Industry Wire

Wat hebben copyright, remixen en Chad Vader met elkaar van doen?

Video-interview met Robert Levine, journalist en auteur van het boek “Free Ride: How the internet is destroying the culture business and how the culture business can fight back”. Robert Levine ondergaat een interessante loopbaan: van Wired naar redacteur Billboard Magazine naar criticaster van ‘free sharing’. Wat is er gebeurd?

Wired, bekend als belangrijke promotor van concepten als Open Source en Creative Commons, heeft Levine kennelijk niet weten te overtuigen. Een economie van delen is leuk, maar zeker niet haalbaar, aldus Levine. In zijn boek “Free Ride” haalt hij zelfs fel uit naar Creative Commons of YouTube en Google. Hij noemt bedrijven met dat soort businessmodellen ‘online parasieten’, omdat deze ertoe leiden dat (muziek)auteurs in moeilijker vaarwater terecht komen, terwijl zij zelf flink groeien door de content van anderen.

In dit video-interview behandelt Annelies Lesuis naar aanleiding van het boek “Free Ride” en de veranderende auteursrechtindustrie een aantal belangrijke topics binnen het auteursrecht. Van de invloed van Napster en online verdienmodellen tot het belang van remixen aan de hand van Chad Vader. Een informatieve reeks, waarbij de gezichtspunten van een ietwat gedesillusioneerde auteur worden belicht. Een desillusie die hem heeft doen opveren om te vechten voor verbeteringen voor de auteurs door strengere handhaving van het auteursrecht te promoten. Levine bespreekt niet enkel de problemen op het gebied van het auteursrecht, maar reikt ook meerdere oplossingen aan. Zoals een small-claim-court of meer verantwoordelijkheid voor de internet service providers.

Annelies Lesuis Copyright 2.0, www.copyright20.org

www.netkwesties.nl/618/interview-annelies-lesuis-with-robert.htm

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht