alle wettelijke- en beleidsvoorwaarden die ermee samenhangen. En moeten nieuwe businessmodellen worden verkend en proposities en aanvullende producten worden ontwikkeld, getest en gelanceerd.
Tevens moeten barrières tussen kansspelmarketeers en media-exploitanten worden geslecht. Tegelijkertijd moet het imagoprobleem van het fenomeen kansspelen worden aangepakt en ook de kennisachterstand bij de doelgroep worden ingelopen. Een hele waslijst. Desondanks valt er nog weinig tot geen beweging in de markt te bespeuren.
Bijrol
In de praktijk zullen de hoofdrollen worden vergeven aan de ervaren, internationale kanspelgrootmachten als Paddy Power, PokerStars, Unibet, William Hill en Betsson. En de lokale gevestigde orde van loterijen en casino’s. Er komt namelijk nogal wat kijken bij het opzetten van een volledig gelegaliseerde en gelicenseerde kansspeloperatie. Daarnaast zijn grootschaligheid en liquiditeit een basisvoorwaarde wil het lucratief zijn.
Als nieuwe speler kan je daarom het beste opteren voor een bijrol, zo leren ons ook de lessen uit landen die ons reeds voorgingen, zoals de UK en Denemarken. Waar toeleveranciers, media-partijen, contentleveranciers, merk-eigenaren, de sport-industrie, affiliates, ontwikkelaars en marketeers succesvol hun rol vervullen.
In ons land komen marketeers en ontwikkelaars echter maar moeizaam in beweging. Terwijl juist zij nu al voorbereidingen kunnen treffen om een voorsprong op te bouwen. De operators hanteren van origine namelijk een zeer resultaatgedreven marketingstrategie, met een soms een afwijkende en zeer creatieve marketingmix. Waarbij ook nog eens vaak met veel lef en open vizier wordt geïnnoveerd en partnerships met soms niet-alledaagse partijen worden gesloten.
Anderzijds hebben de operators ook weer grote behoefte aan slimme, innovatieve en lokale marketeers, die hen helpen met het uitbouwen van sterke merken, de ontwikkeling van innovatieve producten en het aangaan van betrouwbare en professionele media-, sport- en affiliatepartnerships.
Wil je daar als marketeer straks de vruchten van plukken, kom dan vandaag nog in actie. Als je er niet nu al op inzet, verspeel je je kans.
*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#141).
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond